Havila Kystruten har ambisjoner om å bygge tre til fire nye skip som skal være klare til bruk innen 2030.
Det kom fram under en presentasjon på Nor-Shipping onsdag.
– Det eneste vi trenger er politikere som står for det de sier, uttalte Havila Kystruten-sjef Bent Martini.
Han viste til de kravet om nullutslipp som opprinnelig skulle gjelde for verdensarvfjordene fra 2026 - men som ble utsatt av regjeringa. Det var en avgjørelse, som fikk Kystruten-sjefen til å reagere kraftig.

Hav Group og Havila Kystruten har samtidig inngått et forpliktende samarbeid for å gjøre dagens kystruteflåte klimanøytral ì løpet av kort tid.
Tidligere i år presenterte også partene et forskningsprosjekt hvor det er planer om å kutte utslipp med CO2-fangst om bord.
Vil ha strenge utslippskrav
Bygging av nye skip er forutsatt av at rederiet vinner det kommende anbudet for de tradisjonsrike seilasene mellom Bergen-Kirkenes.
Kystruten håper kravene vil bli kjent tidlig neste år, og at det blir tatt en avgjørelse fra myndighetene i løpet av 2026.
Samtidig ønsker rederiet strenge utslippskrav av politikerne sin side.
– Vi må bruke alle verktøya i verktøykassa, påpekte administrerende direktør Gunnar Larsen i Hav Group.
– Vi mener det vil bli ekstremt vanskelig å slå kystruten i det nye anbudet, la han til.

Klimanøytrale ved bruk av biogass
Ved å seile på flytende biogass blir allerede dagens fartøy regnet som klimanøytrale. Larsen skisserte at de allerede i dag kunne redusere utslippene fra skipene med 20-30 prosent.
Ved å utnytte batterikapasiteten og gjøre andre tiltak, mener han det er realistisk med ytterligere reduksjoner.
Han påpeker at detaljene rundt de nye skipene rederiet ønsker å bygge, ikke er klare og det det er flere løsninger som blir diskutert.
De første skipene til Havila Kystruten ble bygget ved Tersan-verftet i Tyrkia.
Publisert: 04.06.2025 11:48
Sist oppdatert: 29.09.2025 16:13






