Bent Martini havila kystruten foto marius
NYE SKIP: Havila Kystruten-sjef Bent Martini avslørte planer om å bygge tre til fire nye skip som kan være klare til å seile i 2030 på Nor-Shipping onsdag. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Havila Kystruten vil bygge tre til fire nye skip

Håper å vinne nytt anbud ved hjelp av Hav Group-samarbeid.

Marius Rosbach
04.06.2025

Havila Kystruten har ambisjoner om å bygge tre til fire nye skip som skal være klare til bruk innen 2030. 

Det kom fram under en presentasjon på Nor-Shipping onsdag. 

– Det eneste vi trenger er politikere som står for det de sier, uttalte Havila Kystruten-sjef Bent Martini.

Han viste til de kravet om nullutslipp som opprinnelig skulle gjelde for verdensarvfjordene fra 2026 - men som ble utsatt av regjeringa. Det var en avgjørelse, som fikk Kystruten-sjefen til å reagere kraftig.

HAV Havila Kystruten illustrasjon hav group
HAV DESIGN: De nye skipene blir bygget rundt samme lest som de forrige skipene med design fra Hav Group. Illustrasjon: Hav Group

Hav Group og Havila Kystruten har samtidig inngått et forpliktende samarbeid for å gjøre dagens kystruteflåte klimanøytral ì løpet av kort tid. 

Tidligere i år presenterte også partene et forskningsprosjekt hvor det er planer om å kutte utslipp med CO2-fangst om bord.

Vil ha strenge utslippskrav
Bygging av nye skip er forutsatt av at rederiet vinner det kommende anbudet for de tradisjonsrike seilasene mellom Bergen-Kirkenes.

Kystruten håper kravene vil bli kjent tidlig neste år, og at det blir tatt en avgjørelse fra myndighetene i løpet av 2026. 

Samtidig ønsker rederiet strenge utslippskrav av politikerne sin side.

– Vi må bruke alle verktøya i verktøykassa, påpekte administrerende direktør Gunnar Larsen i Hav Group. 

– Vi mener det vil bli ekstremt vanskelig å slå kystruten i det nye anbudet, la han til. 

Gunnar Larsen Nor shipping pa stand foto Marius
STOR INTERESSE: Hav Group-sjef Gunnar Larsen under presentasjonen av samarbeidet med Havila Kystruten på Nor-Shipping. Foto: Marius Rosbach

Klimanøytrale ved bruk av biogass 
Ved å seile på flytende biogass blir allerede dagens fartøy regnet som klimanøytrale. Larsen skisserte at de allerede i dag kunne redusere utslippene fra skipene med 20-30 prosent. 

Ved å utnytte batterikapasiteten og gjøre andre tiltak, mener han det er realistisk med ytterligere reduksjoner. 

Han påpeker at detaljene rundt de nye skipene rederiet ønsker å bygge, ikke er klare og det det er flere løsninger som blir diskutert. 

De første skipene til Havila Kystruten ble bygget ved Tersan-verftet i Tyrkia.

Publisert: 04.06.2025 11:48

Sist oppdatert: 29.09.2025 16:13

Mer om