Onsdag presenterte samarbeidspartnerne Hav Group, Sintef og Havila Kystruten et nytt forskningsprosjekt.
Målet er å ha et pilotanlegg klart i 2030. Det skal bruke flytende naturgass (LNG) som drivstoff. Ved å utvinne energien brenselceller i stedet for tradisjonelle forbrenningsmotorer blir det lettere å samtidig fange og lagre CO2, slik planen er.
Målet er at den nye metoden skal blir minst like energieffektiv og lønnsom som å bruke forbrenningsmotorer for LNG.
Lykkes det vil samarbeidspartnerne ha utviklet en metode som gjør en fossil energikilde kan brukes samtidig som den gir store kutt i CO2-utslipp.
Nett No fulgte pressekonferansen om bord på Havila Capella.
Med på arbeidet er også naturgasselskapet Molgas Norway (tidligere Gasnor).
Se sending fra pressekonferansen i opptak (krever innlogging)
Kombinerer brenselceller med CO2-fangst
LNG som drivstoff er det hurtigst voksende alternativet til diesel og ett av målene er at den nye teknologien skal tas i bruk også i skip som allerede er bygget og i drift.
Prosjektet har som mål å skape grunnlag for en ny lav- eller nullutslippsløsning for maritim næring.
– Hvis dette målet nås, blir LNG mer enn et såkalt overgangsdrivstoff og kan i stedet bli et permanent lavutslippsalternativ i maritim transport, ved siden av for eksempel hydrogen, sier konsernsjef Gunnar Larsen i Hav Group.
Deltakerne håper å nå målet ved å kombinere bruk av såkalte fastoksid-brenselceller med en løsning for å fange og gjøre CO2 flytende og lagre det om bord. .
Larsen fortalte under pressekonferansen at de håper å ha en pilotløsning om bord i et skip for testing innen 2030.

Mener løsningen har stort markedspotensiale
Larsen understreket at de mener løsningen kan ha en betydelig markedspotensiale.
LNGameChanger dekker også infrastrukturbehovene for desentralisert CO2-mottak og transport i havn.
Arbeidet har fått støtte fra Norges Forskningsråd på rundt 5 millioner kroner i løpet av de to årene prosjektet varer.
Spent Kystruten-direktør
Alle fire Havila Kystrutens cruiseskip bruker i dag flytende naturgass (LNG) som drivstoff i kombinasjon med batterier.
Administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten forteller at han er spent på resultatene og mulighetene som ligger foran dem.
– For å kunne møte fremtidens krav og nå målene for en grønnere fremtid kan vi ikke låse oss til én retning. Vi må undersøke hvilke muligheter vi har for å finne de beste løsningene, både for miljøet og fra et forretningsperspektiv, legger Martini til.
Publisert: 26.03.2025 11:59
Sist oppdatert: 26.03.2025 13:57






