Hotell Geiranger med nye eiere
GEIRANGER: Hotell Geiranger har 151 gjesterom, to restauranter og to barer.
Nytt

Hotell Geiranger med nye eiere

Familien Haldorsen, som har drevet Hotell Geiranger de siste 27 år, har kjøpt hotelleiendommen.  

Kristin Vidhammer
30.08.2016
De eier dermed 100 prosent i driftsselskapet Geiranger Hotelldrift AS og eiendomsselskapet Geiranger Fjord Hotels AS. Eiendomsselskapet har hittil vært eid av Giørtz- familien i Ålesund, ifølge en pressemelding.
Det er hotellsjef Maud Haldorsen (26) som sammen med sin far Tore Sævil Haldorsen (62) som styrer den daglige driften av hotellet. Med seg i styret i driftsselskapet har de også direktør Preben Moen på Gloppen Hotell i Sandane og Mauds bror Tor Kristian Haldorsen.
Hotell Geiranger er med sine 151 gjesterom, to restauranter og to barer ett av de største fjordhotellene på Vestlandet. Hotellet er vinterstengt og er åpent i perioden 1. mai – 30. september. I denne korte sesongen omsetter hotellet i år for kr 26,5 mill og sysselsetter 53 personer.

Vil satse og investere framover

- Vi har hatt et veldig godt samarbeid med de tidligere eierne i alle de årene vi har leid hotellbygget. Når vi nå skal satse og investere for å være konkurransedyktig i årene fremover, er det imidlertid en klar fordel å også eie bygget, sier hotellsjef Maud Haldorsen.
Hotellet skal fortsatt være sesongdrevet, men de ønsker å forbedre trafikken i begge ender av sesongen ved å tilpasse hotellet til nye markeder og målgrupper.
- Dette arbeidet regner vi med å begynne på så snart vi stenger for sesongen.

God utvikling i Geiranger

Geiranger er inne i en spennende utvikling med frisk satsing fra gründere og lokale bedrifter.
- Vi er imponert over at både Geiranger Sjokolade og nyetableringen Geiranger Bryggeri får priser for sine produkter, og i tillegg har vi fått eget bakeri og konditori og utleie av morsomme el-biler i bygda de siste par år.
Også turistattraksjonene utvikles videre med ”Sky Walk” på Dalsnibba og den flotte ”Fossevandringen” nede i bygda.
- Denne positive utviklingen ønsker vi å være en del av gjennom å videreutvikle hotellproduktet, sier Maud Haldorsen i pressemeldingen.

Hotell Geiranger har nå 40 prosent asiatiske gjester - mest fra Kina og India. Aktiv promotering i India hvert år og egen indisk kokk har bidratt til vekst.
- Både 2014 og 2015 har vært bra år, og også 2016 ser bra ut. Juni, juli og august er allerede fullbooka. Vi har en god hotellstandard og vi føler at vi er blitt veldig konkurransedyktige, sa direktør og styreleder Tore Sævil Haldorsen til NETT NO i vår.
Vi ønsker å forbedre trafikken i begge ender av sesongen ved å tilpasse hotellet til nye markeder og målgrupper

Publisert: 30.08.2016 15:33

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:00