Nytt
I oktober tok Fosen Yard-sjefen kontroll over det tyske verftet. Nå slår han det konkurs.
– Det viste seg dessverre at de økonomiske forholdene var mye verre enn vi var klar over, sier Anders Straumsheim.
Administrator
23.01.2019
– Dessverre var dette uunngåelig, sier Anders Straumsheim
Trønderlagsverftet Fosen Yard hadde kjøpt en kontrollerende andel av det ærverdige tyske verftet Nordseewerke, som var under konkursbeskyttelse.
Fosen Yard sikret seg 51 prosent, to andre aksjonærer ble sittende med 24,5 prosent hver.
Det tok ikke lang tid før smilet stivnet.
– Da vi gikk inn hadde vi omtrent ingen informasjon. Så viste det seg dessverre at tingenes tilstand var mye verre enn vi hadde sett for oss, sier Straumsheim.
De løpende utgiftene var større enn han hadde blitt forelagt, og inntjeningen mindre. I tillegg var der en del store, historiske utgifter som ikke var betalt ut eller satt av penger til, forteller han.
– Det var vel mot slutten av desember vi ble helt sikre på at dette trolig ikke kom til å gå, sier Straumsheim.
– Selvsagt burde vi det, om det hadde vært tid. Nå var det slik at vi hadde et pågående prosjekt der nede, og for at vi skulle unngå at dette prosjektet havnet i et konkursbo med tilhørende forsinkelser måtte vi handle svært raskt.
Det var bare noen dager om å gjøre, forteller Fosen-sjefen. De ble raskt enige om en avtale som skulle regulerer forholdet mellom aksjonærene i form av rettigheter og plikter.
– Dette viste seg dessverre å bli vanskelig å etterleve for noen av aksjonærene, sier Straumsheim.
Skulle Nordseewerke drive videre, måtte eierne inn med mer penger. Det ville ikke de andre aksjonærene, forteller Fosen-sjefen.
– Basert på det var det uungåelig at vi måtte begjære selskapet konkurs. Det var aldri intensjonen vår å dekke opp for mange millioner kroner i ting vi ikke hadde noen informasjon eller kunnskap om.
Forrige uke begjærte han selskapet konkurs.
– Det er ganske spesielt at dere trer inn i et selskap og redder det fra konkurs, og så slår det konkurs tre måneder senere?
– Ja. Men det var mer riktig nå å slå det konkurs så de ansatte får lønnen sin, enn å prøve å redde stumpene og sitte i den samme hengemyra igjen om noen få uker kort, sier Straumsheim.
Fredag ble Sven-Holger Undritz oppnevnt som bostyrer.
Han skriver i en e-post til Sysla at den endelige konkursbehandlingen ikke er åpnet enda.
– Bakgrunnen for konkursbegjæringen ser ut til å være en uenighet mellom aksjonærene. Jeg ser etter passende investorer, og det er en mulighet for at Fosen tar over, skriver Undritz.
– Vi har og leid nødvendige haller direkte av huseier, sier Straumsheim, som allerede har lagt en plan for veien videre.
– Håpet vårt er å fortsette i Emden, sier han.
Da Fosen Yard gikk inn i Nordseewerke, var det et rent driftsselskap de trådte inn i.
Den gigantiske verftstomten, hallene og maskinene er innleid, så det er ikke snakk om å kjøpe noe konkursbo.
Fosen Yard-sjefen vurderer å starte et nytt selskap, etablere ny leiekontrakt og hente inn så mange som mulig av de ansatte og fortsette arbeidet i den tyske byen, som ligger helt på grensen til Nederland.
– Det er fantastisk flinke, lokale ansatte, som har utvist veldig god arbeidsmoral. De vil at vi skal fortsette, sier han.
Det vil tydeligvis også de lokale- og regionale styresmakter.
«Fosen Yards deltakelse var i mine øyne et lykketreff og en flott mulighet for en bærekraftig, fremtidig utvikling», står det i pressemeldingen.
Hans stedfortreder, finansbyråd Horst Jahnke, sier til Sysla at de håper på en ny start med Fosen, etter flere trøblete år ved Nordseewerke.
– Vi har hatt god kontakt med dem, og håper de vil drive videre etter konkursen, sier Jahnke.
Fosen-sjef Straumsheim har tro på at de skal få det til, men presiserer at de ikke har fått diskutert saken med bobestyrer ennå.
– Det er selvsagt svært trist at dette skjer, men kanskje det var nødvendig for å få nullstille selskapet og om mulig skape en ny fremtid for de ansatte. Vi har for vår del opplevd enormt med forespørsler her nede, og det er begrenset med stålkapasitet i Europa.
Trønderlagsverftet Fosen Yard hadde kjøpt en kontrollerende andel av det ærverdige tyske verftet Nordseewerke, som var under konkursbeskyttelse.
Fosen Yard sikret seg 51 prosent, to andre aksjonærer ble sittende med 24,5 prosent hver.
Det tok ikke lang tid før smilet stivnet.
– Mye verre enn vi hadde sett for oss
Etter overtakelsen kjørte Fosen-sjefen en selskapsgjennomgang, en såkalt due diligence-prosess, for å finne ut hvordan det sto til med selskapet.– Da vi gikk inn hadde vi omtrent ingen informasjon. Så viste det seg dessverre at tingenes tilstand var mye verre enn vi hadde sett for oss, sier Straumsheim.
De løpende utgiftene var større enn han hadde blitt forelagt, og inntjeningen mindre. I tillegg var der en del store, historiske utgifter som ikke var betalt ut eller satt av penger til, forteller han.
– Det var vel mot slutten av desember vi ble helt sikre på at dette trolig ikke kom til å gå, sier Straumsheim.
Knapt med tid
– Burde dere ikke visst mer om selskapet før dere trådte inn i dette?– Selvsagt burde vi det, om det hadde vært tid. Nå var det slik at vi hadde et pågående prosjekt der nede, og for at vi skulle unngå at dette prosjektet havnet i et konkursbo med tilhørende forsinkelser måtte vi handle svært raskt.
Det var bare noen dager om å gjøre, forteller Fosen-sjefen. De ble raskt enige om en avtale som skulle regulerer forholdet mellom aksjonærene i form av rettigheter og plikter.
– Dette viste seg dessverre å bli vanskelig å etterleve for noen av aksjonærene, sier Straumsheim.
– Uunngåelig
Da januar kom var det briste eller bære.Skulle Nordseewerke drive videre, måtte eierne inn med mer penger. Det ville ikke de andre aksjonærene, forteller Fosen-sjefen.
– Basert på det var det uungåelig at vi måtte begjære selskapet konkurs. Det var aldri intensjonen vår å dekke opp for mange millioner kroner i ting vi ikke hadde noen informasjon eller kunnskap om.
Forrige uke begjærte han selskapet konkurs.
– Det er ganske spesielt at dere trer inn i et selskap og redder det fra konkurs, og så slår det konkurs tre måneder senere?
– Ja. Men det var mer riktig nå å slå det konkurs så de ansatte får lønnen sin, enn å prøve å redde stumpene og sitte i den samme hengemyra igjen om noen få uker kort, sier Straumsheim.
Uenighet mellom aksjonærene
Det statlige lønnsgarantifondet i Tyskland har sørget for at de 85 ansatte ved verftet allerede har fått desemberlønnen sin. De vil også motta lønn for januar og februar, forteller Fosen-sjefen.Fredag ble Sven-Holger Undritz oppnevnt som bostyrer.
Han skriver i en e-post til Sysla at den endelige konkursbehandlingen ikke er åpnet enda.
– Bakgrunnen for konkursbegjæringen ser ut til å være en uenighet mellom aksjonærene. Jeg ser etter passende investorer, og det er en mulighet for at Fosen tar over, skriver Undritz.
Vil starte på nytt
Fosen Yard har allerede inngått en avtale med bobestyrer om å leie inn 30 av de ansatte til å jobbe videre med noen stålkonstruksjoner de jobber med.– Vi har og leid nødvendige haller direkte av huseier, sier Straumsheim, som allerede har lagt en plan for veien videre.
– Håpet vårt er å fortsette i Emden, sier han.
Da Fosen Yard gikk inn i Nordseewerke, var det et rent driftsselskap de trådte inn i.
Den gigantiske verftstomten, hallene og maskinene er innleid, så det er ikke snakk om å kjøpe noe konkursbo.
Fosen Yard-sjefen vurderer å starte et nytt selskap, etablere ny leiekontrakt og hente inn så mange som mulig av de ansatte og fortsette arbeidet i den tyske byen, som ligger helt på grensen til Nederland.
– Det er fantastisk flinke, lokale ansatte, som har utvist veldig god arbeidsmoral. De vil at vi skal fortsette, sier han.
Det vil tydeligvis også de lokale- og regionale styresmakter.
Lokalpolitikerne vil ha Fosen
Ordføreren i Emden, Bernd Bornemann, sendte før helgen ut en pressemelding hvor han ber Fosen Yard bli.«Fosen Yards deltakelse var i mine øyne et lykketreff og en flott mulighet for en bærekraftig, fremtidig utvikling», står det i pressemeldingen.
Hans stedfortreder, finansbyråd Horst Jahnke, sier til Sysla at de håper på en ny start med Fosen, etter flere trøblete år ved Nordseewerke.
– Vi har hatt god kontakt med dem, og håper de vil drive videre etter konkursen, sier Jahnke.
Fosen-sjef Straumsheim har tro på at de skal få det til, men presiserer at de ikke har fått diskutert saken med bobestyrer ennå.
– Det er selvsagt svært trist at dette skjer, men kanskje det var nødvendig for å få nullstille selskapet og om mulig skape en ny fremtid for de ansatte. Vi har for vår del opplevd enormt med forespørsler her nede, og det er begrenset med stålkapasitet i Europa.
Publisert: 23.01.2019 09:06
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:30