Fenix Outdoor International AG kjøper 65 prosent av aksjene i ullprodusenten Devold of Norway, ifølge en pressemelding.
Gruppen som allerede har flere merkevarer i porteføljen, blir dermed ny hovedeier i selskapet.
Knut Flakk om salet: – Det er betydeleg potensiale for vidare vekst
Flakk Gruppen er selger av aksjene og transaksjonen er ventet å bli gjennomført i løpet av mars. Fenix betaler 35 millioner euro – eller rundt 411 millioner kroner.
– En ideell partner
Flakk-familien beholder 35 prosent av aksjene i Devold.
– Fenix Outdoor er en ideell partner for Devold med en sterk global tilstedeværelse, kvalitetsmerker og betydelige butikknettverk kjent for et høyt servicenivå og profesjonalitet mot kvalitetsbevisste kunder, uttaler Devold-sjef Øystein Vikingsen Fauske i meldinga.
Oppgjøret skjer ved at Flakk-familien mottar en kombinasjon av kontanter og aksjer i Fenix-gruppen.
Har flere store merkenavn i porteføljen
Fenix-gruppen regner med at Devold skal bidra positivt til lønnsomheten deres allerede i år.
– Vi har vært på leting etter et premiummerke innen ull og har nå funnet den rette partneren, uttaler Fenix Outdoor-direktør Martin Axelhed i meldinga.
Gruppen har fra før merker som Fjällräven, Tierra, Hanwag og Royal Robbins i sin portefølje.
Har vokst og gitt gode overskudd
Devold of Norway driver både produksjon og salg av alt fra gensere, jakker, undertøy og sokker – det meste i ull. Rundt 40 prosent av ullproduktene selges internasjonalt.
Omsetningen til Devold of Norway har skutt i været de siste åra og gitt gode overskudd. I 2023 passerte omsetningen en halv milliard. I 2022 kunne eierene også ta utbytte fra datterselskapet i Litauen på 50,1 millioner kroner.
Klærne lages ved fabrikken i Litauen. Butikkene er organisert i datterselskapet Devold Retail.
Capient har vært strategisk og finansiell rådgiver for Flakk Group og Devold. Schjødt har vært juridisk rådgiver for Devold og Flakk Group, mens advokatfirmaet Hjort har vært juridisk rådgiver for Fenix Outdoor.
Publisert: 04.03.2025 09:03
Sist oppdatert: 04.03.2025 22:28