Volt collector dåp foto marius 11 2022 07 08 120120 kkrv 10d736c24b54623aee7c17f28e13399c
NYTT GODT FJORÅR: Rederisjef Even T. Remøy (lengst t.v.) i Remøy Volt Group kan se tilbake på økt omsetning og kjempeoverskudd i fjor. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Kjempeoverskudd for Herøy-rederi

Rekordtall i regnskapet og omorganisering hos Remøy Volt-konsernet.

Rolf Hansen
18.07.2024

I 2017 bestemte Remøy Management Gruppen seg for å bestille skip og satse på oppdrettsbransjen med Volt Service-rederiet i Fosnavåg. Det har betalt seg, viser konserntallene til det som nå heter Remøy Volt Group.

Inntektene gikk enda litt opp fra forrige rekordår i 2022 – og samtidig skjøt lønnsomheten i været. Av samla inntekter på 417 millioner kroner, ble det et overskudd på hele 240 millioner i resultat før skatt.

– Det er et resultat vi er godt fornøyde med, sier rederisjef Even T. Remøy til Nett No om tallene.

– Det er også summen av flere ting vi har jobba med over lang tid, legger han til.

Remøy Volt Group (Remøy Management konsern)
Tal i mill. kroner20232022
Driftsinntekter417-
Driftsresultat308-
Resultat før skatt240-

Omorganisering og nye kystvaktavtaler
I 2024 har Remøy Management Gruppen fått en felles selskapsstruktur som Remøy Volt-konsernet, forteller han. Innunder paraplyen hører både Remøy Management Holding, Volt Gruppen og Rem Valhall.

– I fjor hadde vi også en refinansiering og kjøpte ut fartøy fra leasingavtaler og førte de inn i vår egen balanse til virkelig verdi, utdyper Remøy.

Forsvaret har også erklært opsjoner på kystvaktskipene i Barentshavklassen. Det gir fem nye år til alle tre fartøyene fra 2024/2025, forteller han.

I 2023-regnskapet er det bokført skipsverdier på nær 1,5 milliarder kroner. Konsernet hadde ved utløpet av 2023 en egenkapital på mer enn 430 millioner kroner og langsiktig gjeld på en drøy milliard.

Ingen ny vurdering om nybygg
Den såkalte lakseskatten har gitt ringvirkninger også for Volt Service, som merket at investeringsviljen i oppdrettsselskapene har vært svekket og aktivitetsnivået lavere.

Det førte til at selskapet la to nybygg på is på starten av fjoråret. Så langt er det ikke gjort noen ny vurdering, ifølge Remøy.

– Det er ikke tatt noen annen beslutning på det per i dag, sier han.

Ni skip i flåten
I dag har rederikonsernet til sammen ni skip i flåten og har rundt 330 personer i arbeid.

Volt-flåten utgjør fire skip etter at Volt Collector I ble solgt i april i år.

I tillegg eier og drifter konsernet kystvaktskipene KV Sortland, KV Bergen og KV Barentshav og KNM Olav Tryggvason. De har også drift av kabelskipet NKT Victoria, og er med på oppfølgingen av byggingen av det nye store kabelleggingsskipet NKT bestilte hos Vard før jul.

Rettelse: Den første versjonen av denne artikkelen med tittelen «Nytt underskudd, men har stø kurs» tok utgangspunkt i regnskapet til Volt Service As, som ikke ga et dekkende bilde av situasjonen i rederiet. Saken ble oppdatert med konserntall fredag 19. juli kl. 12.43

Publisert: 18.07.2024 15:52

Sist oppdatert: 19.07.2024 12:45

Mer om