E136 romsdalen montasje skjermdump samferdselsløftet NHO 11
TRANGT OG LAVT: Tidvis smal vei og lave togunderganger er flaskehalser som skal bort når E136 gjennom Romsdalen utbedres.
Nytt

Klarsignal for Romsdalen-vegbygging

Skal bli betre veg frå Bjorli til Vestnes.

21.12.2023

Det statseide vegutbyggingsselskapet Nye Veier og Samferdselsdepartementet har inngått avtale om utbedring av E136 fra Bjorli til Vestnes.

- Med denne avtalen på plass kan vi begynne arbeidet med å bedre framkommeligheten og utbedre flaskehalser. Mellom Stuguflåten og Raudstøl er det varierende standard som gir utfordringer, særlig for tunge kjøretøy om vinteren. Veien har flere utforkjøringer og det er mange møteulykker. På Veblungsnes skal vi gjøre veien kortere, det skal bli enklere å komme frem og reisetiden kortes ned. Det blir bedre sikkerhet for trafikantene. Vi er glade for at vi nå kan komme i gang, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding.

AAA 8dfc278a c659 4a1f 91e9 8e5a89b90272 w 960 1
UTBEDRES: Sirklene viser hvile deler av E136 som skal utbedres. Illustrasjon: Nye Veier

I første omgang har Nye Veier prioritert tiltak for utbedring på E136 Veblungsnes og Stuguflåten-Raudstøl. Den forventede totale utbyggingskostnaden for de to delstrekningene er beregnet til 444,6 millioner kroner, heter det i pressemeldingen.

Da NHO i høst la frem sine ønsker for samferdselsutbyggingen på Nordvestlandet sto E136 gjennom Romsdalen, også kalt eksportveien, på topp.

Publisert: 21.12.2023 09:19

Sist oppdatert: 21.12.2023 11:20

Mer om