– Basert på erfaringene vi gjorde oss i høykonjunkturperioden 2007 – 2010, besluttet vi å ansette en innkjøpsoppfølger for å følge opp de strategisk viktigste leveransene, sier innkjøpssjef Terje Storvik Nilsen hos Kleven Verft.
Dette betyr ikke at de ikke også følger opp de andre leveransene.
Oppfølgingen av de andre leveransene krever ikke like tett oppfølging og blir ivaretatt av prosjektinnkjøperen i samarbeid med logistikkansvarlig.
– Men det er lite forsinkelse blant disse og konsekvensene er heller ikke like store om det skulle forekomme, forteller Nilsen til Maritime.no.
– Det har vi gjort og gjør for eksempel nå med leverandørene av top-side utstyret til kabelleggeren til Østensjø som er under bygging. Den har vi fulgt veldig tett opp, og dette gjør vi nå med alle prosjekter for å sikre at får leveransene av det strategisk viktigste utstyret til rett tid.
Kontrakten på 1,4 milliardar kroner, er .
Kostnaden med å ha en egen ansatt til å følge opp leverandørene kan lett forsvares da forsinkelser gir mye ekstra arbeid og det forstyrrer den planlagte produksjonen, mener innkjøpssjefen.
– I verste tilfelle kan en alvorlig forsinkelse på det strategisk viktigste utstyret utsette leveringen av et fartøy. Om så skjer er det ikke bare store ekstra kostnader det gir også tapt omdømme. De aller fleste fartøyene skal direkte i arbeid etter overlevering så det er meget viktig for oss å levere til avtalt tid.
– Men deler av produksjonen til mange av de norske leverandørene blir gjort i utlandet, og det er nok disse som har hatt mest utfordringer med å levere. Litt av utfordringen deres er å samkjøre logistikken på det som blir gjort i utlandet og det som gjøres i Norge, sier Nilsen.
– De setter nok også ut deler av produksjonen til produsenter de ikke kjenner godt nok, fortsetter han.
Når der oppstår forsinkelse, setter verftet inn tiltak for å redusere omfanget av forsinkelsen. Det er mange forskjellige tiltak som kan iverksettes for å avhjelpe situasjonen f. eks prioritere arbeidet rundt til utstyret er på plass.
– Men det avhenger av at leverandørene gir beskjed når de oppdager at de er forsinket og kan estimere en ny og korrekt leveringsdato.
Les også:
– Hjelper ikke det er konvensjonalbot et alternativ. Det mest alvorlige alternativet er å stryke dem fra leverandørlisten. Det er kanskje det som svir mest for dem, og det absolutt siste vi vil gjøre. Vi har bare satt to leverandører i karantene de siste ti årene, sier Nilsen.
Han sier leverandørene selv har blitt flinkere til å levere på rett tid.
– De siste årene har ikke dette vært noe stort problem.
Nilsen frykter imidlertid nå som markedssituasjonen forverres, at det kan bli flere forsinkelser.
– Lavkonjukturen kan føre til at leverandørene reduserer bemanning eller iverksetter andre sparetiltak som gjør at de ikke kan produsere raskt nok.
– Skipsbygging på dette nivået er avansert logistikk så det er viktig at leverandørene er bevist sitt ansvar og leverer til avtalt tid, sier Nilsen.
Dette betyr ikke at de ikke også følger opp de andre leveransene.
Oppfølgingen av de andre leveransene krever ikke like tett oppfølging og blir ivaretatt av prosjektinnkjøperen i samarbeid med logistikkansvarlig.
– Men det er lite forsinkelse blant disse og konsekvensene er heller ikke like store om det skulle forekomme, forteller Nilsen til Maritime.no.
Følger Østensjø-leveranse med argusøyne
Oppfølgingen innebærer blant annet at Klevens innkjøpsoppfølger drar ut til produksjonsstedene til leverandørene, og sjekker at de er kommet så langt som det er rapportert.– Det har vi gjort og gjør for eksempel nå med leverandørene av top-side utstyret til kabelleggeren til Østensjø som er under bygging. Den har vi fulgt veldig tett opp, og dette gjør vi nå med alle prosjekter for å sikre at får leveransene av det strategisk viktigste utstyret til rett tid.
Kontrakten på 1,4 milliardar kroner, er .
Kostnaden med å ha en egen ansatt til å følge opp leverandørene kan lett forsvares da forsinkelser gir mye ekstra arbeid og det forstyrrer den planlagte produksjonen, mener innkjøpssjefen.
– I verste tilfelle kan en alvorlig forsinkelse på det strategisk viktigste utstyret utsette leveringen av et fartøy. Om så skjer er det ikke bare store ekstra kostnader det gir også tapt omdømme. De aller fleste fartøyene skal direkte i arbeid etter overlevering så det er meget viktig for oss å levere til avtalt tid.
– Kjenner ikke hverandre godt nok
Verftet gjør ingen forskjell på norske og utenlandske leverandører.– Men deler av produksjonen til mange av de norske leverandørene blir gjort i utlandet, og det er nok disse som har hatt mest utfordringer med å levere. Litt av utfordringen deres er å samkjøre logistikken på det som blir gjort i utlandet og det som gjøres i Norge, sier Nilsen.
– De setter nok også ut deler av produksjonen til produsenter de ikke kjenner godt nok, fortsetter han.
Når der oppstår forsinkelse, setter verftet inn tiltak for å redusere omfanget av forsinkelsen. Det er mange forskjellige tiltak som kan iverksettes for å avhjelpe situasjonen f. eks prioritere arbeidet rundt til utstyret er på plass.
– Men det avhenger av at leverandørene gir beskjed når de oppdager at de er forsinket og kan estimere en ny og korrekt leveringsdato.
Les også:
Frykter forverring
Det andre de gjør er å presse på leverandøren til selv å sette inn nødvendige tiltak for å redusere forsinkelsen.– Hjelper ikke det er konvensjonalbot et alternativ. Det mest alvorlige alternativet er å stryke dem fra leverandørlisten. Det er kanskje det som svir mest for dem, og det absolutt siste vi vil gjøre. Vi har bare satt to leverandører i karantene de siste ti årene, sier Nilsen.
Han sier leverandørene selv har blitt flinkere til å levere på rett tid.
– De siste årene har ikke dette vært noe stort problem.
Nilsen frykter imidlertid nå som markedssituasjonen forverres, at det kan bli flere forsinkelser.
– Lavkonjukturen kan føre til at leverandørene reduserer bemanning eller iverksetter andre sparetiltak som gjør at de ikke kan produsere raskt nok.
– Skipsbygging på dette nivået er avansert logistikk så det er viktig at leverandørene er bevist sitt ansvar og leverer til avtalt tid, sier Nilsen.
– Lavkonjukturen kan føre til at leverandørene reduserer bemanning eller iverksetter andre sparetiltak som gjør at de ikke kan produsere raskt nok.
Publisert: 09.11.2015 11:19
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:49