50 år og fortsatt i vekst
– Over all forventning, oppsummerer senterlederen på Amfi Moa om hvordan de har kommet gjennom pandemien.
Amfi Moa har holdt stand som Norges 4. største kjøpesenter gjennom utfordrende pandemiår.
I fjor på denne tida var Ålseund-senteret til og med oppe og snuste på 2. plassen av Thon Gruppen sine sentre. Men det var mest på grunn av nedstenginger på Østlandet.
Nå gleder senterleder Anne Mari Rødal Kleppe over å kunne se framover, uten å tenke på koronarestriksjoner.
Omsetningen fortsetter å øke
I år markerer senteret at de fyller 50 år – og første halvår viser ny vekst i omsetningen.
– Vi har åtte prosent økning til og med forrige uke. Jeg synes det er helt utrolig og over all forventning hvordan vi har kommet oss gjennom denne perioden, forteller Rødal Kleppe til NETT NO.
Hun påpeker at senteret for første gang omsatte for mer enn tre milliarder det første «pandemiåret» i 2020. Fjoråret ble det ny økning til 3,16 milliarder kroner.
(saka fortsetter under)
Ny utvidelse i jubileumsåret
Den største utviklingen som er skjedd på Moa-senteret de siste åra, er
variasjonen i tilbudene. I det store bygget som åpnet i 2018, ble det plass til flere spisesteder, kino, bingo og treningsstudio – blant annet.
– VI ønska at Moa skulle være mer enn handel med opplevelser og flere møteplasser der folk kan kose seg. Og vi er hele tida på utkikk etter noe som kan passe, forteller senterlederen.
Også i jubileumsåret er det blitt utvidelser. I mai åpnet Elkjøp ny butikk, samtidig som Valaker-bakeriet fikk utvidet sitt lokale. Flere butikker som måtte stenge i byggeperioden, er også reetablert i nye lokaler.
Først ut med nytt konsept
«Liv & Røre», er utested med matopplevelser, barer og
underholdningsspill, er et annet av tilbudene som er kommet til de siste
åra.
Konseptet er utviklet av Resthon og planlegges på flere av Thon-sentrene. Amfi Moa var først ut.
– Det har helt klart vært en suksess. Det åpnet under koronapandemien, og hadde noen restriksjoner underveis, men nå er det godt besøk her. Det ligger i samme etasje som kinoen, slik at vi har fått en hel etasje med opplevelser, legger Rødal Kleppe til.
Servering er blant leietakerne på sentrene som har økt omsetningen i år.
– Vi merker godt at folk vil gå ut på kafe og spise igjen. Denne bransjen har en økning på 45 prosent sammenlignet med i fjor, forteller senterlederen.
Dagligvare som har opplevd rekordomsetninger under pandemien, faller litt tilbake.
– Klær og sko har også en stor økning med 24 prosent. Også spesialbutikker som gullsmeder, sport, frisører og dyrebutikker har økt omsetningen med ti prosent i år, legger hun til.
Startet med Moa varehus i 1972
Kjøpesenteret i det tidligere landbruksområdet, oppstod tidlig på
1970.tallet fordi Ålesund kommune ville utvikle området. I 1972 åpnet det som
het Moa Varehus i lokalene som tidligere huset Spjelkavik Skofabrikk.
Bygget utgjør fortsatt deler av det som omtales som Moa Øst.
I 1983 tok utviklingen et nytt steg da Moa butikksenter åpnet, og i 1991 åpnet Moa Syd Kjøpesenter. Ni år seinere ble de to sentrene til ett under navnet Stormoa.
Har vokst til 90.000 kvadratmeter
I dag har senteret vokst til rundt 90.000 kvadratmeter med
sammenhengende bygg fra den gamle skofabrikken, via Moa Syd-delen, over
til det «nye» området på nordsida av veien.
– Jeg synes egentlig det er helt utrolig at lille Ålesund har Norges 4. største kjøpesenter, sier senterlederen om reisen som har utviklet seg til å bli et regionalt handelseventyr.
Publisert: 25.06.2022 05:00
Sist oppdatert: 25.06.2022 02:40