Mange vil ha dyre klokker
Etter 15 års arbeid har urmaker på Moa endelig fått flere eksklusive merker i butikken. - Mekaniske klokker er superpoppis, forteller han.
Salget av klokker i øvre prisklasse tikker avgårde trass koronapandemien. Bransjen forteller om en stor og økende interesse – ikke minst blant yngre aldersgrupper.
Urmaker Karlsson på Amfi Moa er blant dem som satser på eksklusive merker av urmakere på Nordvestlandet. Han kan bekrefte at koronapandemien ikke har lagt noen demper på salget.
– Vi ser kanskje heller det motsatte og interessen er enorm. De to siste åra har det vært begrensa med utenlandsreiser, så da er det mange som har investert pengene sine i luksusvarer som for eksempel klokker istedenfor, forteller daglig leder og eier Harald Kenneth Karlsson til NETT NO.
Karlsson har drevet som urmaker i Ålesund siden 1995 og holder i dag til på Amfi Moa-senteret. Omsetningen fra butikken og verkstedet har økt jevnt og trutt de siste åra, og endte i 2021 på rundt 3,5 millioner kroner.
Kom fra Sveits for å sjekke
I fjor fikk urmakeren en telefon han har ventet på lenge: Butikken var
godkjent som forhandler av de sveitsiske kvalitetsmerkene Rado og
Longines.
– Vi søkte om dette for første gang for 15 år siden, og det er et trangt nåløye. Vi hadde representanter på besøk fra Sveits, som har undersøkt både bedrifta og næringslivet på Sunnmøre, forteller Karlsson.
I tillegg til at klokkeprodusentene skal ha troa på markedet til butikken, kreves det både utdanning av ansatte og større investeringar i varelager.
(saka fortsetter under)
Eneste forhandler i Møre og Romsdal
Karlsson forteller at de er strålende fornøyd med at de nå er blitt Møre
og Romsdals eneste forhandler av begge de to eksklusive merkene.
Prislappen på de nye klokkene som kom inn rett før jul, ligger på mellom 10.000-60.000. Karlsson forteller om god respons hos kundene allerede.
– Det har vært gøy og en del har virkelig svidd av pengene sine. Vi har solgt 10-12 Longines-klokker og en håndfull Rado-klokker. Det synes vi er veldig bra ut fra at januar ikke er noen god salgsmåned, forteller han.
Det har vært gøy og en del har virkelig svidd av pengene sine
Konkurranse fra teknologiske nyvinninger
Etter noen år med skarp konkurranse fra teknologiske nyvinninger som Applewatch og liknende, har pendelen svingt tilbake og mange vil ha «gammeldagse» klokker med skikkelig urverk.
– Vi urmakere har nok frykta hvordan den utviklinga ville gå, men nå ser vi at mekaniske klokker er superpoppis, forteller han.
Urmakeren merker godt at en del folk har godt med penger - og at flere er villige til å bruke dem. Blant kundene i fjor var et par fra Østlandet på tur til Romsdalen og Runde, som på veien la turen innom butikken på Moa og kjøpte en klokke til 20.000 kroner.
– Den typen kunder hadde vi ikke for noen år tilbake, forklarer han.
Klokkeinteresse treffer også yngre
Daglig leder Reidunn Arnevik Westgård i Urmakerforbundet bekrefter klokketrenden som urmakeren i Ålesund beskriver.
– Vi opplever en voldsom klokkeinteresse her til lands. Det selges mange mekaniske klokker – og i tillegg er det mange som vil ha satt i stand eldre klokker, forteller hun til NETT NO.
At Facebook-gruppa til Klokkeriet.no har flere enn 73.000 medlemmer bekrefter interessen. Her kan klokkeentusiaster over 18 år bli medlem for å holde seg oppdatert, eller drive kjøp og salg.
Westgård forteller at klokketrenden også treffer de yngre.
– Det er veldig mange unge som kjøper dyre klokker, og de skal gjerne ha flere, forteller hun.
(saka fortsetter under)
Selges mange «svindyre» klokker
Prisen kan også ligge langt høyere enn klokkemerkene hos urmakeren i
Ålesund. Priser på flere hundretusen kroner er ikke uvanlig, ifølge
Westgård.
– Det selges utrolig mange «svindyre» klokker her til lands, humrer hun.
– Noen liker å bruke penger på hus og hjem, andre reise på dyre
ferier, mens noen vil bruke pengene sine på klokker. Sånn er vi jo
ulike, legger hun til.
Færre turister trekker ned salget
Omsetningstall fra Virke viser rett nok at salget av gull og ur gikk ned
i 2020. Mye skyldes at færre nordmenn kjøpte smykker da pandemien slo til.
En annan årsak er at asiatiske turister har uteblitt, mener Westgård.
Hun forteller at salget før pandemien ble dratt opp av ferieturister som kan handle mer prisgunstig på reise til Norge, enn ved å handle i hjemlandet.
I siste halvår av 2021 gikk også omsetningen for gull- og ur-kategorien oppover igjen. Tallene for desember viste en økning på hele 7,5 prosent sammenlignet med 2019.
(saka fortsetter under)
Omstrukturing i urmakerbransjen
Bror William Stende som er direktør for faghandel i Virke har god
innsikt i urmakerbransjen. Han forteller at grossistene opplyser om økt
salg.
– Vi ser at klokkebransjen har gjort en omstrukturering, der de hever
prestisjen ved merkene, samtidig som det er færre utsalg. Det har ført
til en økning i salg av de dyreste klokkene, forklarer Stende .
Samtidig er konkurransen fortsatt tøff mot alternativer som smartklokker og pulsklokker i de rimeligere segmentene.
At koronapandemien har gitt et oppsving for salget av de dyreste klokkemerkene, mener han ikke er overraskande.
– Når folk har overskudd med penger, så velger mange å investere dem i varige verdier, blant annet herre- og dameur i de øvre prisklassene, leggger han til.
Publisert: 11.02.2022 11:02
Sist oppdatert: 11.02.2022 16:10