Markedssjef for Audi hos Møller Bil Ålesund, Bjørn Erik Austerslått, anslår at en gjennomsnittsbil er blitt 500 kroner dyrere per måned å leie etter regelendringene.
Å leie i stedet for å kjøpe - såkalt private leasingavtaler - har blitt populært hos privatpersoner, men i fjor endret myndighetene reglene slik at slike avtaler ble dyrere.
- Det kom endringer som vi trodde skulle påvirke oss mye, men som har påvirket oss lite, sier Austerslått.
Austeslått trodde færre ville gå inn på slike avtaler når kostnadane steg, men det har altså ikke skjedd. Han tror usikkerhet om fremtidige utslippskrav til nye biler gjør at mange likevel velger å leie fremfor å eie bil, for å unngå å bli sittende med en bil som ikke tilfredstiller fremtidige miljøkrav.
- Vi har blitt mer lønnsomme også i år, sier Austerslått.
I følge Austerslått har Møller Bil unngått leasingfella, selv om det utgjør en stor del av virksomheten.
- Vi ha klart å prise inn restverdien slik at vi skal tåle svinginger i bruktprisene, sier han.
Å leie i stedet for å kjøpe - såkalt private leasingavtaler - har blitt populært hos privatpersoner, men i fjor endret myndighetene reglene slik at slike avtaler ble dyrere.
- Det kom endringer som vi trodde skulle påvirke oss mye, men som har påvirket oss lite, sier Austerslått.
Leier ut som før
Rundt halvparten av nybilene som blir solgt fra Møller Bil blir solgt gjennom private leasingavtaler. Et finansieringselskap blir eier av bilen, og kunden betaler en fast leie. Når leieavtalen er omme kan kunden levere bilen tilbake, eller kjøpe den til en på forhånd avtalt pris.Austeslått trodde færre ville gå inn på slike avtaler når kostnadane steg, men det har altså ikke skjedd. Han tror usikkerhet om fremtidige utslippskrav til nye biler gjør at mange likevel velger å leie fremfor å eie bil, for å unngå å bli sittende med en bil som ikke tilfredstiller fremtidige miljøkrav.
Bommet på pris
Bilbransjen på Nordvestlandet slet med svake resultater i 2013, blant annet fordi flere forhandlere bommet på verdsettelsen av bruktbilene de skulle få tilbake når private leasingavtaler gikk ut. 2013 var det første året slike biler kom tilbake til forhandlerne i større omfang, og det viste seg at bruktmarkedet ikke var så godt som bransjen hadde regnet med.Øker lønnsomheten
Møller Bil Ålesund økte både salget og lønnsomheten i 2014 (se tabell), og den gode utviklingen fortsetter i år. Foreløpig er det ikke tegn til at oljeprisfallet har gått ut over kjøpelysten.- Vi har blitt mer lønnsomme også i år, sier Austerslått.
I følge Austerslått har Møller Bil unngått leasingfella, selv om det utgjør en stor del av virksomheten.
- Vi ha klart å prise inn restverdien slik at vi skal tåle svinginger i bruktprisene, sier han.
Publisert: 23.06.2015 08:50
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:44