Næringsforeningen – Ålesundregionen inviterte tirsdag til seminar om offentlige anskaffelser hvor leverandører fikk tips og råd fra advokathold. Lokalet på 1904-hotellet i sentrum ble i minste laget for alle som hadde møtt opp.
På kom det fram at Ålesund kommune regner med å bruke rundt fem milliarder kroner de fire neste årene og for mange bedrifter utgjør varer og tjenester til det offentlige en betydelig del av omsetningen.
Blant temaene deltakerne fikk høre nærmere om, var hvilke muligheter og begrensninger som ligger i å gjøre avklaringer og suppleringer. Men også hva man skal være obs på for å unngå at tilbudet det er lagt ned mye arbeid i, blir avvist.
– Jeg tror egentlig at det alltid har vært et behov for støtte i dette arbeidet, men at det er blitt mer vanlig å be om hjelp, sier hun til NETT NO.
Både hun og Ingvild Slettebø fra advokatfirmaet Sporsheim i Molde har jobbet flere år i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). De kjenner godt til utfordringene som leverandører og oppdragsgivere kan stå overfor.
Samtidig som fallgruvene er blitt flere, med et mer komplisert og omfattende regelverk, har også leverandørenes muligheter til å be om innsyn i prosessen blitt større.
– Tidligere har nok mange latt være å klage av frykt for å legge seg ut med oppdragsgiver, men nå har jeg inntrykk av at man i større grad bruker muligheten til både å be om innsyn og eventuelt klage. Det at man klager betyr absolutt ikke at du mister muligheten til å være med å konkurrere i framtida, påpeker Slettebø.
– Interessen er over all forventning. Det er flest leverandører til stede, og de kommer fra forskjellige bransjer, alt fra utbyggere til maritime leverandører. I tillegg er det revisorer og andre som på en eller andre måte er involvert i dette arbeidet, forteller hun.
Foreningen jobber også i samarbeid med Nye Ålesund kommune med å hvor bedrifter samlet får presentert aktuelle offentlige prosjekt og hvor det er mulig å stille spørsmål direkte til oppdragsgiver.
På kom det fram at Ålesund kommune regner med å bruke rundt fem milliarder kroner de fire neste årene og for mange bedrifter utgjør varer og tjenester til det offentlige en betydelig del av omsetningen.
Blant temaene deltakerne fikk høre nærmere om, var hvilke muligheter og begrensninger som ligger i å gjøre avklaringer og suppleringer. Men også hva man skal være obs på for å unngå at tilbudet det er lagt ned mye arbeid i, blir avvist.
Mer vanlig å be om hjelp
Advokatbransjen opplever at pågangen om slike saker er økende. Advokat Silje Bruun Teigen fra Adviso tror ikke nødvendigvis det er slik at behovet for hjelp til å navigere i dette landskapet er blitt større.– Jeg tror egentlig at det alltid har vært et behov for støtte i dette arbeidet, men at det er blitt mer vanlig å be om hjelp, sier hun til NETT NO.
Både hun og Ingvild Slettebø fra advokatfirmaet Sporsheim i Molde har jobbet flere år i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). De kjenner godt til utfordringene som leverandører og oppdragsgivere kan stå overfor.
Samtidig som fallgruvene er blitt flere, med et mer komplisert og omfattende regelverk, har også leverandørenes muligheter til å be om innsyn i prosessen blitt større.
– Tidligere har nok mange latt være å klage av frykt for å legge seg ut med oppdragsgiver, men nå har jeg inntrykk av at man i større grad bruker muligheten til både å be om innsyn og eventuelt klage. Det at man klager betyr absolutt ikke at du mister muligheten til å være med å konkurrere i framtida, påpeker Slettebø.
– Over all forventning
Bente Lund Jacobsen som leder næringsforeningen, mener interessen viser at det er et ønske i næringslivet om å lære mer.– Interessen er over all forventning. Det er flest leverandører til stede, og de kommer fra forskjellige bransjer, alt fra utbyggere til maritime leverandører. I tillegg er det revisorer og andre som på en eller andre måte er involvert i dette arbeidet, forteller hun.
Foreningen jobber også i samarbeid med Nye Ålesund kommune med å hvor bedrifter samlet får presentert aktuelle offentlige prosjekt og hvor det er mulig å stille spørsmål direkte til oppdragsgiver.
Les også:
Tidligere har nok mange latt være å klage av frykt for å legge seg ut med oppdragsgiver
Publisert: 06.11.2019 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:43