Ovun Digital Designmanual Logo pa foto 2 1
OVER 30 ÅR: Siden 1992 har Ovun - tidligere PartnerPlast - vært partnerprodusent for andre selskaper, i tillegg til å produsere plastprodukter til egen portefølje. Foto: Ovun.
Nytt

Bedre liv med nytt navn

I fjor ble Partnerplast til Ovun. – Veldig gode tilbakemeldinger, sier Ovun-sjefen.

Karoline Prytz Berset
28.09.2024

Partnerplast på Åndalsnes er et av flere selskaper på Nordvestlandet som har byttet navn siste tiden.

Haneskjellfiskeriselskapet Tautech ble til Ava Ocean, torskeoppdrettselskapet Gadus ble til Ode og Inseanergy, som lager flytende solcelleanlegg, ble til Alotta.

– Navneendring kommer gjerne som en følge av en endring i selskapet, sier administrerende direktør i merkevare-og designbyrået Kind, Tom Emil Olsen.

For Partnerplast var navneskiftet en del av flere endringer, da de ifjor valgte å slå to selskaper sammen.

Endret portefølje
– "PartnerPlast" på engelsk fungerte ikke så godt, sier administrerende direktør Jan Møllerhaug til Nett No. Videre så stammer navnet PartnerPlast fra den tiden vi i all hovedsak produserte andre sine produkter - i plast. I dag har vi hovedvekt av egne produkter, og har mye mer enn plast. Det tidligere navnet opplevdes derfor av oss som begrensende.

"Ovun" kan bety Over og Under (vann), og reflekterer dagens portefølje i mye større grad i følge Møllerhaug.

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, både i markedet, eksternt og internt, fortsetter han.

Plast vekk fra navnet
Selv om navneskiftet til Ovun var en del av en større restruktureringsprosess, mener Møllerhaug at de ønsket å få plast ut av navnet.

– Plast er et velegnet materiale for mange materialer, men plast på avveie kan være et problem. Der har vi tatt et tydelig standpunkt, sier Møllerhaug.

Ovun har de siste årene hatt et fokus på å samle inn, resirkulere og bruke plast om igjen i produksjonen sin.

– Produksjon av plast er fortsatt en viktig del av vår virksomhet, men vi gjør det på en bærekraftig måte, fortsetter Møllerhaug.

Negative assosiasjoner
Førsteamanuensis på Høyskolen Kristiania og førsteamanuensis II for Institutt for strategi og ledelse ved NHH, Alexander Hem mener det er flere grunner til at selskaper endrer navn.

– En vanlig grunn er hvis selskapet skal skifte strategisk retning, skriver han til Nett No.

Hem mener også et navneskifte kan være noe selskaper gjør for å distansere seg fra negative assosiasjoner.

– Et kjent eksempel fra Norge er hvordan Terra-Gruppen skiftet navn til Eika som ett av tiltakene for å distansere seg fra den mye omtalte Terra-skandalen, fortsetter han.

Korte navn
Administrerende direktør i merkevare- og designbyrået Kind, Tom Emil Olsen er enig med Hem.

– Man har gjerne tre merkevareassosiasjoner øverst i bevisstheten. Man vil ikke at en av de skal være negative.

Olsen mener også lengden på navnet er viktig. At det er på tre til seks bokstaver er av og til viktigere enn at det reflekterer hva selskapet driver med.

– "Apple" sier for eksempel ingenting om datamaskiner, sier han til Nett No.

Mer synlig
Ode er et annet selskap som endret navn for ikke lenge siden.

– Det er viktig med et bra brand, sier samfunns- og myndighetskontakt i Ode Falk D. Øveraas til Nett No.

For Ode var navneskifte en liten del av en større rebrandingprosess. Øveraas legger imidlertid ikke skjul på at det ville øke synligheten til selskapet.

– Det var en profesjonalisering av brandet vårt, fortsetter han.

Ny strategisk retning
For noen uker siden ble det også kjent at Inseanergy endrer navn til Alotta.

Solenergiselskapet spådde 63 millioner i driftsinntekt i 2023, men endte på 2,4.

Nå skal navneskiftet være med å skifte strategisk retning for selskapet.

Små selskaper profitterer mer
I en masteroppgave fra OsloMet i 2016 skrevet av Maja Aabakken og Line Sletten kommer det frem at små selskaper får en større effekt enn store selskaper ved navneendring.

Oppgaven "Kan selskaper profittere på å endre navn?" tar for seg 61 børsnoterte selskaper i perioden 1998 til 2015.

Et av hovedfunnene er at en radikal navneendring kan føre til nedgang i aksjeverdi, mens selskaper som forkorter eller fjerner deler av navnet kan oppleve økt aksjeverdi.

Om navneskiftet til Alotta kan kategoriseres som radikalt eller forkortet kan diskuteres. Selskapet er imidlertid ikke børsnotert, som selskapene i studien.

Publisert: 28.09.2024 05:00

Sist oppdatert: 28.09.2024 14:32