I fjor lanserte Asbjørg Giske i selskapet Maritimt Magasin et nytt, historisk magasin. Det kostet, og gjorde at lønnsomheten i selskapet gikk ned i fjor.
Martimt Magasin i Brattvåg, som gir ut månedsmagasinet med samme navn, har vært en god butikk i mange år.
Giske, som er eneeier, daglig leder og ansvarlig redaktør, har drevet nisjepublikasjonen frem til å være en av de mest lønnsomme mediebedriftene i Norge. Selskapet har ti ansatte.
Grunnen er først og fremst lanseringen av "Maritimt Magasin Historie", som i starten skal komme ut fire ganger i året. Satsingen har blant annet krevet mer bruk av innkjøpt stoff, og det trekker kostnadene opp.
- Det er gått over all forventning, sier Giske om responsen på det nye magasinet.
"Maritimt Magasin Historie" har nådd et samlet salg i opplag og løssalg på i underkant av 2000 eksemplarer og er fremdeles i en lanseringsfase som kommer til å påvirke resultatet negativt også i år, i følge Giske.
- Vi må kjempe mer for annonsene, sier hun.
Giske tror det er tøffere tider i maritim bransje - ikke en generell nedgang i annonsemarkedet - som er årsaken til at det er blitt tøffere for Maritimt Magasin.
I disse dager kommer både "Maritimt Magasin" og "Maritim Magasin Historie" også i svenske bladhyller for første gang, gjennom en distrubusjonsavtale med svenske Interpress.
Nyheter og reportasjer fra maritim bransje, sammen med skipsomtaler, historisk stoff og oversikt over ordresituasjonen hos norske verft er hovudinnholdet i "Maritimt Magasin", som har et opplag på rundt 5000 eksemplarer.
Martimt Magasin i Brattvåg, som gir ut månedsmagasinet med samme navn, har vært en god butikk i mange år.
Giske, som er eneeier, daglig leder og ansvarlig redaktør, har drevet nisjepublikasjonen frem til å være en av de mest lønnsomme mediebedriftene i Norge. Selskapet har ti ansatte.
Økte kostnadene
I fjor gikk kostnaden opp, og overskuddet ned (se tabell).Grunnen er først og fremst lanseringen av "Maritimt Magasin Historie", som i starten skal komme ut fire ganger i året. Satsingen har blant annet krevet mer bruk av innkjøpt stoff, og det trekker kostnadene opp.
- Det er gått over all forventning, sier Giske om responsen på det nye magasinet.
"Maritimt Magasin Historie" har nådd et samlet salg i opplag og løssalg på i underkant av 2000 eksemplarer og er fremdeles i en lanseringsfase som kommer til å påvirke resultatet negativt også i år, i følge Giske.
Tøffere
Selskapet har også tatt kostnader med å utvikle nye nettsider i fjor, og merker også at det er blitt strammere på annonsemarkedet.- Vi må kjempe mer for annonsene, sier hun.
Giske tror det er tøffere tider i maritim bransje - ikke en generell nedgang i annonsemarkedet - som er årsaken til at det er blitt tøffere for Maritimt Magasin.
Selger i Sverige
Det hele startet med "Fiskeflåtens leverandøravis" i 1987, et magasin som gradvis ble utviklet til måndesmagasinet "Maritimt Magasin".I disse dager kommer både "Maritimt Magasin" og "Maritim Magasin Historie" også i svenske bladhyller for første gang, gjennom en distrubusjonsavtale med svenske Interpress.
Nyheter og reportasjer fra maritim bransje, sammen med skipsomtaler, historisk stoff og oversikt over ordresituasjonen hos norske verft er hovudinnholdet i "Maritimt Magasin", som har et opplag på rundt 5000 eksemplarer.
Vi må kjempe mer for annonsene
Publisert: 24.05.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:57