Havila Pollux og Havila Polaris sjøsetting Tersan foto Havila Kystruten11
I TYRKIA: Havila Polaris skal være ferdig fra verftet sin side i Tyrkia, men skipet rekker ikke å bli satt i drift til de planlagte første seilasene. Her er Havila Polaris og Havila Pollux da de ble sjøsatt. Foto: Havila Kystruten
Nytt

Nok en utsettelse for Kystruten

Det nye skipet rekker ikke jomfruturen grunna krøll med finansieringa.

Marius Rosbach
25.01.2023

Havila Kystruten dropper avgangene med Havila Polaris som skulle gå fra Bergen 11. og 22. februar. Det opplyser selskapet i en børsmelding onsdag.

Første seilar er planlagt med avreise fra Bergen 5. mars.

Rederiet opplyser at de fortsatt jobber med å løse utfordringer som selskapet står overfor som følge av sanksjoner mot selskapet som skulle finansiere fartøyene.

– Selskapet beklager sterkt de tidkrevende prosessene som er nødvendige for å sikre at ingen aktiviteter eller løsninger innebærer risiko for å være i strid med noe sanksjonsregelverk, opplyser selskapet.

Venter på banklisens
Rederiet opplyste før jul at de jobba med en søknad til den irske sentralbanken om nødvendige lisenser for at de kan innfri gjeld og frigjøre sikkerheter knyttet til skipa.

– Selskapet vil gjøre sitt ytterste for å tilby de berørte passasjerene reiser med senere avganger, eller alternative avganger med Havila Capella og Havila Castor, skriver rederiet.

Forrige uke avsa «Irish High Court» i Dublin en kjennelse som gir rederiet rett til å betale gjeld til det opprinnelige leasingselskapet GTLK til en sperret konto i EU for de to siste kystruteskipene. Kjennelsen er lik den Havila Kystruten fikk i «High Court of Justice» i London i desember.

For å frigjøre sikkerheten på skipene, trenger Havila Kystruten en lisens fra den irske sentralbanken. Det er venta at de vil ta opptil 10 virkedager å få denne på plass. Lisensen vil også bidra til at Kystruten kan fullføre den nye finansieringen av skipene.

Flere bestillinger enn venta
Samtidig opplyser rederiet at flere enn venta har bestilt turer med Kystruten-skipene framover. For 2023 er mer enn 50 prosent av den forventa kapasiteten reservert.

– Dette er veldig gode og positive tall for oss. Vi er glade for at det er mange der ute som er nysgjerrige på oss og som forstår at vi har stått i utfordringer som har vært utenfor vår kontroll, uttaler administrerende direktør Bent Martini i ei pressemelding.

Rederiet forteller at de ser med stor forventning frem til å få alle fire skip i full drift langs norskekysten, i tråd med avtalen med norske myndigheter.

Publisert: 25.01.2023 13:08

Sist oppdatert: 25.01.2023 13:37

Mer om