Havila Capella ved Tersan foto Havila Kystruten 22
TERSAN-VERFTET: Det tyrkiske verftet som bygger de fire skipene til Havila Kystruten, vant første runde i retten mot Langsten i Molde. Nå ankes saka til lagmannsretten. Foto: Havila Kystruten
Nytt

Anker garantikrangel med tyrkisk verft

Risikerer å tape flere titalls millioner etter strid om oppdrag på Kystruten-skipene.

Marius Rosbach
16.12.2022

Langset i Molde anker dommen fra Møre og Romsdal tingrett i striden med Tersan-verftet i Tyrkia.

Det opplyser Odd Arne Langset i Langset-konsernet til NETT NO.

Møre og Romsdal tingrett ga i slutten av november det tyrkiske verftsselskapet Tersan Tersanecilik Sanayi ve Ticaret medhold i første runde av en rettstvist med Langset.

Bakgrunnen er at det tyrkiske verftet krever nær 6,2 millioner euro - eller rundt 64 millioner kroner– fra Langset etter at kontrakten for innredning av de nye skipene til Havila Kystruten ble kansellert.

Kravet er ikke avgjort
Spørsmålet som retten vurderte, var omfanget av en morselskapsgaranti stilt av Langset – og i hvilken grad Molde-konsernet kan legge fram motkrav.

Retten mente at Langset sine muligheter til å stille motkrav var begrenset.

Om ikke partene kommer til enighet utenfor rettssalen, vil retten komme tilbake til spørsmålet om selve kravet fra verftet og størrelsen på dette.

Langset har samtidig krevd Tersan for 3,9 millioner euro som følge av uenigheter mellom verftet og datterselskapet.

Røk uklare etter forsinkelse
Det var Langset sitt datterselskap Norwegian Marine Interior (NMI) som hadde oppdraget med å innrede de fire skipene til Havila Kystruten.

Verdien på oppdraget med å levere interiør, møbler og annet utstyr om bord på skipa, var på mer enn 300 millioner kroner.

Koronapandemien er pekt på som hovedårsaken til at det oppstod betydelige forsinkelser i arbeidet med å innrede skipene. Som følge av problemene, røk Molde-selskapet uklare med verftet.

Flere rettssaker
Norwegian Marine Interior har vært i en pressa økonomisk situasjon og advarte tidligere i år at de risikerte konkurs. Selskapet har samtidig en pågående rettskonflikt med Havila Kystruten om oppgjøret for arbeidet på skipene.

Havila Kystruten ble dømt til å betale 3,1 millioner kroner til Molde-selskapet for arbeid om bord på det to første kystruteskipene.

Tidligere i uka ble det klart at Molde-selskapet også anker denne dommen til Frostating lagmannsrett.

Publisert: 16.12.2022 20:30

Sist oppdatert: 17.12.2022 00:56

Mer om