Etter noen heller magre år er det ingen tvil om at pilene har pekt oppover for norsk verftsbransje de siste par årene.
Lederen for Norske Skipsverft, Asle B. Strønen, er likevel nøktern når den maritime bransjen fra store deler av verden samles på Nor-Shipping denne uka.
– Greit, men ikke noe mer, sier han til Nett No om ordrereserven til den norske verftsnæringa, som for tida ligger på rundt 40 milliarder kroner.
– Vi kunne vært oppe i både 50 og 60 milliarder, før vi nærmer oss taket på produksjonskapasiteten, legger han til.
Én båt i halvåret, er ikke nok til å skaffe alle jobb
Ett Vard-skip offentliggjort i år
Så langt i år er det kun offentliggjort bygging av ett skip som skal utrustes ved norske verft.
Vard offentliggjorde i april avtalen om å bygge et konstruksjonsskip til vindkraftindustrien. Skroget bygges i Romania og båten utrustes ved Søviknes-verftet i Haram.
– Én båt i halvåret, er ikke nok til å skaffe alle jobb, sier Strønen.

Mener verfta har kapasitet til langt mer
I disse dager er nye skip til forsvaret den store «snakkisen» i bransjen.
Det norske forsvaret skal bygge opptil 28 standardiserte fartøy og fem fregatter. Det er et politisk ønske om å bygge mest mulig i Norge. Det mener Strønen naturligvis er en god ide – og sier det ikke skal stå på kapasiteten.
– Selv med full pott på forsvarskontraktene, har norske verft så god restkapasitet at vi samtidig kan serve hele det sivile markedet på nybygging, reparasjon og vedlikehold, sier Strønen.
Selv om det er snakk om store summer som skal investeres i «grå» skip - anslagene varierer mellom 200 og 300 millioner kroner - så skal kontraktene fordeles over ti år, påpeker han.
– Disse forsvarskontraktene vil ikke alene redde norsk verftsindustri, sier han.
Håper fortsatt på forskuddsordning
Da den maritime bransjen møttes på Nor-Shipping for to år siden, stod en ordning med en forskuddgaranti til verfta høyt oppe ønskelista fra politikerne.
Det gjør den fortsatt når bransjen møtes under store shippingmessa på Lillestrøm denne uka.
– Det handler om politisk vilje, sier Strønen og er spent på om det kommer nye signal fra regjeringa når han møter statssekretæren til fiskeri- og havministeren seinere på messa.
Det er ment å være en ordning innunder Eksfin som skal hjelpe verfta med den økonomiske risikoen ved å ta på seg større nybyggingsprosjekt.
– Om regjeringa stiller opp med en slik ordning, så skal vi fylle opp med større aktivitet langs hele kysten, sier Strønen.
Publisert: 03.06.2025 05:00
Sist oppdatert: 03.06.2025 07:58






