Nytt
Nå blir det slutt på blindpassasjerer i ballastvannet
Fra i dag må alle skip ha en plan for hvordan vannet som fraktes med i tankene skal renses.
Administrator
12.09.2017
FNs ballastvannkonvensjon for å hindre uønsket spredning av organismer fra skip trådte fredag i kraft.
Skip bygget etter 8. september 2017 må følge konvensjonens rensekrav, mens eksisterende skip må ha installert rensesystem innen 7 år. Samtidig skal alle skip fra i dag ha en godkjent plan for håndtering av ballastvann, og føre en ballastvanndagbok,
Les også om ballastfest hos MMC:
– Fremmede arter som spres gjennom ballastvann fra skip er et stort globalt miljøproblem. Dagens ikrafttredelse av Ballastvannkonvensjonen er derfor en av de viktigste begivenhetene i arbeidet for å beskytte havmiljøet i år, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen i en pressemelding.
På over 50.000 skip vil det etterhvert kreves at ballastvannet behandles før det slippes ut.
Det har gått trått for å få nok land med seg på kravene fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO etter vedtaket i 2004. Først
Norge har vært sentral i å finne løsning på de siste utestående punktene under et forhandlingsmøte i FNs sjøfartsorganisasjon i juli i år.
Flere norske leverandører har innen ballastvannbehandling og står klar til
– Sjøfartsdirektoratet har jobbet i flere år med å få alle detaljene rundt denne konvensjonen på plass. Nå er vi klar til sørge for at konvensjonen gjennomføres på norske skip, og kontrollere at fremmede skip som kommer til norske havner følger konvensjonens krav, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Skip bygget etter 8. september 2017 må følge konvensjonens rensekrav, mens eksisterende skip må ha installert rensesystem innen 7 år. Samtidig skal alle skip fra i dag ha en godkjent plan for håndtering av ballastvann, og føre en ballastvanndagbok,
Les også om ballastfest hos MMC:
– Fremmede arter som spres gjennom ballastvann fra skip er et stort globalt miljøproblem. Dagens ikrafttredelse av Ballastvannkonvensjonen er derfor en av de viktigste begivenhetene i arbeidet for å beskytte havmiljøet i år, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen i en pressemelding.
På over 50.000 skip vil det etterhvert kreves at ballastvannet behandles før det slippes ut.
Tretten år fra vedtak til innføring
Norge har vært en pådriver i forhandlingene av konvensjonen.Det har gått trått for å få nok land med seg på kravene fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO etter vedtaket i 2004. Først
Norge har vært sentral i å finne løsning på de siste utestående punktene under et forhandlingsmøte i FNs sjøfartsorganisasjon i juli i år.
Mulighet for norske leverandører
– Flere norske leverandører av renseteknologi for ballastvann står klar til å levere utstyr til alle verdens skip. Igjen viser det seg at miljøkrav skaper innovasjon og verdiskaping i Norge, sier Helgesen.Flere norske leverandører har innen ballastvannbehandling og står klar til
– Sjøfartsdirektoratet har jobbet i flere år med å få alle detaljene rundt denne konvensjonen på plass. Nå er vi klar til sørge for at konvensjonen gjennomføres på norske skip, og kontrollere at fremmede skip som kommer til norske havner følger konvensjonens krav, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Publisert: 12.09.2017 08:48
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:13