– Det vil kunne bli mange opphørssalg og til slutt et blodbad når alle må selge eiendeler samtidig, etter hvert som finansielle forpliktelser forfaller. Bransjen vil kunne få panikk når det blir opphørssalg. Den høye belåningsgraden vil skape trøbbel for mange selskaper i nedgangstidene vi opplever nå, ifølge rapprten ”The Norwegian Shipping & Offshore Industry: Profitability Analysis & Enhancement».
Det sier Rahman Khanani og Lars Løyning i revisjons og rådgivningsfirmaet RSM Norge
Canadiske Rahman Khanani har to mastere – MSc Strategy & Innovation fra BI og Master in International Business fra Smith Shcool of Business, Queens University. Lars Løyning har jobbet som accouting director i NSB og er tidligere CEO i RSM Norway.
De har også fått bistand fra Phillip Hund i Sapphire Innovation i rapporten.
Undersøkelsene de har gjennomført for å lage rapporten viser en bekymringsverdig kostnadsfordeling i offshore-segmentet. 29% av kostnadene er netto finanskostnader, 16% avskrivninger og 55% driftskostnader.
”Offshore-industrien har meget lav kontaktbeholdning. Derfor blir konsekvensene av en nedtur betydelig for ikke bare selskaper, men også banker som har tungt eksponert mot offshore”, heter det i rapporten.
– Nettopp derfor bør de fokusere på å øke likviditeten, som er nøkkelen her, sier Khanani og Løyning.
Mange selskaper vil få problemer alt neste år.
– Det er mange variabler som påvirker dette, men det jeg kan si flere store spillere har forpliktelser som forfaller i 2017 og det vil være vanskelig for dem å skaffe penger. De kan måtte selge. Mindre selskaper må vurdere å selge enda raskere. De ønsker ikke å gjøre dette nå fordi eiendelene er lite verdt – men de har ikke noe valg.
Khanani og Løyning peker også på andre tiltak som bør vurderes. To av disse er kostnadsreduksjoner og den organisatoriske tiltak. Her viser de blant annet til norske bilskip som reduserte antall spesialselskap fra 42 til 5 og frigjorde store kontanter, gjennom å kutte regnskapstjenester, finansielle kostnader og antall ansatte.
Det som normalt driver kostnadene og tilgang til kapital er kort- og langsiktig risiko og likviditet. I denne bransjen er det segmentet og størrelsen på selskapene som avgjør. Store selskaper får tilgang på store penger med lave renter. De små må kjempe for å få tilgang til konkurransedyktige rater. Markedsutsiktene spiller også en rolle her. Små og medium offshore-selskaper kan få tak i penger, selv om de har høy gjeldsgrad.
Skulle småselskaper slite, vil dette kan føre til at mange forsvinner og til slutt hindrer konkurransen i markedet, skriver de.
– Sterk lokal konkurranse og evnen til å vokse er forklaringen på at industrien har gjort det så bra i Norge. I shipping skjer det motsatte når bankene ikke ønsker å låne til disse små og mellomstore spillerne. Dette er ille for Norge, som trenger en sterk shipping- og offshore-industri.
Både låntakerne og industrien er meget udisiplinerte. Dette vises gjennom den høye gjeldsgraden innen offshore og gasstankere.
Sterkt belånte selskaper har bestilt mange fartøy, noe som vil føre til overkapasitet og sende markedet inn i en ny syklus. Disse selskapene vil risikere konkurs og salg av eiendeler til svært lave priser. En bankilde har sagt:
– Shipping og Offshore-industrien er høyst udisiplinert. Hver gang det går bra ender det med en bestillingsfest og dreper syklusen.
– Hva kan selskapene og bankene gjøre – hvilke alternativer har de i dag?
– Selskapene bør selge nå og ikke vente. Det andre alternativet er å legge om organisasjonsstrukturen. Til nå har filosofien vært å ha mange single purpose-selskaper, noe som har ført til høye utgifter til regnskap, revisjon, høyere likviditetsbehov og låste kontanter. Selskapene bør forenkle strukturen, mener de.
– De bør låne ut til bedrifter basert på tradisjonelle balanse-risikovurderinger og ikke prognoser om forventet driftsresultat. Dette skjer fordi bankene er udisiplinerte og tyske banker er verst – de har en annen filosofi som kanskje ikke er ideell for shipping. De forlater markedet når det er svakt. Det er gode muligheter å tjene bra med penger i dårlige tider.
For en bank med god likviditet kan det være smart å låne til offshore-segmentet i 2017, legger de til.
– Dette fordi fartøy kan kjøpes billig på grunn av opphørssalget, høy avkastning og man kan kreve at selskapene skaffer seg bedre likviditet. 2017 kan bli investorenes marked, avslutter de.
Det sier Rahman Khanani og Lars Løyning i revisjons og rådgivningsfirmaet RSM Norge
Canadiske Rahman Khanani har to mastere – MSc Strategy & Innovation fra BI og Master in International Business fra Smith Shcool of Business, Queens University. Lars Løyning har jobbet som accouting director i NSB og er tidligere CEO i RSM Norway.
Har svært lite cash
Sammen har de laget rapporten om status for den norske shipping-næringen.De har også fått bistand fra Phillip Hund i Sapphire Innovation i rapporten.
Undersøkelsene de har gjennomført for å lage rapporten viser en bekymringsverdig kostnadsfordeling i offshore-segmentet. 29% av kostnadene er netto finanskostnader, 16% avskrivninger og 55% driftskostnader.
”Offshore-industrien har meget lav kontaktbeholdning. Derfor blir konsekvensene av en nedtur betydelig for ikke bare selskaper, men også banker som har tungt eksponert mot offshore”, heter det i rapporten.
– Nettopp derfor bør de fokusere på å øke likviditeten, som er nøkkelen her, sier Khanani og Løyning.
Mange selskaper vil få problemer alt neste år.
– Det er mange variabler som påvirker dette, men det jeg kan si flere store spillere har forpliktelser som forfaller i 2017 og det vil være vanskelig for dem å skaffe penger. De kan måtte selge. Mindre selskaper må vurdere å selge enda raskere. De ønsker ikke å gjøre dette nå fordi eiendelene er lite verdt – men de har ikke noe valg.
Khanani og Løyning peker også på andre tiltak som bør vurderes. To av disse er kostnadsreduksjoner og den organisatoriske tiltak. Her viser de blant annet til norske bilskip som reduserte antall spesialselskap fra 42 til 5 og frigjorde store kontanter, gjennom å kutte regnskapstjenester, finansielle kostnader og antall ansatte.
Segmentet og størrelsen gir lån
Finansielle kostnader er en kostnadsdriver innen shipping og offshore-industrien. Det er de minste og mellomstore selskapene med høy gjeldsandel som må sette inn ressurser på å få ned finanskostnadene.Det som normalt driver kostnadene og tilgang til kapital er kort- og langsiktig risiko og likviditet. I denne bransjen er det segmentet og størrelsen på selskapene som avgjør. Store selskaper får tilgang på store penger med lave renter. De små må kjempe for å få tilgang til konkurransedyktige rater. Markedsutsiktene spiller også en rolle her. Små og medium offshore-selskaper kan få tak i penger, selv om de har høy gjeldsgrad.
Skulle småselskaper slite, vil dette kan føre til at mange forsvinner og til slutt hindrer konkurransen i markedet, skriver de.
– Sterk lokal konkurranse og evnen til å vokse er forklaringen på at industrien har gjort det så bra i Norge. I shipping skjer det motsatte når bankene ikke ønsker å låne til disse små og mellomstore spillerne. Dette er ille for Norge, som trenger en sterk shipping- og offshore-industri.
Både låntakerne og industrien er meget udisiplinerte. Dette vises gjennom den høye gjeldsgraden innen offshore og gasstankere.
Må drifte godt for å kunne betale
Funnene tyder på at bankene helst vil gi lån til segmenter som lever best og har ikke har tatt inn over seg risikoen. Dette har ført til at mange avanserte fartøyer er i bestilling eller bygget. Mange selskaper vil kunne slite med å betjene disse lånene og er helt avhengig av høye driftsmarginer og fri kontantflyt for å klare dette.Sterkt belånte selskaper har bestilt mange fartøy, noe som vil føre til overkapasitet og sende markedet inn i en ny syklus. Disse selskapene vil risikere konkurs og salg av eiendeler til svært lave priser. En bankilde har sagt:
– Shipping og Offshore-industrien er høyst udisiplinert. Hver gang det går bra ender det med en bestillingsfest og dreper syklusen.
– Bør vurdere å selge nå
– Det kommer til å bli meget krevende. En del selskaper kommer ikke til å få tilgang på kapital og derfor bør de fusjonere og vokse. Størrelsen på selskapet sikrer deg tilgang på kapital – bankene vil låne til store spillere, ifølge rapporten.– Hva kan selskapene og bankene gjøre – hvilke alternativer har de i dag?
– Selskapene bør selge nå og ikke vente. Det andre alternativet er å legge om organisasjonsstrukturen. Til nå har filosofien vært å ha mange single purpose-selskaper, noe som har ført til høye utgifter til regnskap, revisjon, høyere likviditetsbehov og låste kontanter. Selskapene bør forenkle strukturen, mener de.
Ser muligheter
– Bør bankene kreve høyere kontantbuffer og ikke gamble på at høye driftsoverskudd skal være nok til å betjene lånene?– De bør låne ut til bedrifter basert på tradisjonelle balanse-risikovurderinger og ikke prognoser om forventet driftsresultat. Dette skjer fordi bankene er udisiplinerte og tyske banker er verst – de har en annen filosofi som kanskje ikke er ideell for shipping. De forlater markedet når det er svakt. Det er gode muligheter å tjene bra med penger i dårlige tider.
For en bank med god likviditet kan det være smart å låne til offshore-segmentet i 2017, legger de til.
– Dette fordi fartøy kan kjøpes billig på grunn av opphørssalget, høy avkastning og man kan kreve at selskapene skaffer seg bedre likviditet. 2017 kan bli investorenes marked, avslutter de.
2017 kan bli investorenes marked
Publisert: 04.01.2016 12:29
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:52