Stig Remøy Fosnavåg Shippingklubb Foto Marius Rosbach 11
KRILLSATSING: Stig Remøy og Rimfrost sitt nye krillskip som skal hete Jan Mayen, er under bygging i Tyrkia. Nå har oppdraget endt med pengekrangel mellom rederi og verftsselskap. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Rettslig oppgjør om krilltråler

Byggingen av Stig Remøy sitt nye krillfartøy har ført til krangel om flere hundre millioner.

Marius Rosbach
18.07.2023

Rimfrost-konsernet og verftsgruppen Westcon er i pengekrangel som følge av byggingen av Stig Remøy-rederiet sitt nye krillfartøy.

Det melder NRK Rogaland og viser til årsrapporten fra Westcon Group.

Her kommer det fram at byggingen har ført til en tvist mellom selskapene Westcon 39 og Rimfrost Antarctic.

Den 120 meter lange fabrikktråleren skal gi Rimfrost-rederiet fra Herøy et topp moderne fangstskip, som ifølge eieren Stig Remøy skal «revolusjonere krillfisket».

Skroget til krilltråleren skulle etter planen slepes til Norge, og utrustes ved Westcon-verftet i Florø.

Underveis har partene havnet i krangel om finansiering og gjennomføring av kontrakten, ifølge årsrapporten NRK omtaler.

Rimfrost skal ikke være fornøyd med utførelsen av arbeidet og i vår ble det krevd voldgiftsbehandling av saka. Det er ikke satt tidspunkt for behandling, ifølge årsrapporten fra Westcon Group.

– Er i dialog
Partene er lite snakkesalige når NRK spør om saka.

– Saken er pågående, men vi er i dialog med Rimfrost, sier Jarle Christian Sørhaug, daglig leder i Westcon Group på sin side til NRK.

- Fordi dette er en pågående sak, ønsker vi ikke å uttale oss nå, skriver Rimfrost-eier Stig Remøy i en e-post.

Etter det kanalen erfarer, står striden om et krav på 276 millioner kroner.

I april fremmet Rimfrost et krav om midlertidig forføyning for Haugeland og Sunnhordaland tingrett mot Westcon, om midlertidig sikring av kravet. Det ble avist og Westcon-selskapet ble tilkjent sakskostnader.

Vurderer å kansellere kontrakt
Det hører med til historien at den fastlåste situasjonen har ført til at skrogverftet, som Westcon-selskapet er underleverandør til, har varslet at en mulig kansellering av kontrakten.

Kontrakten blei inngått i 2019 og då skipet ble sjøsett ved Tersan-verftet i 2021, var planen at fartøyet skulle ut på fiske høsten 2022.

Etter hvert var det åpenbart at det ville ta lengre tid før rederiet fikk levert skipet, og i fjor ble det opplyst av skipet skulle være i arbeid fra våren 2023.

Da NETT NO snakka med Stig Remøy mot slutten av fjoråret var «snart», det mest presise svaret for levering.

Publisert: 18.07.2023 16:50

Sist oppdatert: 18.07.2023 16:57

Mer om