Nils Per Sjastad Simona Stadpipe Aqua Nor 2023 foto Ogne
MILJØVENNLIGE FENDERE: Daglig leder Nils-Per Sjåstad i Simona Stadpipe håper på Skipstunnel-oppdrag. Foto: Ogne Øyehaug.
Nytt

Satser på skipstunnel-oppdrag

Syv bedrifter fra Nordvestlandet stilte på Kystverkets anbudskonferanse.

Karoline Prytz Berset
17.12.2024

– Morselskapet vårt Simona produserer blant annet fendere. Blir det aktuelt med de fender-platene vi kan tilby, vil vi være 20 minutter unna tunnelåpningen for vedlikehold, sier daglig leder i Simona Stadpipe AS, Nils-Per Sjåstad, til Nett No.

Nå jobber Simona Stadpipe for å bli en underleverandør for de tre til fem entreprenørene Kystverket inviterer videre i prosessen.

Simona Stadpipe holder til på Stadlandet og er spesialisert på rørsystemer og termoplast. 

Tirsdag var Sjåstad til sted på Kystverkets leverandørkonferanse på Gardemoen, der salen var stappfull .

3400 meter med fendere
Den 1700 meter lange skipstunnelen skal ha fendere langs begge sider i tunnelen, som en kai. For Simone Stadpipe betyr det at det potensielt kan få en bestilling på 3400 meter med plater. 

– Det er svært mye, sier Sjåstad. 

29. november åpnet kystverket for tilbud fra entreprenører for å bygge den mye omtalte Stad Skipstunnelen. 

Han tror prosjektet vil ha en viss markedsverdi for alle bedriftene som vil bli involvert i prosjektet, spesielt internasjonalt. 

Stig Amdam Marketing Sales Manager Ulstein Betong foto Karoline Prytz Berset
FLYTENDE ARBEIDSBOLIGER: Markeds- og salgssjef Stig Amdam og resten av Ulstein Betong kan blant annet tilby flytende arbeidsboliger for arbeiderne til prosjektet. Foto: Karoline Prytz Berset.

Håper på lokale leverandører
Ulstein Betong er et annet Nordvestland-selskap tilstede under konferansen. 

– Vi kan levere flytende betongkonstruksjoner til prosjektet, sier markeds- og salgssjef i Ulstein Betong, Stig Amdam, til Nett No.

Han håper skipstunnelen vil bygges av flest mulig lokale aktører.

– Vi er her for å vise hva nærmiljøet kan tilby av prosjekt og tjenester. 

Ønsker miljøsamarbeid
Skipstunnelen vil redusere skipenes drivstofforbruk opp til 60 prosent. Selve byggeprosessen vil også ta hensyn til torskens gytetid på våren. 

– Vi er interessert i hvordan fiskebestandene reagerer på det her. Om de for eksempel vil begynne å vandre gjennom tunnelen, sier daglig leder i Runde Miljøsenter, Nils Roar Hareide til Nett No. 

Han deltok også på konferansen, og håper Runde Miljøsenter kan samarbeid med leverandørene når det gjelder miljøkartlegging. 

–  Miljødataene vil bli veldig viktig å ha til senere, sier han videre.

Lokale bedrifter tilstede: 

  • Aurstad Tunnel
  • Møre Sjø
  • Runde Forsking/Runde Miljøsenter
  • Simona Stadpipe
  • Stad Betong
  • Stad Maskin
  • Ulstein Betongindustri
  • Cruise Service 

Publisert: 17.12.2024 16:04

Sist oppdatert: 03.02.2025 09:38

Mer om