Fra 2021 setter Hurtigruten inn tre skip på ekspedisjonscruise-seilinger langs norskekysten. Det betyr flere helårsturister, flere norske arbeidsplasser– og en storsatsing på mer miljøvennlig biodiesel.
- Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en pressemelding onsdag.
Også Molde, Ålesund og Hjørundfjorden er blant stoppestedene.
- Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av coronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.
Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
MS Trollfjord
MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) skal seile ut fra Hamburg året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake. Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.
MS Maud
Hurtigruten opplyser at alle skipene skal seile på norsk flagg. Det betyr at Hurtigruten skal ansette mellom 250 og 300 nye norske sjøfolk før oppstarten i januar 2021.
- Det er svært positivt at selskapet satser på flere norske arbeidsplasser, og spesielt at MS Trollfjord skal seile ekspedisjonscruise på Norskekysten på NOR-flagg med norsk besetning, sier Jørn Lorentzen, hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund i Hurtigruten, i pressemeldingen.
- Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en pressemelding onsdag.
Til Hjørundfjorden
Stavanger, Træna, Reine, Fjærland og Værlandet er blant stedene som fra 2021 får jevnlige besøk av Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord. Skipene skal seile langs norskekysten, med helårlige avganger fra Hamburg, Dover og Bergen.Også Molde, Ålesund og Hjørundfjorden er blant stoppestedene.
- Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av coronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.
Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
Alta og Nordkapp
Her er opplegget, som ble presentert onsdag:MS Trollfjord
skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake.
MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) skal seile ut fra Hamburg året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake. Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.
MS Maud
(tidligere MS Midnatsol) skal seile ut fra Dover året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake, blant annet med todagers-stopp i Tromsø.
Norsk flagg
I tillegg skal sju skip fortsatt seile i anbudstrafikken på den originale rutenBergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.
Hurtigruten opplyser at alle skipene skal seile på norsk flagg. Det betyr at Hurtigruten skal ansette mellom 250 og 300 nye norske sjøfolk før oppstarten i januar 2021.
- Det er svært positivt at selskapet satser på flere norske arbeidsplasser, og spesielt at MS Trollfjord skal seile ekspedisjonscruise på Norskekysten på NOR-flagg med norsk besetning, sier Jørn Lorentzen, hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund i Hurtigruten, i pressemeldingen.
Publisert: 10.06.2020 10:45
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:58