Sosiale og digitale medier stadig viktigere
ELLE MELLE: Bildet er tatt i forbindelse med at Elle Melle nylig fikk Fora Form som ny kunde. Fra v: Jeanette Løining (Fora Form), Karoline Hove Aase, Tone Sørensen (Fora Form), Sara Strand, Yvonne Aarset og Therese Beyer Tomren. 
Nytt

Sosiale og digitale medier stadig viktigere

- Mange bedrifter bruker mye ressurser på tradisjonelle flater og glemmer å ivareta merkevaren i digitale medier, sier Yvonne Aarset i Elle Melle.

Kristin Vidhammer
03.10.2017
Yvonne Aarset er en av to gründere som startet Elle Melle i år 2000.
Designbyrået utvikler merkevareidentitet ved hjelp av strategisk design. De jobber tett sammen med kundene for å finne ut hva de skal være for hvem og hvilke historier den nye identiteten til skal fortelle.
- Det er mange av kundene våre som får seg en liten aha-opplevelse i denne prosessen og det er gøy, sier Aarset.

Bygget stein på stein

Elle Melle fyller 18 år i mars og har fra oktober tretten ansatte - alle kvinner.
- Vi har bygget stein på stein. Vi har aldri hatt som mål å bli så store, vi har først og fremst vært opptatt av å beholde den tette relasjonen og nærheten til kundene. Men vi vil selvfølgelig skape vekst og arbeidsplasser, sier hun.
Hun opplever ikke at det er vanskelig å skaffe flinke medarbeidere.
- Kulturen og den gode kompetansen innenfor grafisk design til både trykte og digitale flater, lokker mange søkere til stillingene som blir utlyst. Vi har mange kvalifiserte søkere på stillingene vi lyser ut, sier hun.
De rekrutterer også nyutdannede, blant annet gjennom sommerprosjektet High July.
- Der lar vi studenter drive byrået i juli. Det gjør vi fordi vi ønsker at de unge talentene skal ha Ålesund i tankene når de skal ut i arbeid etter fullført utdannelse.
Ålesunderen Karoline Hove Aase ble lokket tilbake etter studier i grafisk design og Art Direction i Milano. De har også nylig ansatt Sara Strand, som er rådgiver og innholdsprodusent på sosiale medier og tekstforfatter. Agnete Rønning Måseidvåg er den siste ansatte, hun er grafisk designer utdannet i London og har åtte års erfaring fra Havnevik.

Sosiale og digitale flater

- De sosiale og digitale flatene blir viktigere og viktigere. Mange bruker mye ressurser på tradisjonelle flater og glemmer å ivareta merkevaren i digitale medier. Dette er gjerne fordi de mangler kompetansen på huset og ikke får eksempelvis Instagram til å henge sammen med merkevareidentiteten ellers. Da kan vi komme inn og bistå med både strategi og innholdsproduksjon.
På større digitale strategier samarbeider de med Racer.
- Racer er rå på konvertering og annonsering i digitale medier. Vi jobber veldig tett med dem, og de er en viktig samarbeidspartner for oss, sier hun.
(Nett No gjør oppmerksom på at Racer også er en av aksjonærene i Bakker og Berg Media, selskapet som gir ut Nett No).

Vekst er ikke det viktigste

Yvonne Aarset har helt siden starten av Elle Melle vært opptatt av betydningen av å bygge en god bedriftskultur.
- Det skal være gøy å gå på jobb og det skal være trygghet og takhøyde. Kreativ jobbing krever dette. Jeg tror også at både de ansatte og kundene våre opplever at vi har en slik kultur.
I år er målsetningen å omsette for 10 millioner kroner. I fjor var omsetningen 9,3 millioner kroner og resultatet før skatt var 700.000 kroner (se tabell).
- Vi har hatt en tilfredsstillende utvikling siden oppstarten, selv om vi har vært gjennom tøffere perioder. Likevel er det ikke vekst som driver meg. Det viktigste er at vi leverer kjempegode jobber.
Det er et stort potensial når man ser på næringslivet i regionen.

Stort potensial og mange bein å stå på

-

Vi jobber bredt ut mot næringslivet innenfor den nisjen vi er i, og vi har mange bein å stå på. Vi har kunder innen reiseliv, møbel, bank/finans, komposittindustri, fotball og helse blant annet. Noen kunder har også vært med oss helt siden vi startet opp, sier hun.
Det er også mye uutnyttet potensiale i regionen.
- Særlig når det gjelder å utnytte digitale og sosiale medier. I tillegg vokser det også fram spennende, nye næringer - for eksempel den biomarine næringa.

Gründerpakke

Nå tilbyr de også en egen gründerpakke,for å oppmuntre og støtte de som tør å satse her.
- Vi har et eget hjerte for gründere og denne satsingen er helt ny. Gründere er jo ofte veldig flinke på produktene sine, men har gjerne ikke så mye kompetanse og ressurser til å markedsføre seg med. Både for gründere og etablerte bedrifter handler det om å klare å vise innsiden ut, sier Aarset.

Konkurransesituasjonen

Konkurranse-situasjonen mellom byråene i regionen synes hun er reell og god.
- Det er I&M Kommunikasjon, Havnevik og vi som er de største. Vi konkurrerer også med byrå i Oslo.
Les også:
Les også:
Elle Melle har nylig fått Fora Form som ny kunde, etter en konkurranse mot andre byrå i hele landet.
- Fora Form er en stor og veldig spennende kunde som vi har ønsket å jobbe med. Dette er et langsiktig samarbeid som betyr mye for oss. Vi skal forsterke og spisse merkevaren til selskapet og gjøre de enda mer synlige i sin målgruppe. Samarbeidet skal løfte Fora Form sin profil til å bli en sterk internasjonal aktør, og oppdateringer på alle visuelle flater er førsteprioritet nå, sier Aarset.
Yvonne Aarset eier 80 prosent av Elle Melle, mens Flakk Holding eier 20 prosent.
Vi har hatt en tilfredsstillende utvikling siden oppstarten, selv om vi har vært gjennom tøffere perioder

Publisert: 03.10.2017 06:00

Sist oppdatert: 08.03.2021 11:23