Aker Qrill Company har inngått en avtale med Tersan-verftet i Tyrkia om å bygge et nytt krillskip, opplyser selskapet i en pressemelding tidlig onsdag.
Selskapet overtar skroget som Herøy-selskapet Rimfrost starta å bygge i Tyrkia for flere år siden.
Fartøyet blir det fjerde krillskipet til selskapet, som nylig ble skilt ut fra Aker Biomarine.
– Denne avtalen er en ideell løsning for begge parter, uttaler Webjørn Barstad som er administrerende direktør i Aker Qrill Company i meldinga.
Les oppdatert sak: Skal forlenge det tidlegare Rimfrost-skroget
Skal være i fiske fra 2026
– Å utvide flåten med et fjerde fiskefartøy er avgjørende for neste fase i vår videre vekst og utvikling. Utstyrt med den nyeste og mest avanserte teknologien vil dette fartøyet styrke vår lederposisjon i krillindustrien, legger Barstad til.
Fartøyet vil gjennomgå betydelige ombygginger og tilpasninger før det er ferdig. Selskapet har som mål om å ha skipet i fiske etter krill fra tredje kvartal 2026.
Den vil da operere under norsk fiskerilisens i det CCAMLR-regulerte krillfisket, blir det opplyst.

– Glade for å få en løsning
For Aker-selskapet betyr avtalen at de vil få et nytt tilskudd til krillflåten deres, som allerede består av tre skip.
For Tersan betyr det at verftet får en kjøper til fartøyet de gjorde ferdig i 2023.
– Vi er glade for å få en løsning på en utfordring vi har jobbet hardt for å løse, uttaler Ahmet Paksu i ledelsen ved verftet.
Forsinka flere ganger
Nett No har flere ganger tidligere omtalt byggingen av fartøyet som ble bestilt av Rimfrost-rederiet og sjøsatt i 2021. Underveis ble fartøyet som skulle bli det nye flaggskipet til Rimfrost, forsinka flere ganger.
I fjor ble det kjent at verftet var på utkikk etter en ny kjøper, etter at avtalen med Rimfrost var kansellert.
Aker-selskapet og Rimfrost er konkurrenter i krillfiske, og har tidligere vært gjennom en opprivende strid om Juvel-skipet – som Aker Biomarine kjøpte i 2020.
Fabrikkstrid med Westcon
Det hører med til historien at Stig Remøy-selskapet har varsla et betydelig erstatningskrav mot Westcon i forbindelse med byggingen av det nye skipet.
I 2023 ble det kjent at Herøy-selskapet og verftsselskapet med hovedkontor i Ølen var i pengekrangel rundt bygginga av en fabrikk om bord i det 120 meter lange skipet.
Den gang ble det hevdet at striden stod om krav på rundt 276 millioner - men partene har ikke bekreftet dette.
Bakgrunn:
Les også
Publisert: 08.01.2025 08:07
Sist oppdatert: 21.05.2025 13:20