Det nye teleselskapet Nortel ble . Nå er de i gang med å bygge opp kundemassen innen bedriftsmarkedet for mobiltelefoni.
– Vi er oppe i 60 til 80 kundemøter i uka og det gir resultater. Kundesenteret vårt merker betydelig effekt, sier daglig leder Christian Pritchard til NETT NO.
Foreløpig vil han ikke gå ut med kundetall, men regner med å kunne være mer konkret nærmere årsskiftet. De har antydet at de trenger 15.000-20.000 kunder innen to-tre år - og sikter seg inn på små og mellomstore bedrifter. Det utgjør rundt 73.000 mulige kunder.
– Der har Telenor og Telia samlet 95 prosent, påpeker Pritchard og legger ikke skjul på at han mener myndighetene burde vurdert mer regulering av markedet.
Hovedsenteret for drift og support skal ligge i Ålesund, og herfra skal de serve kunder over hele landet. I tillegg har de satellittkontor i Oslo og Bergen som i hovedsak skal drive med salg.
I arbeidet med å bygge opp Mobitalk, som ble solgt i 2016, har Pritchard erfaring med å drive teleselskap med nasjonalt nedslagsfelt fra Ålesund. Gründeren mener det er et konkurransefortrinn.
– Det er lettere å rekruttere teknisk personell. Det er bedre turnover og vi får mer stabilitet i bedriften, sier han.
Nortel teller i dag 27 medarbeidere. Senest forrige uke ansatte de to nye på driftssenteret.
– Vi har gått etter bransjefolk, men også nyutdannede, forteller han.
– For et lite selskap er det kjempeviktig å komme ut og bli kjent. Den starten vi fikk var gull verdt, fortalte gründeren.
– I markedsføringen vi bevisst knyttet til oss lokale partnere og fokuserer på at vi skal være annerledes enn de store, la han til - men navnene vil de holde konfidensielt.
Selv om mye av budskapet ved lanseringen fri databruk – er det tjenestene det egentlig dreier seg om, påpeker Pritchard.
– Vi har løsninger som er tilpasset bransjen, hvor fartøy er koblet sømløst inn i sentralbordsystemet på land. Vi tilbyr også service til alle døgnets tider, noe som er viktig for et rederi som har båter over hele verden i ulike tidssone. Det er måten vi bruker teknologien, pakketerer og bygger tilbudet rundt, som er vår styrke, forklarer han.
– Sånn sett er ringen litt sluttet. En del av de ansatte er folk som flyttet til Kristiansand for å jobbe med Phonero. Nå har de flyttet hjem igjen til Ålesund, forteller han.
Det er allerede kjent at store deler av investorene kommer fra Sunnmøre. I løpet av de siste ukene har de også satt sammen nytt styre som ledes av Arild Hustad. Han er opprinnelig fra Stranda og har ledet teleselskapene Network Norway, Tele2 og Link Mobility.
– Arild er en telenestor som har vært på operatørsiden og vært utfordrer før. Han vet hva vi skal inn i, og vil bli viktig i den fasen vi skal inn i nå, sier Pritchard.
Med i styret er også ålesunderne Ivar Nesset fra Ship Equip-eventyret, som nå er i Converto, og Stian Bang som leder Avento. Kristian Renaas som tidligere ledet bedriftsmarkedet i Telia, er med som salgssjef.
– Vi er oppe i 60 til 80 kundemøter i uka og det gir resultater. Kundesenteret vårt merker betydelig effekt, sier daglig leder Christian Pritchard til NETT NO.
Foreløpig vil han ikke gå ut med kundetall, men regner med å kunne være mer konkret nærmere årsskiftet. De har antydet at de trenger 15.000-20.000 kunder innen to-tre år - og sikter seg inn på små og mellomstore bedrifter. Det utgjør rundt 73.000 mulige kunder.
– Der har Telenor og Telia samlet 95 prosent, påpeker Pritchard og legger ikke skjul på at han mener myndighetene burde vurdert mer regulering av markedet.
Ålesund-base en fordel
Det står fortsatt Brattvåg Electro på skiltene som viser vei til lokalene i 5. etasje på NMK-bygget i Ålesund. Men innenfor dørene er det hektisk aktivitet og et par selgere er konstant på telefonen.Hovedsenteret for drift og support skal ligge i Ålesund, og herfra skal de serve kunder over hele landet. I tillegg har de satellittkontor i Oslo og Bergen som i hovedsak skal drive med salg.
I arbeidet med å bygge opp Mobitalk, som ble solgt i 2016, har Pritchard erfaring med å drive teleselskap med nasjonalt nedslagsfelt fra Ålesund. Gründeren mener det er et konkurransefortrinn.
– Det er lettere å rekruttere teknisk personell. Det er bedre turnover og vi får mer stabilitet i bedriften, sier han.
Nortel teller i dag 27 medarbeidere. Senest forrige uke ansatte de to nye på driftssenteret.
– Vi har gått etter bransjefolk, men også nyutdannede, forteller han.
Les mer:
Lokale partnere
Da Pritchard , fortalte han hvordan de jobber med digital synlighet. Etter en svært vellykket medielansering i alle landets store medier hadde de 11.000 treff på hjemmesidene sine et halvt døgn etter den første artikkelen ble publisert av Dagens Næringsliv. De bruker måleverktøy på alt de gjør digitalt, for å «tune fokus» dit de ønsker, som Pritchard sier.– For et lite selskap er det kjempeviktig å komme ut og bli kjent. Den starten vi fikk var gull verdt, fortalte gründeren.
– I markedsføringen vi bevisst knyttet til oss lokale partnere og fokuserer på at vi skal være annerledes enn de store, la han til - men navnene vil de holde konfidensielt.
Sikter mot maritime kunder
Til nå har mye dreid seg om å «smøre tannhjulene» og «optimalisere seg inn mot markedet». Hovedtyngden av tidligere Mobtalk sine kunder kom fra den maritime bransjen. Nortel har også denne gangen blinket ut dette segmentet som spesielt interessant.Selv om mye av budskapet ved lanseringen fri databruk – er det tjenestene det egentlig dreier seg om, påpeker Pritchard.
– Vi har løsninger som er tilpasset bransjen, hvor fartøy er koblet sømløst inn i sentralbordsystemet på land. Vi tilbyr også service til alle døgnets tider, noe som er viktig for et rederi som har båter over hele verden i ulike tidssone. Det er måten vi bruker teknologien, pakketerer og bygger tilbudet rundt, som er vår styrke, forklarer han.
Tidligere ansatte flyttet tilbake
Mange av dem som nå er ansatt i Nortel, er tidligere medarbeidere fra Mobitalk-tida. Det synes Pritchard er kjekt.– Sånn sett er ringen litt sluttet. En del av de ansatte er folk som flyttet til Kristiansand for å jobbe med Phonero. Nå har de flyttet hjem igjen til Ålesund, forteller han.
Det er allerede kjent at store deler av investorene kommer fra Sunnmøre. I løpet av de siste ukene har de også satt sammen nytt styre som ledes av Arild Hustad. Han er opprinnelig fra Stranda og har ledet teleselskapene Network Norway, Tele2 og Link Mobility.
– Arild er en telenestor som har vært på operatørsiden og vært utfordrer før. Han vet hva vi skal inn i, og vil bli viktig i den fasen vi skal inn i nå, sier Pritchard.
Med i styret er også ålesunderne Ivar Nesset fra Ship Equip-eventyret, som nå er i Converto, og Stian Bang som leder Avento. Kristian Renaas som tidligere ledet bedriftsmarkedet i Telia, er med som salgssjef.
Les mer:
For et lite selskap er det kjempeviktig å komme ut og bli kjent. Den starten vi fikk var gull verdt
Publisert: 21.10.2019 05:55
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:42