Nytt
Turisme på topp
Syv av de ti mest lønnsomme hotellselskapene på Nordvestlandet er turisthotell.
31.12.2018
NETT NO sitt anslag er at de syv hotellselskapene står for mellom 26 og 30 prosent av driftsinntektene til hotellene på Nordvestlandet.
Samlet hadde de syv en resultatmargin på 9,1 prosent i fjor. Det er opp fra 4,9 året før. Resultatmarginen er resultat før skatt i prosent av driftsinntektene. Gjennomsnittet for alle hotellene er en resultatmargin på to prosent, som er en økning fra 1,5 prosent i 2016.
Dei syv største turisthotellselskapene økte driftsinntektene med 18 prosent fra 2016 til 2017. Økningen for alle hotellene var 14 prosent.
Grunnen til at vi må anslå hvor stor del av de totale driftsinntektene de største turisthotellselskapene står for, er at noen av de større hotellene på Nordvestlandet er avdelinger av nasjonale selskap, der avdelingsregnskapene ikkje blir offentliggjort. Du finner en oversikt over hvordan hotellselskapene er rangert etter lønnsomheten i 2017.
De fleste turisthotellene som ligger på lønnsomhetstoppen, har tilpasset seg turistsesongen i større eller mindre grad. Geiranger Hotelldrift, som driver det nest største hotellet i Geiranger, og Villa Utsikten, stenger helt når turistsesongen er over om høsten og åpner først når turistene kommer tilbake om våren.
Hotel Alexandra-konsernet i Loen har to hotell, der det ene - Hotel Loenfjord – er et sesonghotell.
Men trenden går i retning utvidet sesong, med tidligere start og senere stenging. Hotel Union på Øye ved Norangsdalen har hatt et kraftig løft i både inntekter og lønnsomhet i 2016 og 2017, etter at hotellet utvidet fra seks til ni måneders sesong.
I juli i år var 90 prosent av rommene utleid. Det er en økning fra 87,5 prosent belegg i juli 2017.
- Fantastisk bra. Jeg kan ikke huske at noen andre storbyer oppnådde et belegg som Ålesund i år, sier Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.
Wiederstrøm Hotel Consulting representerer Benchmarking Alliance i Norge, som samler inn omsetningsdata fra hotellene. Benchmarking Norge lager ikke egen statistikk for Ålesund. Tallene for Ålesund omfatter ni hotell med 1129 rom, og er samlet inn og bearbeidet for NETT NO av Wiederstrøm Hotel Consulting.
Widerstrøms tall viser også at hotellene klarer å ta seg bedre betalt. Fra juli 2017 til juli 2018 steg gjennomsnittsprisen per rom fra 914 til 958 kroner. Det er en økning på 4,8 prosent.
Rundt 70 prosent av gjestene på Ålesundshotellene i juli er på ferie eller fritidsreiser. Hvor viktig sommermånedene er for driftsinntektene på årsbasis, illustreres ved se på besøksstatistikken for januar-juli samlet.
I de syv første månedene i år hadde hotellene i Ålesund sentrum et belegg på 59,9 prosent, en økning på 1,4 prosent sammenlignet med same periode i 2017. Gjennomsnittlig rompris var 801 kroner, en økning på 4,4 prosent.
Prisen hotellene i Ålesund klarer å få ut av hvert rom er altså økende, men økningen er størst i høgsesongen om sommeren når turisttrafikken dominerer.
Hotel Brosundet Bryggen er resultatet av sammenslåingen av to hotell. I 2016 var Hotel Bryggen et eget selskap med 21,1 millioner kroner i driftsinntekter og et underskudd før skatt på 2,5 millioner kroner.
Etter NETT NO si vurdering er alle disse selskapene kandidater til å vise overskudd i 2018 eller 2019-regnskapene.
Det er også verdt å merke seg at blant hotellene som går i minus er det få med store underskudd.
Fem hotell har en resultatmargin på under minus 10 prosent av driftsinntektene. Fire av dem er enten nyetablerte, har fått nye eiere eller har eiere som flere ganger har vist vilje til å skyte inn penger.
Samlet hadde de syv en resultatmargin på 9,1 prosent i fjor. Det er opp fra 4,9 året før. Resultatmarginen er resultat før skatt i prosent av driftsinntektene. Gjennomsnittet for alle hotellene er en resultatmargin på to prosent, som er en økning fra 1,5 prosent i 2016.
Dei syv største turisthotellselskapene økte driftsinntektene med 18 prosent fra 2016 til 2017. Økningen for alle hotellene var 14 prosent.
Grunnen til at vi må anslå hvor stor del av de totale driftsinntektene de største turisthotellselskapene står for, er at noen av de større hotellene på Nordvestlandet er avdelinger av nasjonale selskap, der avdelingsregnskapene ikkje blir offentliggjort. Du finner en oversikt over hvordan hotellselskapene er rangert etter lønnsomheten i 2017.
De fleste turisthotellene som ligger på lønnsomhetstoppen, har tilpasset seg turistsesongen i større eller mindre grad. Geiranger Hotelldrift, som driver det nest største hotellet i Geiranger, og Villa Utsikten, stenger helt når turistsesongen er over om høsten og åpner først når turistene kommer tilbake om våren.
Hotel Alexandra-konsernet i Loen har to hotell, der det ene - Hotel Loenfjord – er et sesonghotell.
Men trenden går i retning utvidet sesong, med tidligere start og senere stenging. Hotel Union på Øye ved Norangsdalen har hatt et kraftig løft i både inntekter og lønnsomhet i 2016 og 2017, etter at hotellet utvidet fra seks til ni måneders sesong.
Fullt hus
For Ålesundshotellene kommer betydningen av turismen klart frem i statistikken over når det er mest gjester på besøk.I juli i år var 90 prosent av rommene utleid. Det er en økning fra 87,5 prosent belegg i juli 2017.
- Fantastisk bra. Jeg kan ikke huske at noen andre storbyer oppnådde et belegg som Ålesund i år, sier Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.
Wiederstrøm Hotel Consulting representerer Benchmarking Alliance i Norge, som samler inn omsetningsdata fra hotellene. Benchmarking Norge lager ikke egen statistikk for Ålesund. Tallene for Ålesund omfatter ni hotell med 1129 rom, og er samlet inn og bearbeidet for NETT NO av Wiederstrøm Hotel Consulting.
Widerstrøms tall viser også at hotellene klarer å ta seg bedre betalt. Fra juli 2017 til juli 2018 steg gjennomsnittsprisen per rom fra 914 til 958 kroner. Det er en økning på 4,8 prosent.
Rundt 70 prosent av gjestene på Ålesundshotellene i juli er på ferie eller fritidsreiser. Hvor viktig sommermånedene er for driftsinntektene på årsbasis, illustreres ved se på besøksstatistikken for januar-juli samlet.
I de syv første månedene i år hadde hotellene i Ålesund sentrum et belegg på 59,9 prosent, en økning på 1,4 prosent sammenlignet med same periode i 2017. Gjennomsnittlig rompris var 801 kroner, en økning på 4,4 prosent.
Prisen hotellene i Ålesund klarer å få ut av hvert rom er altså økende, men økningen er størst i høgsesongen om sommeren når turisttrafikken dominerer.
På veg opp
Blant hotellene på minussida er det flere nystartede hotell, som Furebuda Logde på Stadlandet, og hotell med nye eiere, som Hotell Ivar Aasen og Brattvåg Fjordhotell, og hotell med vekst og krympende underskudd – som Hotell Brosundet Bryggen og Storfjord Hotel.Hotel Brosundet Bryggen er resultatet av sammenslåingen av to hotell. I 2016 var Hotel Bryggen et eget selskap med 21,1 millioner kroner i driftsinntekter og et underskudd før skatt på 2,5 millioner kroner.
Etter NETT NO si vurdering er alle disse selskapene kandidater til å vise overskudd i 2018 eller 2019-regnskapene.
Det er også verdt å merke seg at blant hotellene som går i minus er det få med store underskudd.
Fem hotell har en resultatmargin på under minus 10 prosent av driftsinntektene. Fire av dem er enten nyetablerte, har fått nye eiere eller har eiere som flere ganger har vist vilje til å skyte inn penger.
Fantastisk bra. Jeg kan ikke huske at noen andre storbyer oppnådde et belegg som Ålesund i år
Publisert: 31.12.2018 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:29