- Det er eneste måten å få noe ut av det amerikanske markedet i dag, men det er likevel en veldig spennende mulighet for oss.
Det sier Leif Riksheim, styreleder i Hyen-verftet Brødrene Aa i Sogn og Fjordane til Maritime.no.
Amerikansk regelverk krever at båter som skal gå i amerikanske farvann må være bygd lokalt.
Les også:
Leif Riksheim, styreleder i Brødrene Aa.
Hurtigbåt-verftet som har spesialisert seg på bygging i karbon-kompositt har inngått en intensjonsavtale med Front Street Shipyard i Maine.
Nå skal det sees nærmere på muligheten for å markedsføre, selge og bygge de norsk-designede karbonfiberbåtene i USA.
Brødrene Aa lanserte båter støpt i karbonfiberkompositt, som er lettere en tradisjonelle hurtigbåter i aluminium eller glasfiber, i 2002. Selskapet har de siste årene høstet fruktene av satsingen, men satser nå bevisst på utlandet.
- Det vil helt klart skaffe inntekter, og vi vil også bruke avtalen til å få innført så mye som mulig fra Norge i byggingen.
Lisensproduksjonen gir dermed det norske verftet et mulighet til å ta del i et marked de ellers ikke ville hatt mulighet til å ta del i.
- Det vil helt klart skaffe inntekter, og vi vil også bruke avtalen til å få innført så mye som mulig fra Norge i byggingen.
Designnavnet som hurtigbåtene vil bli markedsført under er ikke endelig bestemt.
Riksheim forteller at skrogstrukturen vil være lik, men det kan bli endringer i overbygg, innredning og utstyr for å tilfredstille amerikanske ønsker og krav.
Grindnes har lang erfaring med broer og kaier i kompositt. Norsk-amerikanerens kunnskap på materialet og forbindelser med verft i Maine-0mrådet, fikk interessen for bygging av hurtigbåter i karbonkompositt igang blant amerikanske skipsbyggere.
Ifølge Riksheim har ikke de amerikanske verftene kompetansen på dette hurtigbåt-feltet i dette materialet.
- De har heller ikke selv et konkurrende produkt, og så dette vil de satse fullt og helt på. Det er en stor fordel i stedet for å konkurrere. Det er allerede plukket ut noen ruter som kan være hyperaktuelle.
Det sier Leif Riksheim, styreleder i Hyen-verftet Brødrene Aa i Sogn og Fjordane til Maritime.no.
Amerikansk regelverk krever at båter som skal gå i amerikanske farvann må være bygd lokalt.
Les også:
Leif Riksheim, styreleder i Brødrene Aa.
Selge karbonfiberbåter i USA
- Vi mener det er et potensialet her som er såpass stort at dette er verdt å satse på. Det er mye gammelt rusk i USA, som ikke kan sammenlignes med den norske flåten.Hurtigbåt-verftet som har spesialisert seg på bygging i karbon-kompositt har inngått en intensjonsavtale med Front Street Shipyard i Maine.
Nå skal det sees nærmere på muligheten for å markedsføre, selge og bygge de norsk-designede karbonfiberbåtene i USA.
Brødrene Aa lanserte båter støpt i karbonfiberkompositt, som er lettere en tradisjonelle hurtigbåter i aluminium eller glasfiber, i 2002. Selskapet har de siste årene høstet fruktene av satsingen, men satser nå bevisst på utlandet.
- Ta del i det amerikanske markedet
- For de norske verftene er USA et lukket marked, når “Jones Act” krever at båter som skal gå mellom amerikanske havner må ha amerikansk flagg og bygd i USA. Nå blir det en mulighet for at det kan bli bygging av vårt design på lisens, ser Rinksheim.- Det vil helt klart skaffe inntekter, og vi vil også bruke avtalen til å få innført så mye som mulig fra Norge i byggingen.
Lisensproduksjonen gir dermed det norske verftet et mulighet til å ta del i et marked de ellers ikke ville hatt mulighet til å ta del i.
- Det vil helt klart skaffe inntekter, og vi vil også bruke avtalen til å få innført så mye som mulig fra Norge i byggingen.
Designnavnet som hurtigbåtene vil bli markedsført under er ikke endelig bestemt.
Riksheim forteller at skrogstrukturen vil være lik, men det kan bli endringer i overbygg, innredning og utstyr for å tilfredstille amerikanske ønsker og krav.
- Ingen konkurrenter
Det var en mangeårig forbindelse mellom Brødrene AA og norsk-amerikaneren Martin Grindnes i USA som førte til avtalen.Grindnes har lang erfaring med broer og kaier i kompositt. Norsk-amerikanerens kunnskap på materialet og forbindelser med verft i Maine-0mrådet, fikk interessen for bygging av hurtigbåter i karbonkompositt igang blant amerikanske skipsbyggere.
Ifølge Riksheim har ikke de amerikanske verftene kompetansen på dette hurtigbåt-feltet i dette materialet.
- De har heller ikke selv et konkurrende produkt, og så dette vil de satse fullt og helt på. Det er en stor fordel i stedet for å konkurrere. Det er allerede plukket ut noen ruter som kan være hyperaktuelle.
Publisert: 27.10.2015 11:02
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48