Vireon Dombås tomt foto Norwegian hydrogen 11
NYTT LIV: Den nedlagte brannstasjonen og bensinstasjonen rett utenfor Dombås kan nå bli hydrogenfabrikk og fyllestasjon for hydrogen. Foto: Norwegian Hydrogen
Nytt

Vil gjøre Dombås til knutepunkt for hydrogen

Ålesund-selskap har tomt hvor de vil bygge fabrikk og fyllestasjon.

Marius Rosbach
13.04.2023

Hydrogenselskapet Vireon vil gjøre Dombås til et knutepunkt for hydrogendrevet transport. Datterselskapet til Norwegian Hydrogen har sikret seg en tomt hvor de håper å etablere produksjon og åpne fyllestasjon i løpet av 2024.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

– Vi skal etablere et nettverk av stasjoner som muliggjør utslippsfri tungtransport på tvers av både regioner og landegrenser. Dombås er et viktig knutepunkt for tungtransport nordover og sørover på E6 og videre vestover E39 til Møre og Romsdal, og derfor et veldig viktig sted for oss, uttaler Vireon-sjef Per Øyvind Voie i meldinga.

Vil også starte produksjon
På den samme tomta i utkanten av Dombås sentrum, håper Norwegian Hydrogen å etablere et mindre produksjonsanlegg for hydrogen. Det vil være et tilsvarende anlegg som selskapet skal starte opp på Hellesylt i løpet av året.

Nå har selskapet levert et planinitiativ til Dovre kommune, for å detaljregulere en tomt som tidligere har huset brannstasjon og bensinstasjon.

- Samlet sett vil en slik etablering i Dovre være en milepæl for både Norwegian Hydrogen og kommunen, skriver selskapet i meldinga.

Vurderer hydrogentog på Raumabanen
I samarbeid med togselskapet Onrail utforsker Norwegian Hydrogen også mulighetene for de som kan bli Europas første hydrogentog på Raumabanen.

I dag kjører godstogene fra Åndalsnes til Dombås på diesel. Fordi strekningen er vanskelig å elektrifisere, er hydrogen et alternativ.

– Vi ser sammen med Onrail på en løsning med batteri og brenselcelle teknologi, hvor hydrogen erstatter diesel som energikilde, uttaler Østigård er prosjektleder både for godstog-initiativet og Hellesylt Hydrogen Hub.

Publisert: 13.04.2023 11:55

Sist oppdatert: 13.04.2023 12:19

Mer om