Nytt
Vil la arbeidsvilkår telle når stat og fylke bestiller skip
Maritimt Forum ønsker økt satsing på maritime næringer og har sendt næringsminister Iselin Nybø over 60 forslag til hvordan det skal gjøres.
05.02.2020
Blant forslagene Nybø har fått på bordet er at norske myndigheter skal stille krav til standarden på helse- miljø- og sikkerhetstiltak hos verft og utstyrsleveandører når det er snakk om offentlig finansierte anbud.
Det er ingen ny ide, men nå presenterer Maritimt Forum den for næringsministeren på ny, som en del av en rekke forslag til hvordan norsk maritim næring, fra verft til rederi og utstyrsleverandører, kan hjelpes frem. Maritimt Forum er en interesseorganisasjon for martime næringer med både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden som medlemmer.
Også Norsk Industri, Fellesforbundet og marknadsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft har tidligere diskutert strengere krav til miljø, sikkerhet og arbeidstakernes rettigheter hos utenlandske verft som bygger norske fartøy.
- Vi ønsker kort sagt at det skal stilles samme krav til utenlandske verft som det gjøres til norske verft, sa bransjesjef Lars Gørvell Dahll i Norsk Industri til NETT NO i 2018.
* Utvikle mer attraktive og konkurransedyktige eksportfinansieringsordninger gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge AS, og opprette finansieringsordninger som er optimale for å få bygget skip i Norge.
* Bruke offentlige innkjøp som redskap til å understøtte verftsindustrien i Norge, samt ved offentlige anskaffelser inkludere krav om HMS og arbeidsforhold i anbudet.
* Heve lærlingtilskuddet tilsvarende kostnaden for en skoleplass, og slik gjøre det mer attraktivt for bedriftene å satse på fagarbeidere. Integrere kadettiden i utdanningsløpet for både fagskolen og høgskolen. Modellen må utarbeides i tett samarbeid med næringen.
* Gi fylkene økonomisk mulighet til å videreføre yrkesfaglige studieretninger i de videregående skolene.
* Holde et jevnt og stabilt tempo i tildeling av nye områder for petroleumsaktivitet, både når det gjelder konsesjonsrunder og tildeling av forhåndsdefinerte områder (TFO).
* Utrede avgiftsfritak på hybrid og helelektriske skip etter modell fra elbilordningen.
* Etablere eget forskningsprogram for havnæringene, BIA HAV (Brukerstyrt innovasjonsarena) i Forskningsrådet for å styrke samarbeid og dialog på tvers av havnæringene om kunnskaps- og teknologiutvikling.
* Etablere en klar og tydelig nasjonal målsetting for å utvikle Norge som energinasjon spesielt innenfor ny fornybar energi.
* Styrke og utvide refusjons- og nettolønnsordningene for norske sjøfolk på norskregistrerte skip, og samtidig ivareta en konkurransedyktig norsk rederiskatteordning.
Forslagene kommer frem i Maritimt Forums politiske plattform, som den ferske næringsministeren fikk tilsendt like etter at hun tiltrådte 24. januar i år. Klikk på lenken i slutten av artikkelen og les hele den politiske plattformen til Maritimt Forum.
Det er ingen ny ide, men nå presenterer Maritimt Forum den for næringsministeren på ny, som en del av en rekke forslag til hvordan norsk maritim næring, fra verft til rederi og utstyrsleverandører, kan hjelpes frem. Maritimt Forum er en interesseorganisasjon for martime næringer med både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden som medlemmer.
GIEK i spissen
Det norske Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) har stått i spissen for en arbeidsgruppe i Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) som arbeider for et felles internasjonalt regleverk der arbeidsvilkår er en av faktorene når det gis statlig støtte til skipsbygging.Også Norsk Industri, Fellesforbundet og marknadsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft har tidligere diskutert strengere krav til miljø, sikkerhet og arbeidstakernes rettigheter hos utenlandske verft som bygger norske fartøy.
- Vi ønsker kort sagt at det skal stilles samme krav til utenlandske verft som det gjøres til norske verft, sa bransjesjef Lars Gørvell Dahll i Norsk Industri til NETT NO i 2018.
Rekke med tiltak
Her er noen av forslagene Nybø har fått på bordet:* Utvikle mer attraktive og konkurransedyktige eksportfinansieringsordninger gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge AS, og opprette finansieringsordninger som er optimale for å få bygget skip i Norge.
* Bruke offentlige innkjøp som redskap til å understøtte verftsindustrien i Norge, samt ved offentlige anskaffelser inkludere krav om HMS og arbeidsforhold i anbudet.
* Heve lærlingtilskuddet tilsvarende kostnaden for en skoleplass, og slik gjøre det mer attraktivt for bedriftene å satse på fagarbeidere. Integrere kadettiden i utdanningsløpet for både fagskolen og høgskolen. Modellen må utarbeides i tett samarbeid med næringen.
* Gi fylkene økonomisk mulighet til å videreføre yrkesfaglige studieretninger i de videregående skolene.
* Holde et jevnt og stabilt tempo i tildeling av nye områder for petroleumsaktivitet, både når det gjelder konsesjonsrunder og tildeling av forhåndsdefinerte områder (TFO).
* Utrede avgiftsfritak på hybrid og helelektriske skip etter modell fra elbilordningen.
* Etablere eget forskningsprogram for havnæringene, BIA HAV (Brukerstyrt innovasjonsarena) i Forskningsrådet for å styrke samarbeid og dialog på tvers av havnæringene om kunnskaps- og teknologiutvikling.
* Etablere en klar og tydelig nasjonal målsetting for å utvikle Norge som energinasjon spesielt innenfor ny fornybar energi.
* Styrke og utvide refusjons- og nettolønnsordningene for norske sjøfolk på norskregistrerte skip, og samtidig ivareta en konkurransedyktig norsk rederiskatteordning.
Forslagene kommer frem i Maritimt Forums politiske plattform, som den ferske næringsministeren fikk tilsendt like etter at hun tiltrådte 24. januar i år. Klikk på lenken i slutten av artikkelen og les hele den politiske plattformen til Maritimt Forum.
Publisert: 05.02.2020 10:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:52