Onsdag publiserte Sysla en gjennomgang av kvartalsrapportene til de fem største børsnoterte offshorerederiene i Norge.
Kun et av rederiene endte i pluss i andre kvartal. Samlet hadde selskapene et negativt resultat på 1,4 milliarder i kvartalet.
Derimot ser ikke markedet veldig lyst ut utover høsten, sier Moy.
– Et stort antall rigger går av kontrakt inn mot vinteren, der det faktisk er 34 prosent færre rigger på kontrakt sammenlignet med i dag. Dette gjør at det er for mange båter i markedet. Vår anbefaling er at båtene legges i opplag i denne perioden, sier Moy.
En gjennomgang av kvartalsrapportene viser at flåtene for de fem nevnte rederiene ved utgangen av andre kvartal ser slik ut:
– Oljeselskapene tjener mer penger enn de noen gang har gjort, og skal investere mye og bore mange nye brønner. Det skal aktiveres og kontraheres en rekke nye rigger neste sommer, der det vil bli en ti prosents økning i antall rigger på jobb neste sommer, sier han.
Med andre ord vil markedet gå inn i en voldsom bølgedal i vinter, og en påfølgende topp til sommeren.
– Det har vært reaktivert ganske mange skip i forventning om det bedrede markedet, men markedet var dårligere enn forventet. Dermed fikk man en dårlig balanse, spesielt på PSVer i britisk sektor, sier han.
Kun et av rederiene endte i pluss i andre kvartal. Samlet hadde selskapene et negativt resultat på 1,4 milliarder i kvartalet.
Les også
:
Anbefaler opplag
Inge Moy, offshoreanalytiker i Westshore Shipbrokers, sier til Sysla at de ikke vil kommentere kvartalsresultatene i seg selv, men at de registrerer at inntjeningen ikke er god nok til å dekke tapene.Derimot ser ikke markedet veldig lyst ut utover høsten, sier Moy.
– Et stort antall rigger går av kontrakt inn mot vinteren, der det faktisk er 34 prosent færre rigger på kontrakt sammenlignet med i dag. Dette gjør at det er for mange båter i markedet. Vår anbefaling er at båtene legges i opplag i denne perioden, sier Moy.
- 40 skip må ut
En annen Westshore-megler, Gøran Røstad, må ut av markedet for å skape balanse.En gjennomgang av kvartalsrapportene viser at flåtene for de fem nevnte rederiene ved utgangen av andre kvartal ser slik ut:
- Solstad Farstad: 141 skip. 47 av dem i opplag.
- Dof: 67 skip. 5 av dem i opplag.
- Siem Offshore: 41 skip. 4 av dem i opplag.
- Havila: 23 skip. 4 av dem i opplag.
- Eidesvik: 22 skip. 8 av dem opplag.
Dårligere enn forventet
På lengre sikt ser utsiktene bedre ut, sier Moy.– Oljeselskapene tjener mer penger enn de noen gang har gjort, og skal investere mye og bore mange nye brønner. Det skal aktiveres og kontraheres en rekke nye rigger neste sommer, der det vil bli en ti prosents økning i antall rigger på jobb neste sommer, sier han.
Med andre ord vil markedet gå inn i en voldsom bølgedal i vinter, og en påfølgende topp til sommeren.
– Det har vært reaktivert ganske mange skip i forventning om det bedrede markedet, men markedet var dårligere enn forventet. Dermed fikk man en dårlig balanse, spesielt på PSVer i britisk sektor, sier han.
Publisert: 06.09.2018 08:57
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:25