Wavefoil
DOKUMENTERT: Erlend Nærland Vastveit er fornøyd med å ha fått dokumentert effektene av foilene. Foto: Lizbeth Osnes
Nytt

Wavefoil i ny vekst etter oppkjøp

Selskapet har videreutviklet teknologien for energieffektivisering av fartøy.

17.02.2025

I juni 2023 ble det offentliggjort at Wavefoil, kjent for sin innovative teknologi med innfellbare vinger – eller foiler – for skip, hadde erklært seg konkurs

Allerede i august samme år kom nyheten om at Eitzen Rederi i Oslo hadde kjøpt opp selskapet

– Før konkursen hadde vi levert foilen til en rekke fartøy. Utfordringer var å vise at dette fungerer, holde kundene fornøyde, dokumentere effekten og videreutvikle konseptet. Det har vi nå gjort, fortalte CTO i Wavefoil Technology, Erlend Nærland Vastveit, i Ålesund forrige uke. 

Utelukkende positivt oppkjøp 
Vastveit deltok under seminaret Energieffektivisering av dagens og morgendagens flåte på Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) onsdag 12. februar .

Han forteller at han er svært fornøyd med å ha Eitzen Rederi i ryggen: 

– De har mye tillit til oss og bestemmelsen er fremdeles i selskapet. Vi har fått en sterkere støtte i ryggen, samtidig som vi får inn flere synergier. 

Etter oppkjøpet har Wavefoil videreutviklet foilene innenfor design, forenkling opp mot produksjon, dimensjonering av stål og gått fra å kjøre trygt til å gå på marginene. 

– Verdikjeden er den samme som før, men vi ser på alternativer, forteller han. 

Wavefoil
VINGEEFFEKT: Effekten av vinger, eller foiler i baugen på båter har vært kjent en stund, men Wavefoil var tidlig ute i markedet med et produkt som gjør at flere fartøy kan benytte metoden. Foto: Wavefoil

Dokumenterte resultater 
Wavefoil fungerer slik at når fartøyet går i bølger, virker foilene mot bølgeretningen. På den måten får man direkte kraftverk som igjen fører til at båten beveger seg mindre i bølgene og skaper lavere bølgemotstand. 

– Samtidig går den langt mer effektivt på fremdrift. De tilbakemeldingene vi har fått går mye på økt komfort med redusering av bevegelse; det er mindre sjøsyke og større sikkerhet om bord, sier han. 

Et eksempel er ambulansebåten Thea Jensen, som er det minste fartøyet utstyrt med Wavefoil. 

– Der var det 30 prosent bevegelsesdemping i vertikal retning og 20 prosent i horisontal retning, noe som ga større effektivisering. 

Vastveit ble selv med en båt ut på en fire timer lang tur, med et resultat som viste 10 prosent redusert forbruk av drivstoff med foiler, sammenlignet med uten. 

– Jeg er veldig fornøyd. Det viser at foilene fungerer.

Publisert: 17.02.2025 09:04

Sist oppdatert: 17.02.2025 09:04

Mer om