Wavefoil vinge Foto Wavefoil 22
LEVER VIDERE: De utrekkbare vingene fra Wavefoil blir tatt videre gjennom Oslo-selskapet Eitzen Rederi. Foto: Wavefoil
Nytt

Kjøpte boet etter Wavefoil-konkurs

Ideen om å putte vinger på båtskrog får nytt liv via Oslo-rederi.

Marius Rosbach
15.08.2023

Ideen som selskapet Wavefoil har jobba med – å montere uttrekkbare vinger på båtskrog – blir tatt videre gjennom Eitzen Rederi i Oslo.

– Vi er imponert over produktet og har stor respekt for arbeidet som er lagt ned i utviklingen av Wavefoil. Det ville vært synd om det stoppet her. Vi etablerer Wavefoil Technologies As og ønsker å ta ideen, teknologien, og produktene Wavefoil har utviklet over lengre tid, videre i dette selskapet, forteller Fridtjof C. Eitzen til NETT NO.

Ålesund-selskapet meldte oppbud i slutten av juni. Da var det forsøkt både å hente inn penger gjennom en større emisjon, og på salg av selskapet til en større aktør i utlandet.

Nå er det klart at Eitzen Rederi har kjøpt innholdet i konkursboet for 550.000 kroner, ifølge den foreløpige rapporten til Møre og Romsdal tingrett fra bostyrer Anne Hovde.

Les også

Studerte med Wavefoil-gründer
Daglig leder Fridtjof C. Eitzen bekrefter kjøpet og forteller at han kjenner godt til selskapet.

– Jeg skrev masteroppgave om baugfoiler med Wavefoil-gründer og den gang dokorgradstudent Eirik Bøckmann som veileder, og vi synes Wavefoil var et meget spennende selskap, forteller han.

Eitzen-rederiet har lange tradisjoner i den maritime bransjen, og nevnte Fridtjof er femte generasjon i selskapet med røtter tilbake til slutten av 1800-tallet.

Det nye selskapet vil ha adresse i Oslo, men den tekniske arbeidet vil trolig fortsatt skje fra Ålesund.

Vi synes Wavefoil var et meget spennende selskap
Fridtjof C. Eitzen

Vil teste vinge på kjemikalietanker
I tillegg til rederidrift, har Eitzen-familien tidligere i år kjøpt seg inn i automatiseringsselskapet Høglund. I tillegg har de vært med å starte selskapet Zen Oceans, som jobber med elektrifisering av skipsfarten.

Det er flere baugfoiler fra Wavefoil i drift og tre under bygging. Eitzen forteller at de i første omgang ønsker å kunne bistå i levering av pågående prosjekter og støtte kundene. Det neste blir å videreutvikle produktet.

– Vi har også planer om å installere en Wavefoil-vinge på en kjemikalietanker, for å høste erfaringer. Det passa bra siden Wavefoil hadde et komplett anlegg som vi kunne sette på båten. Det er iallfall tankene våre per nå, sier han.

Noen av de ansatte fra Ålesund-selskapet blir også med videre og Eitzen forteller at de har fått med seg Erlend Vastveit, som var teknisk sjef i Wavefoil.

– At Erlend ønsker å være med på reisen med Wavefoil 2.0 er helt kanon, sier Fridtjof.

Sammensatt konkursårsak
Årsaken til konkursen er sammensatt, konkluderer bostyrer Anne Hovde i den foreløpige rapporten til Møre og Romsdal tingrett.

Hun peker på at årsaken snarere var det faktum at produktet var avhengig av et marked i oppsving, «enn viljen og evnen til å skape interesse for et gründerprodukt som trolig kommer til å få gjennomslag om noen år».

Det totale kravene i boet var på rundt 1,7 millioner kroner. Med verdier på rundt 1,5 millioner kroner og salget av konkursboet blir det en «pen dividende» (prosentvis utbetaling, journ. anm.) til kreditorene, sier Hovde til NETT NO.

Forhandlinger med to kjøpere strandet
I fjor høst fortalte NETT NO at Wavefoil jobbet med en større emisjon hvor målet var å hente inn opptil 50 millioner kroner i ny kapital.

– Det lyktes ikke å hente de pengene vi trengte for å sikre videre drift, sa Wavefoil-sjef Bente Storhaug Dahl til NETT NO etter konkursen.

Ifølge rapporten fra bostyrer strandet forhandlingene med to kjøpsinteressenter i mai/juni, etter at det ble forsøkt med en ny emisjon i mai.

Har patentert løsningen
Wavefoil ble starta i Trondheim i 2016, men flytta etter hvert til Ålesund, og hadde også kontorer i Bergen og Oslo.

De uttrekkbare vingene som selskapet har brukt store ressurser på å utvikle, skal gi roligere gange, redusere drivstoff og gjøre seilasen mer behagelig for sjøfolka om bord.

Med produksjon blant annet på anlegget til IP Huse på Harøya, hadde selskapet mål om å skape et nytt industrieventyr. Inntrekksløsningen er patentert, men flere andre aktører i bransjen skal jobbe med å utvikle lignende løsninger.

Publisert: 15.08.2023 14:14

Sist oppdatert: 15.08.2023 18:32

Mer om