SAS Ground Handling, selskapet som håndterer alt som skjer på bakken når man flyr SAS, skal selges. Det er ikke nytt at SAS har hatt denne planen, og Swiss Port har lenge vært knyttet til salget. Nå er de forhandlingene avsluttet, resultatløse. Da står Widerøe klar til å ta over.
Under resultatframleggingen av kvartalstallene i SAS presenterte kommersiell direktør, Eivind Roald, nyheten om at SAS trolig selger hele bakkehandlingselskapet til Widerøe.
- Vi vet ikke mer enn vi har lest oss til i løpet av dagen. Men det er ikke noen stor overraskelse på oss at noe kom til å skje. Hva dette betyr for de ansatte har vi ingen informasjon om.
- Dette vet vi som sagt ingen ting konkret om, men vi forstår så pass at vi ikke akkurat venter noen stor oppbemanning, sier Molnes.
På Vigra er det nå to selskap som har håndtering av fly på bakken. Det er SGH, som har ansvaret for SAS, og Aviator, som har ansvaret for Norwegian.
Under resultatframleggingen av kvartalstallene i SAS presenterte kommersiell direktør, Eivind Roald, nyheten om at SAS trolig selger hele bakkehandlingselskapet til Widerøe.
Ikke uventet
- Vi er ikke orientert om dette, men det er heller ikke uventet at noe kom til å skje, sier lederen for SGH på Vigra, Severin Molnes.- Vi vet ikke mer enn vi har lest oss til i løpet av dagen. Men det er ikke noen stor overraskelse på oss at noe kom til å skje. Hva dette betyr for de ansatte har vi ingen informasjon om.
Frykter kutt
Selv om det i utgangspunktet ikke er lagt opp til noen direkte bemanningskutt ved at Widerøe overtar selskapets bakkeansatte fra SAS, er det neppe tvil om at bakgrunnen for overtakelsen er ønske om kostnadskutt.- Dette vet vi som sagt ingen ting konkret om, men vi forstår så pass at vi ikke akkurat venter noen stor oppbemanning, sier Molnes.
På Vigra er det nå to selskap som har håndtering av fly på bakken. Det er SGH, som har ansvaret for SAS, og Aviator, som har ansvaret for Norwegian.
Publisert: 18.06.2015 15:16
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:44