- Situasjonen kunne blitt dramatisk, sier i Fosnavåg-selskapet Remøy Management, til .
Torsdag klokken 12.45 lokal tid, opplevde management-selskapet sin første alvorlige hendelse på ett av de seks plattformforsyningsskipene de har drifts- og personellansvar på for Ulsteinvik-rederiet World Wide Supply.
World Emerald, som er på kontrakt med Petrobras, lå ankret opp utenfor Rio de Janeiro, da den Panama-flaggede supplybåten UP Amber ifølge Remøy bakket rett inn den.UP Amber eies av det Bahamas-registrerte selskapet Ultrapetrol, som til sammen har 14 supplyskip, de fleste i Brasil.
- UP Amber mistet manøvreringsevnen på grunn av en feil på manøvreringssystemene, da de skulle legge til anker. Dermed bakket de rett inn i World Emerald med aktre babord hjørne, sier Remøy.
Skipet på nesten 3000 bruttotonn traff World Emerald mellom spant 75 og 80, og trykket inn deler av skroget over vannlinjen bak styrhuset på styrbord side. Skipet er bygget med clean-design. Det var ingen punktering av skroget.-
Styrmannen fikk mindre skader i fjeset etter at hun kom borti en skjerm i sammenstøtet, sier Remøy.
- Begge var tilbake om bord dagen etter, sier Remøy, som karakteriserer hendelsen som alvorlig.
- Det er klart det er alvorlig når et skip bakker inn i deg. Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, sier han.
Skipene ligger tett i bukten utenfor Rio de Janeiro i Brasil. Skjermdump: Marinetraffic.com
De skal sammen med verftsansatte avklare hva som må gjøres videre med skipet, som ble levert i 2013.
Havnemyndighetene er også rutinemessig varslet.
- Vi vet ikke hva som blir konsekvensene av dette ennå, sier Remøy.World Emerald er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, og har fem skandinaver om bord. Resten av mannskapet er brasiliansk.
Torsdag klokken 12.45 lokal tid, opplevde management-selskapet sin første alvorlige hendelse på ett av de seks plattformforsyningsskipene de har drifts- og personellansvar på for Ulsteinvik-rederiet World Wide Supply.
World Emerald, som er på kontrakt med Petrobras, lå ankret opp utenfor Rio de Janeiro, da den Panama-flaggede supplybåten UP Amber ifølge Remøy bakket rett inn den.UP Amber eies av det Bahamas-registrerte selskapet Ultrapetrol, som til sammen har 14 supplyskip, de fleste i Brasil.
- UP Amber mistet manøvreringsevnen på grunn av en feil på manøvreringssystemene, da de skulle legge til anker. Dermed bakket de rett inn i World Emerald med aktre babord hjørne, sier Remøy.
Skipet på nesten 3000 bruttotonn traff World Emerald mellom spant 75 og 80, og trykket inn deler av skroget over vannlinjen bak styrhuset på styrbord side. Skipet er bygget med clean-design. Det var ingen punktering av skroget.-
Styrmannen fikk mindre skader i fjeset etter at hun kom borti en skjerm i sammenstøtet, sier Remøy.
- Alvorlig hendelse
Sammen med et annet besetningsmedlem ble den kvinnelige styrmannen sendt til legesjekk, men fikk til alt hell fikk de to brasilianerne kun konstatert mindre skader.- Begge var tilbake om bord dagen etter, sier Remøy, som karakteriserer hendelsen som alvorlig.
- Det er klart det er alvorlig når et skip bakker inn i deg. Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, sier han.
- Vet ikke hva konsekvensene blir
Mandag var det inspektører om bord på skipet, som midlertidig er tatt ut av operasjon.Skipene ligger tett i bukten utenfor Rio de Janeiro i Brasil. Skjermdump: Marinetraffic.com
De skal sammen med verftsansatte avklare hva som må gjøres videre med skipet, som ble levert i 2013.
Havnemyndighetene er også rutinemessig varslet.
- Vi vet ikke hva som blir konsekvensene av dette ennå, sier Remøy.World Emerald er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, og har fem skandinaver om bord. Resten av mannskapet er brasiliansk.
Det er klart det er alvorlig når et skip bakker inn i deg
Publisert: 23.06.2015 10:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:44