Utvalget, som la frem sitt forslag i dag, skulle komme med forslag som skal sikre at norskeide skip seiler med norsk flagg og norsk mannskap.
Bakgrunnen er at færre skip seiler med norsk flagg. Blant annet foregår det er stor utflagging i offshoreflåten, som bare blir kompensert av en kraftig vekst i den totale flåten. Spesielt konstruksjonsskip, som brukes til alt fra rørlegging til bygging og vedlikehold av undervannsinstallasjoner, sliter med vilkårene på norsk sokkel dersom de samtidig skal kunne vinne oppdrag i utlandet.
NIS er et register som tillater at nesten hele mannskapet er utlendinger, som jobber på utenlandske vilkår, selv om skipet har norsk flagg.
NOR (Norsk ordinært skipsregister) krever bruk av norske sjøfolk, men har til gjengjeld en støtteordning (nettolønnsordningen) som skal kompensere for det norske lønnsnivået. Skip i NOR-registeret har fordelen av NIS-skip ikke får konkurrere på norsk sokkel.
De skal ikke omfattes av nettolønnsordningen, men omfattes av en støtteordning som gir samme effekt.
Nettolønsordninga har et tak på 198.000 kroner. Da ordningen ble innført var den omlag på linje med konkurrerende ordninger, men etter hvert som lønningene - og skatten - har steget har det norske taket gjort den norske ordningen mindre gunstig.
Utvalget vil fjerne taket i nettolønsordningen for deler av NOR-flåten. Det gjelder NOR-skip i kystfart og utenriksfart, og for hurtigruten.
Utvalget vil også myke opp reglener som begrenser NIS-skipens adgang til å driver fraktefart mellom norske og europeiske havner.
Slik ble det ikke, blant annet fordi det ville sprenge utvalgets mandat om å bare komme med forslag som ikke skulle gi store utslag i inntektene i statsbudsjettet. Dessuten er det slik at mange langsiktige leieavtaler på norsk sokkel innholder en klausul om at store endringer i vilkårene skal gi endringer i ratene.
Gevinsten av en bedre nettolønnsordning for alle NOR-skip på sokkelen, sett fra rederienes side, ville derfor bli spist opp av kundene.
- Regjeringen vil legge til rette for at Norge også i fremtiden skal være en stor sjøfartsnasjon, med en stor norsk flåte. Dette er viktig for å sikre arbeidsplasser og vår maritime kompetanse. Fartsområdeutvalget kommer med viktige innspill til arbeidet vårt. Oppfølgingen av utvalgets rapport vil være en sentral del av arbeidet med regjeringens nye maritime strategi, som vi planlegger å legge frem til våren, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.
Bakgrunnen er at færre skip seiler med norsk flagg. Blant annet foregår det er stor utflagging i offshoreflåten, som bare blir kompensert av en kraftig vekst i den totale flåten. Spesielt konstruksjonsskip, som brukes til alt fra rørlegging til bygging og vedlikehold av undervannsinstallasjoner, sliter med vilkårene på norsk sokkel dersom de samtidig skal kunne vinne oppdrag i utlandet.
Åpner opp
Blant forslagene fra utvalget er å tillate at konstruksjonsskip skal slippe til på norsk sokkel dersom de er registrert i NIS (Norsk internasjonalt skipsregister).NIS er et register som tillater at nesten hele mannskapet er utlendinger, som jobber på utenlandske vilkår, selv om skipet har norsk flagg.
NOR (Norsk ordinært skipsregister) krever bruk av norske sjøfolk, men har til gjengjeld en støtteordning (nettolønnsordningen) som skal kompensere for det norske lønnsnivået. Skip i NOR-registeret har fordelen av NIS-skip ikke får konkurrere på norsk sokkel.
Minst 12 nordmenn
Får utvalget det som det vil åpner regjeringen opp for at konstruksjonsskip som er registrert i NIS får slippe til på sokkelen. Vilkåret er at minst 12 av mannskapet - hvorav fire opplæringstillinger - skal være norske, med norske lønner.De skal ikke omfattes av nettolønnsordningen, men omfattes av en støtteordning som gir samme effekt.
Penger til rederiene
Nettolønsordningen er en ordning der rederiene får tilbakebetalt skatten som trekkes fra sjøfolkenes lønn. Det gjør det billegere å bruke norske sjøfolk. Ordningen ble innført for å konkurrere med lignende ordninger i andre europeiske land.Nettolønsordninga har et tak på 198.000 kroner. Da ordningen ble innført var den omlag på linje med konkurrerende ordninger, men etter hvert som lønningene - og skatten - har steget har det norske taket gjort den norske ordningen mindre gunstig.
Utvalget vil fjerne taket i nettolønsordningen for deler av NOR-flåten. Det gjelder NOR-skip i kystfart og utenriksfart, og for hurtigruten.
Utvalget vil også myke opp reglener som begrenser NIS-skipens adgang til å driver fraktefart mellom norske og europeiske havner.
Ikke til alle
På forhånd ble det spekulert i at utvalget ville foreslå å fjerne taket i nettolønnsordingen for alle skip, også de NOR-registrerte offshorefartøyene på norsk sokkel.Slik ble det ikke, blant annet fordi det ville sprenge utvalgets mandat om å bare komme med forslag som ikke skulle gi store utslag i inntektene i statsbudsjettet. Dessuten er det slik at mange langsiktige leieavtaler på norsk sokkel innholder en klausul om at store endringer i vilkårene skal gi endringer i ratene.
Gevinsten av en bedre nettolønnsordning for alle NOR-skip på sokkelen, sett fra rederienes side, ville derfor bli spist opp av kundene.
Svar til våren
Våren 2015 kommer regjeringen med svar på hva den vil gjøre med rådene.- Regjeringen vil legge til rette for at Norge også i fremtiden skal være en stor sjøfartsnasjon, med en stor norsk flåte. Dette er viktig for å sikre arbeidsplasser og vår maritime kompetanse. Fartsområdeutvalget kommer med viktige innspill til arbeidet vårt. Oppfølgingen av utvalgets rapport vil være en sentral del av arbeidet med regjeringens nye maritime strategi, som vi planlegger å legge frem til våren, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.
Publisert: 08.09.2014 15:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:37