Øker farta – men fortsatt flere år til bygging
Regjeringens langtidsplan for Forsvaret inneholdt ingen nyheter som kan fungere som krisetiltak av større betydning for den maritime industrien.
– Det er veldig bra at flåtefornyelsen til sjøforsvaret ser ut til komme på plass, men det går nok likevel for sent for den maritime næringa i den situasjonen mange står i nå, sier Anette Bonnevie Wollebæk i Kongsberg Maritime til NETT NO om planen som ble lagt fram før helga.
Hun peker spesielt på planene for bygging av autonome løsninger for minerydding.
Liten godnyhet
Under punktet «sentrale tiltak for videreutviklingen av Forsvaret», er det en liten godnyhet. Her står det at regjeringa planlegger å oppgradere og videreføre minefartøyene i Alta/Oksøy-klassen.
– Minekapasiteten planlegges videreført med tre autonome systemer, inkludert to moderskip, står det videre.
Bonnevie forteller at formuleringen viser til konsernets Vanguard-prosjekt, som er spilt inn som aktuelle krisetiltak for å dempe følgende av koronapandemien.
Til Stortinget i 2022
I neste setning blir det imidlertid klart at de maritime bedriftene langs kysten må smøre seg med tålmodighet.
– Regjeringen har startet planleggingen av en ny maritim overflatestruktur og kommer tilbake til Stortinget i 2022 om den fremtidige innrettingen av denne, står det i planen.
Det er to år tidligere enn tidligere opplyst - samtidig som det blir påpekt at investeringsmidler til ny overflatestruktur er planlagt fra etter 2028.
For seint som krisetiltak
Om dette blir resultatet, vil ikke bygging av minesveipere bidra til på løse utfordringene til verft og utstyrsleverandører på kort sikt.
Under et besøk fra næringsministeren i Ulsteinvik nylig, kom det fram at det trolig først var behov for en halv milliard i planleggingsmidler til minerydderprosjektet.
Å forsere bygging av flere minesveipere, har vært foreslått som et tiltak, som kan skape aktivitet i bransjen. Fire-fem slike fartøy er anslått å kunne utløse 20.000 årsverk.
Bygger for milliarder ved Vard Langsten
Videre i planen er det imidlertid tiltak som allerede skaper betydelige arbeidsplasser i den maritime klynga på Nordvestlandet.
De tre nye kystvaktfartøyene som skal erstatte Nordkapp-klassen skal leveres fra Vard Langsten i løpet av årene 2022 til 2024. Da kontrakten var i boks, opplyste Vard at verdien på avtalen var på rundt fem milliarder kroner.
Stålarbeidet til skipene i Jan Mayen-klassen er allerede i gang ved Tulcea-verftet til Vard i Romania. Det er venta at skroget til det første skipet kommer til Vestnes-verftet før neste sommer.
Les også: Vard-verft må fylle hol i haust
Ap vil legge maritimt press på regjeringa
Mineryddarar kan gi 20.000 årsverk i maritim næring
Ingen krisepakke til maritim industri - og strammar inn krisehjelp til reiselivet
Les hele langtidsplanen (lenke til pdf)
Publisert: 19.10.2020 13:00
Sist oppdatert: 02.03.2022 22:22