- Dette ligger an til å bli en krise uten sidestykke i moderne tid. Kritiske deler av den maritime klyngen står i fare for falle.
- Koronapandemien kan bli mer krevende for næringen enn både finanskrisen i 2009 og offshorekrisen til sammen. Verft, utstyr, rederi, alle vil slite. 90 000 arbeidsplasser er i spill, sier daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, Arnfinn Ingjerd.
- Nå trenger vi å spille på lag med myndighetene for å holde hjulene i gang i den maritime klyngen. Derfor har vi i dag sendt en omfattende innspillpakke til regjering og Storting, en pakke som vil koste nærmere 50 milliarder. Men det vil koste mer om maritim næring knekker ryggen, sier Ingjerd i en pressemelding fredag kveld.
Saken ble først omtalt av fredag ettermiddag.
Maritimt Forum som representerer verft, utstyrsleverandører, rederi og tjenesteleverandørerer, lister opp hele 40 tiltak innen for 11 områder i sitt brev til regjering og Storting. Som for eksempel å fremskynde allerede planlagt prosjekter, å sette i gang store industriprosjekter som flytende havvind og flåtefornyelse, som å opprettholde aktiviteten på norsk sokkel og som tilgang til arbeidskapital og bedre finansieringsordninger pluss en kraftig styrking av virkemiddelapparatet
- Vi ber staten om å velge mest mulig norske løsninger i sine offentlige anbud. Når vi ber om fellesskapets hjelp i en ekstremt vanskelig tid, er det naturlig at tiltakene i størst mulig grad kommer norske arbeidsplasser og verdiskaping til nytte, sier Ingjerd.
Maritimt Forum mener at myndighetenes tiltak mot krisen må bidra til raskt å sette i gang aktivitet, men også bidra til å støtte opp under den mer langsiktige målsettingen om kraftige utslippskutt.
- Norsk maritim næring er verdensledende i å utvikle løsninger som både verden og vi trenger for å nå klimamålsettingene. Derfor foreslår vi at Enova får økte midler, og at staten tar en større andel av kostnadene for bygging av utslippsfrie hurtigbåter, sier Ingjerd, i pressemeldingen.
Maritimt Forum understreker at eksportnæringene må bevares og offshorenæringen stimuleres og ønsker at regjeringen etablerer en midlertidig endring i petroleumsregimet som gir operatørselskapene adgang til direkte utgiftsføring av investeringer.
Maritim Forum mener at spesielt GIEK og Innovasjon Norge bør få økte rammer for å sikre finansieringen av den maritime næringen gjennom krisen.
- Vi er gode på å håndtere kriser i dette landet. Myndigheter, næringsliv og arbeidstakere samarbeider om felles løsninger. Det så vi under finanskrisen og offshorekrisen. Nå må vi igjen bruke virkemidlene for det de er verdt, sier Ingjerd.
- Koronapandemien kan bli mer krevende for næringen enn både finanskrisen i 2009 og offshorekrisen til sammen. Verft, utstyr, rederi, alle vil slite. 90 000 arbeidsplasser er i spill, sier daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, Arnfinn Ingjerd.
Omfattende pakke
Han ber nå myndighetene bidra med store summer for å berge den maritime næringen.- Nå trenger vi å spille på lag med myndighetene for å holde hjulene i gang i den maritime klyngen. Derfor har vi i dag sendt en omfattende innspillpakke til regjering og Storting, en pakke som vil koste nærmere 50 milliarder. Men det vil koste mer om maritim næring knekker ryggen, sier Ingjerd i en pressemelding fredag kveld.
Saken ble først omtalt av fredag ettermiddag.
Maritimt Forum som representerer verft, utstyrsleverandører, rederi og tjenesteleverandørerer, lister opp hele 40 tiltak innen for 11 områder i sitt brev til regjering og Storting. Som for eksempel å fremskynde allerede planlagt prosjekter, å sette i gang store industriprosjekter som flytende havvind og flåtefornyelse, som å opprettholde aktiviteten på norsk sokkel og som tilgang til arbeidskapital og bedre finansieringsordninger pluss en kraftig styrking av virkemiddelapparatet
- Norsk innhold
Felles for alle forslagene fra interesseforeningen er at staten setter så høye krav som mulig til norsk innhold.- Vi ber staten om å velge mest mulig norske løsninger i sine offentlige anbud. Når vi ber om fellesskapets hjelp i en ekstremt vanskelig tid, er det naturlig at tiltakene i størst mulig grad kommer norske arbeidsplasser og verdiskaping til nytte, sier Ingjerd.
Maritimt Forum mener at myndighetenes tiltak mot krisen må bidra til raskt å sette i gang aktivitet, men også bidra til å støtte opp under den mer langsiktige målsettingen om kraftige utslippskutt.
- Norsk maritim næring er verdensledende i å utvikle løsninger som både verden og vi trenger for å nå klimamålsettingene. Derfor foreslår vi at Enova får økte midler, og at staten tar en større andel av kostnadene for bygging av utslippsfrie hurtigbåter, sier Ingjerd, i pressemeldingen.
Maritimt Forum understreker at eksportnæringene må bevares og offshorenæringen stimuleres og ønsker at regjeringen etablerer en midlertidig endring i petroleumsregimet som gir operatørselskapene adgang til direkte utgiftsføring av investeringer.
Mer til GIEK og Innovasjon Norge
De understreker at det også vil være viktig at myndighetene påser at operatørselskapene så raskt som mulig går over til normal drift, samt at vedlikehold, modifikasjoner og plugging iverksettes uten forsinkelser.Maritim Forum mener at spesielt GIEK og Innovasjon Norge bør få økte rammer for å sikre finansieringen av den maritime næringen gjennom krisen.
- Vi er gode på å håndtere kriser i dette landet. Myndigheter, næringsliv og arbeidstakere samarbeider om felles løsninger. Det så vi under finanskrisen og offshorekrisen. Nå må vi igjen bruke virkemidlene for det de er verdt, sier Ingjerd.
Når vi ber om fellesskapets hjelp i en ekstremt vanskelig tid, er det naturlig at tiltakene i størst mulig grad kommer norske arbeidsplasser og verdiskaping til nytte
Publisert: 03.04.2020 20:26
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:55