Japanske K Lines bilskip Drive Green Highway er rederiets neste steg i en grønn retning.
Rederiets nybyggingsprogram har inkludert ti fartøy. De to første ble levert i 2015. Våren 2016 ble Drive Green Highway overlevert, og skal seile grønnere enn rederiets andre bilskip.
Det enorme bilskipet skal minimere miljøpåvirkningen gjennom energisparende teknologi og design.
I 2012 skrev om japanske Mitsui OSK Lines som brukte en million dollar ekstra for å teste ut alternative drivstoffkilder. Rederiet installerte solcellegenert strøm på nybygget Emerald Ace.
Bilskipet laster 6400 biler, og hybridsystemet av solcellepaneler kombinerer 160 kW solstrøm, med en batteripakke som kan lagre 2,2 MWh elektrisitet.
Dette solcelleanlegg er likevel for lite til å forsyne skipet med strøm under seilas.
Sammenlignet med konvensjonelle bilskip, skal K Lines-fartøyet kutte eksosutslipp betydelig, skriver .
Per transporterte kjøretøy skal skipet bidra til 25 prosent mindre CO2-utslipp, halvering av NOx-utslippene og redusere svovelutslippene med 90 prosent.
Bergensrederiet KG Jebsen Cement og svenske Erik Thun ABs nye bulkskip Ireland og Greenland, skal seile på flytende naturgass. .
Skipene vil stort sett gå i Nord-Europa, innenfor de områdene hvor det er satt strengere krav til luftutslipp. Når skipet går på gass, tilfredsstiller det utslippskravene i ECA-området (Emission Area Control).
Da Norlines LNG-drevne godsskip Kvitbjørn forlot det kinesiske verftet for snart to år siden, hittil med flytende naturgass som drivstoff. Et halvt år senere kunne søsterskipet Kvitnos legge ut på samme seilas.
. Kjemikalietankerne er bygd for lange befraktningskontrakter med Waterfront Shipping.
– Ettersom Waterfront er heleid av verdens største metanolprodusent, Methanex, var det naturlig at de ville se nærmere på metanol som et miljøvennlig alternativt drivstoff for deres fartøy, sa Rolf Westfal-Larsen jr. til .
Rederiets nybyggingsprogram har inkludert ti fartøy. De to første ble levert i 2015. Våren 2016 ble Drive Green Highway overlevert, og skal seile grønnere enn rederiets andre bilskip.
Det enorme bilskipet skal minimere miljøpåvirkningen gjennom energisparende teknologi og design.
Solceller på bilskip
Det japanske rederiet er likevel ikke først ut til å benytte solcellepanel på bilskip.I 2012 skrev om japanske Mitsui OSK Lines som brukte en million dollar ekstra for å teste ut alternative drivstoffkilder. Rederiet installerte solcellegenert strøm på nybygget Emerald Ace.
Bilskipet laster 6400 biler, og hybridsystemet av solcellepaneler kombinerer 160 kW solstrøm, med en batteripakke som kan lagre 2,2 MWh elektrisitet.
Dette solcelleanlegg er likevel for lite til å forsyne skipet med strøm under seilas.
Flere biler
K Lines nysatsing har kapasitet til å frakte flere biler, og Drive Green Highway kan ha opptil 7500 kjøretøy med på hver seilas.Sammenlignet med konvensjonelle bilskip, skal K Lines-fartøyet kutte eksosutslipp betydelig, skriver .
Per transporterte kjøretøy skal skipet bidra til 25 prosent mindre CO2-utslipp, halvering av NOx-utslippene og redusere svovelutslippene med 90 prosent.
LNG-satsinger
Shippingbransjen har flere initiativ på gang for å redusere utslipp og spare drivstoff.Bergensrederiet KG Jebsen Cement og svenske Erik Thun ABs nye bulkskip Ireland og Greenland, skal seile på flytende naturgass. .
Skipene vil stort sett gå i Nord-Europa, innenfor de områdene hvor det er satt strengere krav til luftutslipp. Når skipet går på gass, tilfredsstiller det utslippskravene i ECA-området (Emission Area Control).
- Les også:
Da Norlines LNG-drevne godsskip Kvitbjørn forlot det kinesiske verftet for snart to år siden, hittil med flytende naturgass som drivstoff. Et halvt år senere kunne søsterskipet Kvitnos legge ut på samme seilas.
Sprit på tanken
Andre drivstoff enn tungolje og diesel, testes også ut i nybygg.. Kjemikalietankerne er bygd for lange befraktningskontrakter med Waterfront Shipping.
– Ettersom Waterfront er heleid av verdens største metanolprodusent, Methanex, var det naturlig at de ville se nærmere på metanol som et miljøvennlig alternativt drivstoff for deres fartøy, sa Rolf Westfal-Larsen jr. til .
Publisert: 13.01.2017 13:13
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05