Reach Remote 1 foto Kongsberg Maritime
SUKSESS: – Reach Remote 1 har fullført en testperiode med flere suksessrike pilotoperasjoner offshore, bekrefter Johnny Aarseth, Executive Vice President i Kongsberg Maritime, til Nett No. I forgårs vant prosjektet 2025 UTC Pris for fremragende innovasjon. Foto: Kongsberg Maritime
Nytt

Ubemannet gjennombrudd for Kongsberg

USV «Reach Remote» opererte ubemannet i Nordsjøen i 45 dager, og vant innovasjonspris. Les om status for flere ubemannede fartøy.

14.06.2025

Et fjernstyrt 24,9 meter langt overflatefartøy har gjennomført en ubemannet testperiode i Nordsjøen. Dette bekrefter Massterly – et fellesforetak mellom Kongsberg Maritime og rederiet Wilhelmsen – overfor Nett No.

– Fartøyet gjennomførte det som antas å være verdens første ubemannede offshoreoperasjon på Gullfaks, med blant annet fjernstyring av fartøyet og ulike ROV-operasjoner, oppgir Kongsberg Maritime.

Reach Remote 1 er det første fartøyet av typen «Reach Remote», og representerer det nyeste innen ubemannede, fjernstyrte overflatefartøy (USV - av engelske unmanned surface vehicle).

Fartøyet er designet og levert av Kongsberg Maritime, og ble utrustet ved verftet til Trosvik Maritime i Brevik. 

– Resultatene har vært svært positive og viser hvordan konseptet muliggjør gjennomføringen av fjernstyrte operasjoner, fullt ubemannet fra første stund, sier Johnny Aarseth i Kongsberg Maritime.

Aarseth leder divisjonen som utvikler og leverer automasjon, elektro og integrerte systemer i Kongsberg Maritime. Han sitter i ledergruppen og arbeider ut fra Nordvestlandet.

Johhny Aarseth Kongsberg Maritime foto Ogne
SPARER ARBEIDSKRAFT OG ENERGI: Johnny Aarseth, Executive Vice President i Kongsberg Maritime leder divisjonen som utvikler og leverer automasjon, elektro og integrerte systemer i Kongsberg Maritime. Han er overbevist om at førerløse fartøy vil løse en rekke utfordringer i skipsfarten og maritime operasjoner knyttet til tilgang til arbeidskraft, energieffektivitet, sikkerhet og pålitelighet. Foto: Ogne Øyehaug

Ubemannet fra dag én
Nederlenderen Erik Leenders har designet fartøyet og ledet prosjektet i over åtte år. Leenders jobber som Senior Ship Designer ved Hjørungavåg-avdeling til Kongsberg Maritime, og er bosatt i Ulsteinvik.

Overflatefartøyet er 24,9 meter langt og åtte meter bredt, har en fart på opptil 11 knop, og kan operere sammenhengende i opptil 30 dager. USV-en er utstyrt med en ROV (fjernstyrt undervannsfarkost) og skrogmonterte undersøkelsessensorer, og skal redusere utslippene med 90 prosent.

Fartøyet er bygget med utgangspunkt i en moonpool – et innvendig basseng i fartøyet – som muliggjør utsetting av undervannsfarkoster.

Reach Remote 1 ble satt på vannet i fjor og kåret til årets skip. Reach Subsea AS fikk levert skipet i januar, med ubemannede operasjoner fra dag én.

Flere fartøy på vei
Reach Subsea AS har allerede bestilt enda et USV. 

Kongsberg Maritime opplyser at Reach Remote 2 ble levert i forgårs. 

I tillegg vant prosjektet 2025 UTC Pris for fremragende innovasjon.

Utfordringer i transportsektoren 
Teknologiutvikling er krevende, og ikke alt går alltid etter planen. Det viser denne historien:

«Yara Birkeland» er det første elektriske, selvgående fraktskipet til Massterly – et fellesforetak mellom teknologileverandøren Kongsberg Maritime og rederiet Wilhelmsen.

Siden april 2022 har skipet fraktet containere med mineralgjødsel fra fabrikken i Porsgrunn til eksporthavnen i Brevik flere dager i uken. 

Skipet er utstyrt med elektrisk fremdrift og batterier, og navigerer ved hjelp av sensorer og maskinlæring. Ved behov kan det fjernstyres fra kontrollsenteret i Horten. 

Ifølge Kongsberg Maritime bruker skipet 70 prosent mindre energi per container enn landtransport, og sparer 40.000 lastebilturer i året. 

Skipet ble døpt i 2022, fire år forsinket. Det ble satt en toårig prøveperiode. Fullt ubemannet drift er imidlertid fortsatt et stykke unna. 

Etter planen skulle skipet allerede operere helt uten mannskap om bord, men det er for tiden ikke mulig. Skipet er fortsatt i testfasen.

– Kompleksiteten av denne type operasjoner og behov for utvikling for å støtte opp om de funksjonene som kreves, har tatt lenger tid enn opprinnelig planlagt, men vi nærmer oss målet, forklarer Aarseth og tilføyer:

– Foreløpig er det folk på broen hele tiden, men skipet gjør alt selv.

Yara Birkeland foto yara international 11
GODKJENT FOR DRIFTEN I DAG: Yara Birkeland, verdens første elektriske og selvkjørende containerskip, er godkjent for driften i dag. Ifølge Aarseth pågår parallell en prosess for godkjenning om å ta ytterligere funksjonalitet til land. Foto: Yara International

Grossist Asko satser på sjødroner
Også grossisten Asko har satset på selvgående skip operert av Massterly.

De batterielektriske fartøyene «Marit» og «Therese» seiler daglig på rutene Moss – Horten og Moss – Langøya. Ifølge Asko opererer sjødronene utslippsfritt, erstatter én million veikilometer med lastebiltransport årlig og reduserer CO₂-utslippene med 5000 tonn per år. 

Skipene har vært testet i to og et halvt år med et begrenset mannskap på rundt fire personer om bord. Planen om å seile den helt uten mennesker om bord i år ble utsatt. 

– Det er riktig at vi tidligere har kommunisert at fartøyene skulle vært ubemannede. De er ikke det per i dag, bekrefter Øystein Høsteland Sundby, leder i Asko Maritime i en e-post til Nett No.

Autonom kjøring utsatt i flere år
Ifølge Sundby kan det ta opptil flere år før fartøyene seiler helt ubemannet.

– Det er endringer i planer. Vi kan dessverre ikke tidfeste når vi endelig kan seile ubemannet nærmere enn å antyde noen år frem i tid.

Hovedfokuset i prosessen er ifølge Asko Maritime å sikre trygge, energieffektive og robuste løsninger. Men det tar tid. 

Ifølge Roger Trinterud, Chief Growth Officer i Massterly, har de allerede automatisert deler av kaioperasjonen. I tillegg er behovet for mannskapet om bord redusert.

Regelverket under utvikling 
Regelverk og klassekrav for ubemannede fartøy er fortsatt under utvikling, noe som gjør godkjenningsprosessene krevende.

– Samspillet mellom utvikling av teknologi og regelverk vil til slutt gjøre det mulig å flytte hele mannskapet i land, kommenterer Sundby.

Neste steg er å ha tekniker på land. Etter planen skal dette skje i løpet av året. Forutsetningen er å gi navigatørene bedre situasjonsforståelse. 

– Systemets forståelse av informasjonen som kommer gjennom sensorer testes og funksjonaliteter rundt dette må komme på plass før navigatører også kan innta plass på remote operation center og skipene seile ubemannet, skriver Sundby.

Publisert: 14.06.2025 05:00

Sist oppdatert: 16.06.2025 09:54

Mer om