I rute mot milliarden
Classic Norway-hotellene ligger an til å bli fire ganger større på fire år.
I 2022 vokste inntektene til Classic Norway-kjeden til over 600 millioner kroner. I fjor nådde kjeden 765 millioner. I år ligger den an til å passere 830 millioner - og er i rute til å passer én milliard kroner neste år. Da vil den utvidede hotellkapasiteten i Lofoten ha sitt første hele driftsår.
Det var en optimistisk Erik Berg, Classic Norway-medeier og primus motor for hotellkjeden, som presentert status for Classic Norway på et møte i regi av Molde Næringsforum i forrige uke.
Tema for møtet var temperaturen i næringslivet, og Berg var blant dem som fortalte at den var høy for øyeblikket.
Veksten skjøt fart
Erik Berg og kompanjongen Stig Jacobsen bygget først opp Spar Mat-kjeden på Nordvestlandet, før de solgte til Stein Eirik Hagen. Deretter bygget de opp Bunnpris-kjedens dagligvarebutikker på Nordvestlandet sammen med Lykke-familien, før de solgte seg ut i 2015.
Etterpå er det Classic Norway-kjeden som har vært hovedvirksomheten til Berg, men det er først de siste årene inntektene har skutt fart for alvor.
Så sent som i 2021 var inntektene 256 millioner. Passeres milliarden neste år, betyr det at inntekten er blitt fire ganger større på fire år.
Per i dag omfatter kjeden 28 hoteller, fra Fevik i sør til Lofoten i nord, 21 av dem eid av kjeden selv.
Hagen-partner
Morselskapet i konsernet, Classic Norway Holding, har Berg-familiens selskap Berg-Invest og Stein Erik Hagen-familiens selskap som de to største eieren, med 46,335 prosent eierandel hver.
Inntektene og resultattallene Berg presenterte på møtet i Molde er for hele kjeden. Det inkluderer hotellene der konsernet ikke eier selv, og hotell som er partnere i kjeden. Konsernregnskapet for 2023 er ikke offentlig enda.
Publisert: 11.05.2024 05:00
Sist oppdatert: 11.05.2024 21:56