Disse vil ha stein frå Stad skipstunnel
Kystverket er i dialog med vegvesenet om dispensjon for å frakte steinen landevegen.
Når Stad skipstunnel blir bygd vil det tas ut omtrent 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer 5,4 millioner kubikkmeter med sprengte steinmasser.
– Stein fra skipstunnelen kan gi flere nye næringsareal i området rundt Stad og mange nye arbeidsplasser, sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad i en artikkel publisert av Kystverket.
Vanylven kommune har fem steder som ønsker steinmasser. Stad har seks, mens Kinn har sju. I tillegg finnes det en liste med reservetiltak i Sande kommune.
Nederst i saken kan du se listen over hvem som vil ha stein, og hva de vil bruke den til.
Vil ikke deponere masser
I Kystverket sin opprinnelige bestilling står det at en del steinmasser skal benyttes i nærheten av tunnelåpningene, og at resten skal deponeres på sjøbunnen i Moldefjorden.
– Vi har fått godkjent deponeringen av Statsforvalteren, men både vi og flere synes ikke dette er en særlig god løsning.
Derfor søker de etter tiltak som kan gi ny bruk til steinmassene.
Vil transportere til land
Fordi frakting av stein i lekter til næringstiltak er dyrt, vil Kystverket at stein til to næringsområder på Lesto og Kjøde fraktes med dumper.
Dette er ikke tillatt på norske veier.
– Vi er nå i dialog med Statens Vegvesen om å få dispensasjon fra regelverket. Vi er avhengig av å frakte masser på vei til næringsområdene i Kjøde og Moldefjorden for å spare penger slik vi kan sikre leveranser av masser til de andre tiltakene, sier Skjeppestad.
Disse tiltakene ønsker seg stein:
Publisert: 13.11.2023 13:29
Sist oppdatert: 13.11.2023 13:33