Stad skipstunnel Illustrasjon Kystverket Snøhetta Plomp 11
ANDRE KRAV: Det tekniske utstyret på innsiden av tunnelen skal tåle helt andre forutsetninger enn det er i en vanlig veitunnel, som sjøvann, korrosjon og tåke. Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp
Nytt

Etterlyser smarte løsninger til skipstunnelen

Kystverket vil ha dialog med markedet før utlysning av anbudet.

Marius Rosbach
02.11.2022

Kystverket vil ha kontakt med leverandører av tekniske systemer som kan få stor betydning for funksjonaliteten, oppetiden og ikke minst sikkerheten til tunnelen, ifølge ei pressemelding.

Bakgrunnen er at Kystverket arbeider med konkurransegrunnlaget for byggingen av Stad skipstunnel.

Konferanse for entreprenører

Arbeidet er planlagt utlyst som én stor totalentreprise med fast pris, anskaffet etter konkurranse med forhandling. Forventet tidspunkt for utlysning av arbeidet er i løpet av første halvår 2023.

I slutten av januar skal Kystverket arrangere en konferanse for potensielle totalentreprenører, og i forkant av dette ønsker de en dialog med markedet.

Ulike tjenester og produkt
Kystverket vil ha kontakt med innovative miljøer og leverandører av tekniske systemer til bruk i skipstunnelen.

– Det kan blant annet være utstyr knyttet til fendring og entringskonstruksjoner, katodiske beskyttelsessystemer eller analyser av lys, lyd og miljø i tunellrommet, uttaler prosjektleder Terje Skjeppestad.

Formålet er å avdekke hva markedet er i stand til å levere av tjenester og produkter. De vil også få tilbakemeldinger på spesielle utfordringer som prosjektet må tenke gjennom før utlysning.

Publisert: 02.11.2022 14:01

Sist oppdatert: 02.11.2022 13:47

Mer om