12 av 17 riksvegsamband skal fornyes innen 2020 og Vegdirektoratet ønsker å legge storparten av sambandene ut på anbud i løpet av 2016.
Det bekreftet seniorrådgiver Joachim Rønnevik i Vegdirektoratet til NETT NO. I dag var han på Verftskonferansen i Ålesund og orienterte om anbudsprosessen.
Direktoratet ønsker at rederiene som skal konkurrere om ferjesambandene skal ha tre år på seg på å skaffe nye ferjer. Det betyr at flertallet av anbudene må ut neste år. Rønnevik anslår at tre-fire anbud kan blir lagt ut i 2017, resten kommer i 2016 om direktoratet når sine mål.
Ordrerboken hos skipsverftene krymper og spesielt de store verftene trenger påfyll for å unngå videre kutt.
- Dette betyr at det blir mye spennende å jobbe med, sier Fiskerstrand.
Direktoratet jobber med nye og strengere miljøkrav for å få ned utslippene fra fergene. Jo strenger krav jo større del av dagens ferjeflåten må skiftets ut.
Enova, statens instrument for å støtte utvikling av miljøvennlig tekonolgi, varslet på konferansen at det skal satses stort også på maritim sektor fremover.
Fiskerstrand er fornøyd med at satsingen knyttes til utvikling og produksjon i Norge.
- Vi må ikke eksporter kompetanse, vi må eksportere produkter. Det er det som skaper arbeidsplasser i Norge, sier han.
Det er 17 riksvegsamband med ferjer, og hele 113 fylkesvegsamband.
Det bekreftet seniorrådgiver Joachim Rønnevik i Vegdirektoratet til NETT NO. I dag var han på Verftskonferansen i Ålesund og orienterte om anbudsprosessen.
Direktoratet ønsker at rederiene som skal konkurrere om ferjesambandene skal ha tre år på seg på å skaffe nye ferjer. Det betyr at flertallet av anbudene må ut neste år. Rønnevik anslår at tre-fire anbud kan blir lagt ut i 2017, resten kommer i 2016 om direktoratet når sine mål.
God timing
Timingen for å legge ut nye ferjekontrakter er glimrende, mener administrerende direktør Rolf Fiskerstrand i Fiskestrand Verft, en av de fremste spesialisten på ferjebygging i Norge.Ordrerboken hos skipsverftene krymper og spesielt de store verftene trenger påfyll for å unngå videre kutt.
- Dette betyr at det blir mye spennende å jobbe med, sier Fiskerstrand.
Fem milliarder kroner
NETT NO har tidligere anslått at fornyingen av de 12 riksvegsambandene kan utløse fergebygging for fem milliarder kroner.Direktoratet jobber med nye og strengere miljøkrav for å få ned utslippene fra fergene. Jo strenger krav jo større del av dagens ferjeflåten må skiftets ut.
Skape arbeidsplasser
Satsing på nye og strengere miljøkrav er en del av strategien norsk verftsindustri satser på for å vinne nye oppdrag i konkurranse med utenlandske verft. Tanken er at mer miljøvennlige skip er mer kompliserte å bygge, og at det vil favorisere bygging i Norge.Enova, statens instrument for å støtte utvikling av miljøvennlig tekonolgi, varslet på konferansen at det skal satses stort også på maritim sektor fremover.
Fiskerstrand er fornøyd med at satsingen knyttes til utvikling og produksjon i Norge.
- Vi må ikke eksporter kompetanse, vi må eksportere produkter. Det er det som skaper arbeidsplasser i Norge, sier han.
Vil ha mer
Nye ferjer på riksvegsambandene er flotte greier, men Fiskerstrand mener regjeringen burde tatt hardere i og også stilt nye miljøkrav til ferjene på fylkesvegsambandene.Det er 17 riksvegsamband med ferjer, og hele 113 fylkesvegsamband.
Vi må ikke eksporter kompetanse, vi må eksportere produkter. Det er det som skaper arbeidsplasser i Norge
Publisert: 04.11.2015 16:16
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48