Nytt
Frykter for klippfiskproduksjonen på Sunnmøre
Klippfiskproduksjon gav god lønnsomhet for Scan Mar i Ålesund i fjor, men Jon Ivar Roth er bekymret for rammebetingelsene for norsk produksjon.
Kristin Vidhammer
01.06.2016
Konsernet Scan Mar driver produksjon og salg av saltfisk og klippfisk. Produksjonen er på 5.000 tonn årlig og foregår gjennom datterselskapet Scanprod på Valderøy. Der har selskapet en moderne fabrikk på 6.000 kvadratmeter på ei flate. Det er Jon Ivar Roth og Arild Dag Giske som eier konsernet med 50/50 prosent hver.
Omsetningen var i fjor på 220 millioner kroner (se tabell), og det er Sør-Amerika som er største markedet med ca. to tredje deler i fjor. Der er det Brasil som er største markedet. Resten av omsetningen knyttes til Europa.
- I fjor falt eksporten vår til Brasil med nærmere 30 prosent i forhold til 2014, og i løpet av de fire første månedene i år har eksporten falt ytterlig 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier daglig leder Jon Ivar Roth.
Brasil, med sine 200 millioner innbyggere, er nå inne i en av sine verste kriser noensinne. Dette merker også klippfiskeksportørene.
- Det er en politisk krise, korrupsjonsskandale og fall i olje- og råvarepriser. Den lokale valutaen har også svekket seg. Brasiliansk økonomi har falt med nesten fire prosent årlig de siste par årene, og det er en dramatisk utvikling i verdens syvende største økonomi. Det er ikke ofte man ser så store økonomier falle så mye så fort, sa Haukeland til NETT NO i mars.
- Det er en alvorlig situasjon i Brasil, og vi prøver derfor å avsette mer av fisken i Vest-India og Europa. Portugal er et godt og stabilt marked. Vi regner likevel med nedgang i omsetning og resultat i år, sier Roth.
- Vi har problemer med å skaffe råstoff til fornuftige priser. Nettauksjonene er i praksis internasjonale, og der vi konkurrerer med kjøpere fra mange land om råstoffet. Det bidrar til høyere priser.
I tillegg er det ei utvikling der fiskebåtrederiene i økende grad etablerer eksportselskap og selv eksporterer fangsten ubearbeidet ut. Dette gjør at fisken heller ikke kommer til auksjonene.
- Dette kan de gjøre, men vi som er landindustri har ikke lov å eie kvoter som gjør at vi kan kontrollere fisken. Dette er rammevilkår som ikke er til gunst for oss, sier Roth.
- Det høye kostnadsnivået er et stort handicap for fiskeriindustrien i Norge når man konkurrerer med foredlingsindustri i lavkostnadsland. I tillegg må vi betale den særnorske formuesskatten, selv om vår formue ligger på arbeidende kapital som anlegg og lager. Slik som forholdene er i dag, er jeg ikke så optimistisk fjor bransjen framover og slik vi kjenner tradisjonell saltfisk- og klippfiskindustri på Sunnmøre. Det er vanskelig å møte konkurransen fra utenlandske produsenter, sier Roth.
- I fjor utgjorde det to millioner kroner for vår del, og vi føler vi får lite igjen for det vi betaler for. Samtidig fikk produsenter innen laks og pelagisk satt ned avgiftsnivået i fjor, men ikke vi klippfiskprodusenter selv om klippfisk og saltfisk er mer bearbeidet. Det er ytterlig et signal om å ikke ville satse på foredlingsindustrien i Norge, sier Roth.
For øvrig har Marine Harvest nå levert klage til ESA med påstand om at de felles markedstiltakene som utøves gjennom Norges Sjømatråd er konkurransevridende og innebærer statsstøtte.
- I fjor opplevde vi en svekkelse av krona, og dette var en av grunnene til at eksportører og produsenter tjente penger i fjor. Men i år er mye av denne effekten borte og der krona har styrket seg igjen.
Klippfiskprodusenter er eksponert mot til dels store endringer i råstoffpriser, valutakurs og pris ut i markedet når de må ha store lager over lang tid. Dette er noe som øker den økonomiske risikoen for produsentene.
Det er imidlertid endringer i det brasilianske markedet og der mindre porsjonspakker og ferdig utvannet fisk i økende grad tar en del av markedet. Dette er typisk produsert i lavkostnadsland som Portugal og Kina.
Sammen med Møreforsking har norsk salt- og klippfisknæring derfor satt i gang et forskningsprosjekt som tar tak i de store endringene som skjer i markedet for salt- og klippfisk. Målet er å kunne utvikle nye konsumentprodukt og kompensere for tapet av salg av ferdig utvannede gryteklare eller ovnsklare produkter fra Portugal og Kina.
Les også:
- Prosjektet vil utforske hvordan industrien kan utvikle kvalitetsprodukter av utvannet salt- og klippfisk gjennom lønnsom og bærekraftig prosessering, sa prosjektleder Ann Helen Hellevik i Møreforsking til NETT NO i mars.
- Vi klarer ikke å konkurrere med hverken portugisere eller kinesere, og skal man klare å drive denne type produksjon i Norge, må det i alle fall være fullt automatisert. Vi opplever for øvrig at trenden i Brasil med økt etterspørsel etter ferdig utvannet fisk er avtakende, sier Roth
Roth tror imidlertid ikke at resultatet i inneværende år blir like godt.
- Jeg ser ikke så lyst på det i år, det skyldes både forholdene i Brasil og valutasituasjonen, sier han.
- Vi har brukt en generasjon på å bygge opp denne egenkapitalen, og jeg synes derfor at avkastningen vi har hatt bør være såpass stor, sier Roth.
Scan Mar ble etablert i 1989 og var i mange år et rent tradingselskap. Tidlig på 2000-tallet kjøpte Roth og Giske ut øvrige aksjonærer og startet også produksjonen av salt- og klippfisk.
Omsetningen var i fjor på 220 millioner kroner (se tabell), og det er Sør-Amerika som er største markedet med ca. to tredje deler i fjor. Der er det Brasil som er største markedet. Resten av omsetningen knyttes til Europa.
Brasil svikter
Politiske og økonomiske utfordringer i Brasil gjør at salget til Brasil har gått kraftig ned både i fjor og inneværende år.- I fjor falt eksporten vår til Brasil med nærmere 30 prosent i forhold til 2014, og i løpet av de fire første månedene i år har eksporten falt ytterlig 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier daglig leder Jon Ivar Roth.
Brasil, med sine 200 millioner innbyggere, er nå inne i en av sine verste kriser noensinne. Dette merker også klippfiskeksportørene.
Resesjon
Ifølge Arne-Christian Haukeland, leder av DNBs virksomhet i Brasil, skyldes krisa og resesjon i Brasil flere forhold.- Det er en politisk krise, korrupsjonsskandale og fall i olje- og råvarepriser. Den lokale valutaen har også svekket seg. Brasiliansk økonomi har falt med nesten fire prosent årlig de siste par årene, og det er en dramatisk utvikling i verdens syvende største økonomi. Det er ikke ofte man ser så store økonomier falle så mye så fort, sa Haukeland til NETT NO i mars.
- Det er en alvorlig situasjon i Brasil, og vi prøver derfor å avsette mer av fisken i Vest-India og Europa. Portugal er et godt og stabilt marked. Vi regner likevel med nedgang i omsetning og resultat i år, sier Roth.
Rammevilkår
Høye råstoffpriser legger også press på marginene.- Vi har problemer med å skaffe råstoff til fornuftige priser. Nettauksjonene er i praksis internasjonale, og der vi konkurrerer med kjøpere fra mange land om råstoffet. Det bidrar til høyere priser.
I tillegg er det ei utvikling der fiskebåtrederiene i økende grad etablerer eksportselskap og selv eksporterer fangsten ubearbeidet ut. Dette gjør at fisken heller ikke kommer til auksjonene.
- Dette kan de gjøre, men vi som er landindustri har ikke lov å eie kvoter som gjør at vi kan kontrollere fisken. Dette er rammevilkår som ikke er til gunst for oss, sier Roth.
Høyt kostnadsnivå og skatt/avgifter
På toppen kommer et høyt kostnadsnivå i Norge.- Det høye kostnadsnivået er et stort handicap for fiskeriindustrien i Norge når man konkurrerer med foredlingsindustri i lavkostnadsland. I tillegg må vi betale den særnorske formuesskatten, selv om vår formue ligger på arbeidende kapital som anlegg og lager. Slik som forholdene er i dag, er jeg ikke så optimistisk fjor bransjen framover og slik vi kjenner tradisjonell saltfisk- og klippfiskindustri på Sunnmøre. Det er vanskelig å møte konkurransen fra utenlandske produsenter, sier Roth.
Pliktig avgift
Han synes også at de får lite igjen for den pliktige markedsavgifta på 1,05 prosent av omsetninga og som går til Norges Sjømatråd og til forskning.- I fjor utgjorde det to millioner kroner for vår del, og vi føler vi får lite igjen for det vi betaler for. Samtidig fikk produsenter innen laks og pelagisk satt ned avgiftsnivået i fjor, men ikke vi klippfiskprodusenter selv om klippfisk og saltfisk er mer bearbeidet. Det er ytterlig et signal om å ikke ville satse på foredlingsindustrien i Norge, sier Roth.
For øvrig har Marine Harvest nå levert klage til ESA med påstand om at de felles markedstiltakene som utøves gjennom Norges Sjømatråd er konkurransevridende og innebærer statsstøtte.
Kronekursen viktig
Ei svak krone er imidlertid en fordel når fisken selges internasjonalt.- I fjor opplevde vi en svekkelse av krona, og dette var en av grunnene til at eksportører og produsenter tjente penger i fjor. Men i år er mye av denne effekten borte og der krona har styrket seg igjen.
Klippfiskprodusenter er eksponert mot til dels store endringer i råstoffpriser, valutakurs og pris ut i markedet når de må ha store lager over lang tid. Dette er noe som øker den økonomiske risikoen for produsentene.
Convenience-produkter vinner terreng i Brasil
SCAN MAR selger klippfisken på tradisjonelt vis – uemballert og i heile flak. De selger til små og store kunder, derav både til supermarkedkjeder og grossister.Det er imidlertid endringer i det brasilianske markedet og der mindre porsjonspakker og ferdig utvannet fisk i økende grad tar en del av markedet. Dette er typisk produsert i lavkostnadsland som Portugal og Kina.
Sammen med Møreforsking har norsk salt- og klippfisknæring derfor satt i gang et forskningsprosjekt som tar tak i de store endringene som skjer i markedet for salt- og klippfisk. Målet er å kunne utvikle nye konsumentprodukt og kompensere for tapet av salg av ferdig utvannede gryteklare eller ovnsklare produkter fra Portugal og Kina.
Les også:
- Prosjektet vil utforske hvordan industrien kan utvikle kvalitetsprodukter av utvannet salt- og klippfisk gjennom lønnsom og bærekraftig prosessering, sa prosjektleder Ann Helen Hellevik i Møreforsking til NETT NO i mars.
- Vi klarer ikke å konkurrere med hverken portugisere eller kinesere, og skal man klare å drive denne type produksjon i Norge, må det i alle fall være fullt automatisert. Vi opplever for øvrig at trenden i Brasil med økt etterspørsel etter ferdig utvannet fisk er avtakende, sier Roth
Utsiktene i år
Scan Mar har likevel lykkes med å få en kraftig forbedring i resultat før skatt i 2015 og 2014 i forhold til de tre foregående årene. Da lå resultatet før skatt på rundt 8 millioner kroner, mens det i 2015 og 2014 lå på rundt 15 millioner kroner før skatt.Roth tror imidlertid ikke at resultatet i inneværende år blir like godt.
- Jeg ser ikke så lyst på det i år, det skyldes både forholdene i Brasil og valutasituasjonen, sier han.
Egenkapital bygget gjennom 25 år
Konsernet har en bokført egenkapital på 83 millioner kroner, tilsvarende en egenkapitalandel på 63 prosent.- Vi har brukt en generasjon på å bygge opp denne egenkapitalen, og jeg synes derfor at avkastningen vi har hatt bør være såpass stor, sier Roth.
Scan Mar ble etablert i 1989 og var i mange år et rent tradingselskap. Tidlig på 2000-tallet kjøpte Roth og Giske ut øvrige aksjonærer og startet også produksjonen av salt- og klippfisk.
Slik som forholdene er i dag, er jeg ikke så optimistisk for bransjen framover og slik vi kjenner tradisjonell salt- og klippfiskindustri på Sunnmøre
Publisert: 01.06.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:57