Emile Enger Mehl foto Forvarsmateriell
GUDMOR: Justis- og beredskapsminister Emile Enger Mehl døpte kystvaktskipet i Tomrefjorden onsdag. Samla investeringer er på mer enn sju milliarder. For Vard utgjør kontraktsverdien 5,4 milliarder, er det opplyst tidligere. Foto: Forsvarsmateriell.
Nytt

Grått skip – men langt fra kjedelig

Det er stor forskjell på å bygge kystvaktskip og sivile fartøy. Døpte første av tre skip.

Se flere bilder under saka

Onsdag var det klart for dåp av det nye kystvaktskipet «Jan Mayen» ved Vard Langsten-verftet i Tomrefjorden.

Blant gjestene som var invitert til seremonien var blant andre gudmor justis- og beredskapsminister Emile Enger Mehl og forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

Roar gjerde vard foto marius
PROSJEKTLEDER: Roar Gjerde er prosjektleder hos Vard for byggingen av tre kystskip ved Vard Langsten. Onsdag var det invitert til dåp. Foto: Ogne Øyehaug

Må forholde seg til andre krav og regler
Prosjektleder Roar Gjerde hos Vard forteller at det er noe ganske annet å bygge militære skip, enn sivile fartøy.

- Det har vært et sammensatt prosjekt som avviker en del fra de sivile prosjektene som vi kjører. Det er andre krav og andre lover og regler vi skal forholde oss til. Det har også gjort det mer spennende, forteller han til NETT NO før selve dåpsseremonien tar til.

På fagspråket dreier det seg om å integrere de militære kapasitetene.

- Skipsteknisk er de veldig like sivile fartøy, og stort sett bygd på sivilt regelverk. Så er det en del av det militære regelverket og standardene, som gjør at vi tilegner oss kunnskap om systemer, forteller han.

Vard dåp kystvakt serie mannskap
KLAR FOR DÅP: Kystvaktskipet Jan Mayen er det første av tre skip Vard Langsten skal levere de neste årene. Prislappen er på rundt 2,4 milliarder kroner per skip. Foto: Ogne Øyehaug

Håper på flere grå skip
Overføringsverdien til sivile fartøy er derfor begrenset. Men prosjektlederen håper at de skal få flere militære skip i ordreboka.

- Vi håper selvfølgelig at norske grå båter blir bygd i Norge. Vi får se hva framtida bringer, men alt som skal bygges i Norge er vi interessert i å være med å konkurrere på, legger han til.

Verftet skal også levere de to kommende skipene i 2023 og 2024. Sammen skal de erstatte fartøyene i Nordkapp-klassen som ble bygget på 1980-tallet.

Vard dåp kystvakt serie dåpsfølge
GUDMOR OG VERFTSDIREKTØR: Representanter for myndighetene og Vard under dåpsseremonien. Justis- og beredskapsminister Emile Enger Mehl i midten sammen med verftssjef Ronny Langset. Foto: Ogne Øyehaug

Det foregår flere utredningsprosjekt av mulige nybygg for det norske forsvaret. Blant annet har Kongsberg lansert Vanguard-prosjektet som innebærer bygging av ulike standardiserte fartøy.

- Sjøforsvaret står foran ganske mange interessante avgjørelser og vurderinger om hvordan strukturen skal se ut i Forsvaret, forteller forsvarsminister Bjørn Arild Gram til NETT NO.

Han sier det likevel er for tidlig å kommentere konkrete prosjekt.

- Hva med bygging av flere militære fartøy ved norske verft?

- Vi skal gjennnomføre store investeringer framover på nytt materiell, og det er viktig at det kommer oppdrag til norske bedrifter og at det skapes arbeidsplasser i Norge, sier Gram og forsikrer at slike oppdrag skaper ringvirkninger hos norske bedrifter.

Se flere bilder under

Vard dåp kystvakt serie korps
HORNMUSIKK: Gjestene fikk også korpsmusikk til dåpen av det avanserte militærskipet i Tomrefjorden onsdag. Foto: Ogne Øyehaug
Kystvakt Jan mayen bro Foto Forsvarsmateriell
BROEN: Kystvaktskipet har mye avansert utstyr om bord. En del av dette er levert av Kongsberg Maritime. Foto: Forsvarsmateriell
Kystvakt Jan mayen lugar Foto Forsvarsmateriell
PLASS TIL 100: Skipet har plass til en besetning på 100 personer. Dette er en av mannskapslugarane om bord. Foto: Forsvarsmateriell
Kystvakt Jan mayen messe Foto Forsvarsmateriell
BYSSA: Her blir maten om bord laget. Skipet er utstyrt for å klare seg uten forsyninger i åtte uker til sjøs. Foto: Forsvarsmateriell
Kystvakt Jan mayen skipet Foto Forsvarsmateriell
KRAVBASERT DESIGN: Det er Forsvarsmateriell som har utviklet designet på det nye kystvaktfartøyet sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret. Foto: Forsvarsmateriell

Publisert: 16.11.2022 11:51

Sist oppdatert: 08.03.2024 23:50

Mer om