Ålesund-selskapet vokser nå raskt. Det var i 2012 at de la en ny strategi og fem års plan. Samtidig tok de det nye navnet Driw. De het tidligere Data Pro as.
- Vi kom til et paradigmeskifte, og der vi valgte å snu alt og også gå inn på nye områder, sier daglig leder Cathrin A. Ødegård og gründer Per Egil Røshol.
Siden har omsetningen økt fra 18 millioner kroner til nærmere 35 millioner kroner i 2015.
Visjonen er å bli en foretrukket leverandør av logistikksystemer for distributører i Norge.
- Det nye logistikksystemet er nettbasert, og er et mer moderne system rettet mot den nye generasjonen brukere. Det nye systemet har vi solgt til alle eksisterende kunder, og de ønsker stadig mer utvidelse av systemet, det har vært heldig for oss, sier de.
De har både et nytt lagersystem, nytt transportsystem og et nytt ERP-system (grunndata/ordrehåndteringsssystem).
Så langt har de måttet prioritere eksisterende kunder framfor å drive aktivt salgsarbeid mot nye, men de vil etterhvert også øke innsatsen mot nye kunder.
Nå er de 36 ansatte, og venter en omsetning på over 40 millioner kroner i 2016.
- Vi budsjetterer nå med å ansette 12 nye medarbeidere i det kommende året. Vi skal investere ytterlig i å videreutvikle løsningene våre.
De vil oppbemanne både med prosjektledere, utviklere, interaksjonsdesignere og administrativt personell. De er dermed helt i toppen når det gjelder størrelsen blant IT-selskaper i regionen.
- Vi kommer i løpet av 2016 til å ha dataløsning for all logistikk i Norge til dette selskapet. Siden vi også er små i forhold til konkurrenter, trenger vi å vise at vi er annerledes. Det betyr å levere et innovativt system og å begeistre kundene innenfor flere områder, sier de.
Selskapet har nå nettopp fått godkjent skattefunn-søknaden for 2015-2017. I tillegg jobber de med et IFU-prosjekt (industrielt forsknings- og utviklingsprosjekt) i 2016.
- For å lykkes med vekststrategien de neste årene, må vi ha en innovativ bedriftskultur. Verdien i selskapet sitter i kompetansen til de ansatte og i å lykkes med å få til det innovative. For oss er dette noe vi tar på alvor og som vi jobber hardt for å få til. Vi har også fått mange positive tilbakemeldinger på at vi lykkes med dette, sier de.
Dette innebærer også at de ønsker å ha en takhøyde for evalueringer og tilbakemeldinger.
- Prøver man i stedet å glatte over ting, tenker vi at man lett kan stagnere i utviklingen. Evaluering er en viktig del av læring, undertreker de.
- Vi har vokst ut av lokalene her på Ysteneset, og vi har nå fått tak i et fantastisk lokale med fin utsikt og som er på 1200 m2 i Gangstøvika.
Største aksjonær i selskapet er Per Egil Røshol med 22 prosent. De øvrige aksjene er eid av nåværende og tidligere ansatte, enkelte kunder og også H I Giørtz-familien er inne på eiersiden i selskapet.
- Vi kom til et paradigmeskifte, og der vi valgte å snu alt og også gå inn på nye områder, sier daglig leder Cathrin A. Ødegård og gründer Per Egil Røshol.
Siden har omsetningen økt fra 18 millioner kroner til nærmere 35 millioner kroner i 2015.
Skal doble på mange områder
- Vi er veldig bevisst på strategien vår, og som går ut på at vi fram til utløpet av 2018 skal doble antall kunder, doble antall ansatte og doble omsetningen.Visjonen er å bli en foretrukket leverandør av logistikksystemer for distributører i Norge.
- Det nye logistikksystemet er nettbasert, og er et mer moderne system rettet mot den nye generasjonen brukere. Det nye systemet har vi solgt til alle eksisterende kunder, og de ønsker stadig mer utvidelse av systemet, det har vært heldig for oss, sier de.
De har både et nytt lagersystem, nytt transportsystem og et nytt ERP-system (grunndata/ordrehåndteringsssystem).
Investerer i flere ansatte i 2016
- Vi er fornøyd med veksten som har vært siste to årene, og ligger foran plan både når det gjelder antall ansatte og omsetning, sier de.Så langt har de måttet prioritere eksisterende kunder framfor å drive aktivt salgsarbeid mot nye, men de vil etterhvert også øke innsatsen mot nye kunder.
Nå er de 36 ansatte, og venter en omsetning på over 40 millioner kroner i 2016.
- Vi budsjetterer nå med å ansette 12 nye medarbeidere i det kommende året. Vi skal investere ytterlig i å videreutvikle løsningene våre.
De vil oppbemanne både med prosjektledere, utviklere, interaksjonsdesignere og administrativt personell. De er dermed helt i toppen når det gjelder størrelsen blant IT-selskaper i regionen.
Få og store kunder
Det har forøvrig vært en veldig konsolidering i varehandel, og der de nå har få og store kunder mot tidligere små og mange. Nå er største kunden Rema 1000 Norge Distribusjon.- Vi kommer i løpet av 2016 til å ha dataløsning for all logistikk i Norge til dette selskapet. Siden vi også er små i forhold til konkurrenter, trenger vi å vise at vi er annerledes. Det betyr å levere et innovativt system og å begeistre kundene innenfor flere områder, sier de.
Selskapet har nå nettopp fått godkjent skattefunn-søknaden for 2015-2017. I tillegg jobber de med et IFU-prosjekt (industrielt forsknings- og utviklingsprosjekt) i 2016.
Den viktige bedriftskulturen
Opprinnelig stammer selskapet fra dagligvaregrossisten H I Giørtz & Sønner, og der et eget selskap ble etablert i 1982. Bakgrunnen var at kundene begynte å etterspørre H I Giørtz sin egen løsning.- For å lykkes med vekststrategien de neste årene, må vi ha en innovativ bedriftskultur. Verdien i selskapet sitter i kompetansen til de ansatte og i å lykkes med å få til det innovative. For oss er dette noe vi tar på alvor og som vi jobber hardt for å få til. Vi har også fått mange positive tilbakemeldinger på at vi lykkes med dette, sier de.
Dette innebærer også at de ønsker å ha en takhøyde for evalueringer og tilbakemeldinger.
- Prøver man i stedet å glatte over ting, tenker vi at man lett kan stagnere i utviklingen. Evaluering er en viktig del av læring, undertreker de.
Har vokst ut av lokalene
Selskapet skal flytte til nye lokaler i Øvre Gangstøvika innen 1. mars.- Vi har vokst ut av lokalene her på Ysteneset, og vi har nå fått tak i et fantastisk lokale med fin utsikt og som er på 1200 m2 i Gangstøvika.
Største aksjonær i selskapet er Per Egil Røshol med 22 prosent. De øvrige aksjene er eid av nåværende og tidligere ansatte, enkelte kunder og også H I Giørtz-familien er inne på eiersiden i selskapet.
Vi kom til et paradigmeskifte, og der vi valgte å snu alt og også gå inn på nye områder
Publisert: 04.01.2016 05:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:51