Mindre støy, ingen vibrasjoner, mindre plasskrevende og lavere drivstoff-forbruk. Det er de viktigste poengene med permanent magnetteknologi for å drive propellene i stedet for tradisjonelle motorer.
Permanent magnetteknologi får propellen til å gå rundt ved hjelp av et magnetfelt rundt propellen, som drives frem av at propellen og magnetfeltet rundt har motsatt ladning.
Teknologien er allerede tatt i bruk på tunnelthrustere.
Neste år håper Rolls-Royce Marine at også selskapets azimuth thruster (en propell som kan dreies 360 grader) med permanent magnetteknologi er klar for markedet. Det sier markedsdirektør Yrjar Garshol til NETT NO.
Rolls-Royce bidrag er blant annet finansiering av ombyggingen av NTNUs forskingsskip Gunnerus, for å få teste de dreibare propellene.
Gunnerus, NTNU sitt forskingsskip, har fått montert om bord to 500 kilowatt azimuth-trhusterar med magnet-teknologien.
Testene Rolls-Royce Marine la frem ifjor viste at energiinnsparingen er 7 til 13 prosent i forhold til tradisjonelle azimuth thrustere.
Permanent magnetteknologi får propellen til å gå rundt ved hjelp av et magnetfelt rundt propellen, som drives frem av at propellen og magnetfeltet rundt har motsatt ladning.
Teknologien er allerede tatt i bruk på tunnelthrustere.
Neste år håper Rolls-Royce Marine at også selskapets azimuth thruster (en propell som kan dreies 360 grader) med permanent magnetteknologi er klar for markedet. Det sier markedsdirektør Yrjar Garshol til NETT NO.
Markerte samarbeidet
I fjor forsterket Rolls-Royce Marine og NTNU er langvarig samarbeid. I dag ble det tette samarbeidet markert i Trondheim, der blant annet de foreløpige resultatene fra testingen av magnet-teknologine på en dreibar propell ble presentert.Rolls-Royce bidrag er blant annet finansiering av ombyggingen av NTNUs forskingsskip Gunnerus, for å få teste de dreibare propellene.
Vist frem på Norshipping
Rolls-Royce viste frem den nye propellen allerede på Nor-Shipping i fjor, og varslet at en kommersiell suksess åpner for investeringer i større fabrikk i Ulsteinvik.Gunnerus, NTNU sitt forskingsskip, har fått montert om bord to 500 kilowatt azimuth-trhusterar med magnet-teknologien.
Testene Rolls-Royce Marine la frem ifjor viste at energiinnsparingen er 7 til 13 prosent i forhold til tradisjonelle azimuth thrustere.
Publisert: 12.05.2016 15:31
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:57