Klisjeen om at kundene spiser kaviar og drikker dyr vin hver dag stemmer ikke
VERDENS STØRSTE: REV-prosjektet til Kjell Inge Røkke står for «research expedition vessel». Skroget er under bygging ved Vard sitt Romania-verft og skal utrustes ved Brattvåg-verftet til Vard. Espen Øino (innfelt) er designer på skipet som blir verdens største yacht. Denne uka var han på besøk i Ålesund.
Nytt

– Klisjeen om at kundene spiser kaviar og drikker dyr vin hver dag, stemmer ikke

Espen Øino er på fornavn med Røkke etter å ha designet det som blir verdens største superyacht. Selv drømmer han om å seile norskekysten med en katamaran på under 15 meter.  

Marius Rosbach
25.05.2019

Espen Øino er som designere flest og lar seg inspirer av det meste som finnes rundt ham. Alt fra busser og toaletter, til dyreriket kan trigge en ide hos mannen som tegner flytende luksushjem for verdens rikeste mennesker.

– Det kan være mye rare inspirasjonskilder. Jeg tar mange bilder og er observant på det jeg ser rundt meg. Mange ideer som kan brukes senere, kommer fra snapshots, forteller yachtdesigneren til NETT NO.

Kundene som folk flest
Denne uka leverte Øino sitt Innotown-foredrag i Ålesund. Der anbefalte han den norske industrien om å satse i yachtmarkedet. Men Øino maner til tålmodighet for å lykkes og viste til en samtale med Marin Teknikk i Herøy – som har designet de to Graeme Hart-yachtene Kleven har bygd.

nettnohalf

– Da vi jobbet i forkant med Kjell Inge (Røkke, journ. anm.) sin båt, fortalte de hvordan prosessen var med en fiskebåt i Norge. Da har de gjerne en kontrakt etter få uker, og så er båten klar på et år eller to, forteller Øino.

Les mer: – Dere har alt dere trenger her

– Har inntrykk av at norsk næringsliv er litt redd yachtindustrien

For en yachtjobb er det vanlig med et par år med planlegging og en byggetid på fire-fem år. Selv om yachtmarkedet er noe spesielt, mener Øino at kundene hans er som folk flest – forskjellige.

– Noen er mer interessert i detaljer enn andre, mens noen er lettere å ha å gjøre med enn andre. Vår jobb er å forstå hva kunden vil. Det kan ligge mye psykologi i det, og kunden har kanskje ikke så enkelt for å sette ord på hva de er ute etter, sier han.

- Ikke noe sløsing
Forbruket hos yachtkundene er naturlig nok høyere enn for de fleste mennesker.

nettnohalf

– Men det er ikke noe sløsing. Klisjeen om at kundene spiser kaviar og drikker dyr vin hver dag, stemmer ikke. De er som oss. Du finner folk som er mindre og mer forsiktige med pengene, men jeg har ikke møtt mange hvor budsjettet ikke har noen betydning, påpeker han.

Stadig flere av yachtene Øino tegner, går i retning av rene ekspedisjonsskip som skal takle islagte og utilgjengelige farvann. Kjell Inge Røkke sitt REV-prosjekt er et slikt oppdrag. Det 183 meter lange fartøyet er omtalt som verdens største yacht. Det skal brukes både som ekspedisjonsskip, forskningsskip og privat av Røkke.

På topptur med kunde
Designeren trekker fram mobiltelefonen og viser bilder fra en tur nordpå nylig, sammen med eieren av yachten «Cloud Break». Eieren er skientusiast som Øino selv, og den 75 meter lange båten er lagd med tanke på aktive opplevelser med ski og surfebrett.

– Han er like skigal som meg og vi hadde en kjempetur. Vi gikk toppturer og stod ski. Her er vi på Senja, sier han og peker.

Yachten lå nylig i Ålesund og var blant annet på tur til Runde og Geiranger. Øino selv hadde ikke tid til å bli med denne gangen, noe som er forståelig da vi hører timeplanen.

nettnohalf

i helga tar han seg tid til «lunsj med gutta» og Monaco Grand Prix, før han skal til USA og New York. Kontoret er gjerne på veien og Ipad-en er med for å tegne og håndtere e-post.

Vil seile norskekysten
Øino skulle gjerne sett at tallet på nye superyachter – altså lystbåter over 25 meter – vokste like mye som antall nye milliardærer i verden. Han lever likevel godt som designer i sitt Monaco-baserte selskap med 25 ansatte.

Selv har han ikke tenkt til å bli en del av statistikken og medgir at han for tiden er båtløs. Han drømmer om å seile norskekysten i en egendesignet motorbåt. Først må han få tid til å tegne og bygge den.

nettnohalf

– Jeg forsøker å få tid til å tegne min egen båt. Jeg vil seile hele kysten og da trenger jeg en båt som kan gjøre reisen innen en viss tidsperiode. Jeg tror det vil fungere bra med en katamaran på under 15 meter. Også vil jeg ha en baugrampe så jeg kan gå i land for å gå på topptur, påpeker han.

Les mer: – Dere har alt dere trenger her

– Har inntrykk av at norsk næringsliv er litt redd yachtindustrien


 Jeg har ikke møtt mange hvor budsjettet ikke har noen betydning

Publisert: 25.05.2019 06:00

Sist oppdatert: 17.06.2021 12:23