Nytt
Kongsberg vil bli ledende på autonome fartøy
Får 200 millioner i EU-støtte og tester ut autonomi på fiskefôrfartøyet Eidsvaag Pioneer og en belgisk lastebåt som går på europeiske kanaler.
21.01.2020
– Den norske maritime klyngen som Kongsberg er del av, er i førersetet innen autonom skipsfart i verden. Nå styrker vi posisjonen vår ytterligere, sier administrerende direktør Egil Haugsdal i Kongsberg Maritime.
Prosjektet ble opprinnelig startet i juni 2019 og løper frem til 2023, og vil i tillegg til Kongsberg inkludere en rekke norske og europeiske partnere.
Programmet disponerer om lag 80 milliarder euro tilgjengelig for søknader fordelt over sju år (2014-2020).
I et konseptnotat fra Kongsberg blir det opplyst at prosjektet Autoship anses for å være et ‘første-i-sitt-slag’ prosjekt innen EU med et globalt potensial.
Kongsberg opplyser at konsernets datainfrastrukturløsning for maritim sektor, Vessel Insight, muliggjør datafangst, kvalitetssikring av data og dataoverføringen fra skip til land på en sikker, skalerbar og kostnadseffektiv måte.
Kongsberg vil også bidra med avansert simulatorteknologi. Denne skal brukes for prototyping, testing og verifikasjon av ny autonom funksjonalitet i ulike maritime trafikksituasjoner.
Kongsberg opplyser at de landbaserte driftssentrene vil eksempelvis kunne bruke en simulert (digital tvilling) modell av det autonome fartøyet som verktøy for å forutsi scenarioer og ta riktige beslutninger.
Eidsvaag Pioneer eies av rederiet Eidsvaag og opererer langs norskekysten og i sårbare fjordstrøk med frakt av fiskefôr til oppdrettsanlegg. Blant annet leverer selskapet alt fiskefôr for Skretting og Cargill som går sjøveien.
Eidsvaag Rederi opererer en flåte på 13 fartøy, alle under norsk flagg med norsk besetning.
Les også:
– Vi skal demonstrere at det er mulig å fjernstyre flere skip fra land og over større geografiske områder. Teknologien tas frem på fartøy med ulike bruksområder, for vise at løsningene kan anvendes bredt. Dette er et marked med betydelig potensial, sier Haugsdal.
– Det er økende markedsetterspørsel etter vannbåren transport i EU. Resultatene av Autoship-prosjektet vil fremskynde realiseringen av neste generasjon autonome skip og forme veikart for kommersialisering av autonom skipsfart i EU i løpet av de neste fem årene, sier Haugsdal.
Prosjektet ble opprinnelig startet i juni 2019 og løper frem til 2023, og vil i tillegg til Kongsberg inkludere en rekke norske og europeiske partnere.
- Første i sitt slag
Bevilgningen på nesten 200 millioner kroner er en del av Horizon 2020, som er det største forsknings- og innovasjonsprogrammet til EU.Programmet disponerer om lag 80 milliarder euro tilgjengelig for søknader fordelt over sju år (2014-2020).
I et konseptnotat fra Kongsberg blir det opplyst at prosjektet Autoship anses for å være et ‘første-i-sitt-slag’ prosjekt innen EU med et globalt potensial.
Ledende stilling
Ifølge Kongsberg vil finansieringen tildelt og resultatene av prosjektet vil styrke den ledende stillingen norsk forskning og industri har innen maritim teknologi og spesifikt autonom skipsfart.Kongsberg opplyser at konsernets datainfrastrukturløsning for maritim sektor, Vessel Insight, muliggjør datafangst, kvalitetssikring av data og dataoverføringen fra skip til land på en sikker, skalerbar og kostnadseffektiv måte.
Driftssenter på land
Løsningen sikrer de landbaserte driftssentrene data knyttet til fartøyene i sanntid, og er en industriell plattform for å kjøre digitale tjenester både på skip og i skyen, hvilket er en forutsetning for at autonomiteknologien skal kunne tas i bruk.Kongsberg vil også bidra med avansert simulatorteknologi. Denne skal brukes for prototyping, testing og verifikasjon av ny autonom funksjonalitet i ulike maritime trafikksituasjoner.
Kongsberg opplyser at de landbaserte driftssentrene vil eksempelvis kunne bruke en simulert (digital tvilling) modell av det autonome fartøyet som verktøy for å forutsi scenarioer og ta riktige beslutninger.
Lansert i Kristiansund
Prosjektet ble lansert om bord i Eidsvaag Pioneer i Kristiansund tirsdag. På plass var også høyere utdanningsminister Iselin Nybø.Eidsvaag Pioneer eies av rederiet Eidsvaag og opererer langs norskekysten og i sårbare fjordstrøk med frakt av fiskefôr til oppdrettsanlegg. Blant annet leverer selskapet alt fiskefôr for Skretting og Cargill som går sjøveien.
Eidsvaag Rederi opererer en flåte på 13 fartøy, alle under norsk flagg med norsk besetning.
Les også:
Forventer mangedobling
Kongsberg opplyser at både nærskipsfart og transport langs indre vannveier er forventet å mangedoble seg som marked rederi og logistikkoperatør.– Vi skal demonstrere at det er mulig å fjernstyre flere skip fra land og over større geografiske områder. Teknologien tas frem på fartøy med ulike bruksområder, for vise at løsningene kan anvendes bredt. Dette er et marked med betydelig potensial, sier Haugsdal.
Kanalbåt
Det andre fartøyet som blir utstyrt med autonom teknologi, er en belgisk selvdrevet fraktebåt eid av Blue Line Logistics NV. Den opererer på kanaler i Europa med frakt til og fra de store containerhavnene. Europas vannveier inn i landene kan oppnå store miljøgevinster ved hjelp av ny teknologi. En fraktebåt i drift, fjerner cirka 7 500 lastebiler fra veiene per år.– Det er økende markedsetterspørsel etter vannbåren transport i EU. Resultatene av Autoship-prosjektet vil fremskynde realiseringen av neste generasjon autonome skip og forme veikart for kommersialisering av autonom skipsfart i EU i løpet av de neste fem årene, sier Haugsdal.
Les også:
Publisert: 21.01.2020 12:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:51