Nett No har sett på resultatene i 2014 og 2013 på noen av de største aktørene innenfor engrossalg av fisk i regionen. Vi har altså utelatt de aktørene som driver stort innen ren produksjon av laks/ørret, klippfisk og pelagisk.
I tabellen (se ved siden av) er selskap som driver salg, eventuelt med noe produksjon, innenfor laks, kvitfisk, klippfisk og pelagisk. Omsetningen varierer fra 2,8 milliarder kroner til 150 millioner kroner, og selskapene kan ikke direkte sammenlignes. En del mindre aktører er ikke tatt med i denne lista.
Driftsmarginen samlet for de tolv selskapene var i snitt 2,1 prosent i 2014 og 1,8 prosent i 2013. Det er imidlertid store forskjeller mellom selskapene.
Samlet omsatte disse selskapene for 7,5 milliarder kroner i 2014, en økning på en halv milliard i forhold til året før.
Tøffere konkurranse og stigende laksepriser gjorde at lønnsomheten for Ocean Supreme sank fra 2012 til 2013, men i 2014 ble lønnsomheten altså svært god.
Stolt-Nielsen er enda mer optimistisk i år.
- Det er et voksende marked. Utfordringen er om produksjonen kan holde følge med etterspørselen, uttalte han til nett.no i vår.
- Etterhvert som det blir flere og flere i middelklassen, åpnes det nye restauranter og supermarkeder, og de skal ha produkter, sa Stolt-Nielsen.
Les også:
Les også:
- Når det gjelder driftsmarginene, er vi generelt sett fornøyd med de. Men det er essensielt å være kostnadseffektive og forsøke å se framover, sier daglig leder i Aalesundfisk, Terje Kjølsøy.
Ifølge Kjølsøy, er forretningsområdene hvitfisk og laks ofte motsykliske.
- Derfor vurderer vi det som en fordel å være innenfor salg av både laks og kvitfisk, sier han.
- I hovedsak har de likevel fått en god inntjening i denne perioden. Når det er en høyere etterspørselsvekst enn tilbudsvekst over tid, fører jo dette til høyere priser. Når næringa går bra, skal vi ikke klage over at vi sitter midt imellom, sier Kjølsøy.
- Da må vi som sitter imellom være kostnadsledende og merverdiskapende for at vi skal hevde oss, understreker Kjølsøy.
Konkurransen har også blitt stadig tøffere, noe Kjølsøy ser på som en naturlig utvikling. Samtidig er det en voksende etterspørsel etter fisk som følge av en stadig økende befolkning i verden.
Ifølge Kjølsøy var det en prisbunn på torsk i perioden 2013-2014, og der det var sluttbrukerne som fikk superprofitten i perioden 2012-14.Nå har prisene i snitt økt med minimum 10 kroner per kilo siden 2013.
- Nå ser vi at det svinger tilbake og der det nå er tilbudssida og ikke sluttbrukerne som som får mest økonomisk uttelling. Det er viktig for Aalesundfisk å forsøke å følge disse trendene og ligge i forkant, sier Kjølsøy.
Det er forøvrig Ivar E. Wartdal som er hovedaksjonær i Aalesundfisk.
Selskapet fikk et resultat i fjor (se tabell) på nærmere 50 millioner kroner. De siste årene har resultatet før skatt havnet i størrelsesorden 50-90 milllioner, toppåret var i 2010 med 89 millioner kroner.
Han forklarer økt omsetning også med økte laksepriser de senere årene.
- Myndighetene begrenser jo vekstmulighetene, og derfor er det ikke en vekstrate i lakseproduksjonen, sier han.
Ifølge Søraa, merker de økt konkurranse og også press på marginene.
- Det er som med alt annet og som i andre industrier, nemlig at konkurransen øker. Slåsskampen om middagstallerkenen blir ikke mindre i framtida, sier Søraa.
Les også:
Gjennom medeierskap i Sotra Fiskeindustri og Måløy Seafood er Coast Seafood også ei industribedrift. Sotra Fiskeindustri driv lakseslakteri, foredling og røyking, og har over 100 ansatte.
I tabellen (se ved siden av) er selskap som driver salg, eventuelt med noe produksjon, innenfor laks, kvitfisk, klippfisk og pelagisk. Omsetningen varierer fra 2,8 milliarder kroner til 150 millioner kroner, og selskapene kan ikke direkte sammenlignes. En del mindre aktører er ikke tatt med i denne lista.
Driftsmarginen samlet for de tolv selskapene var i snitt 2,1 prosent i 2014 og 1,8 prosent i 2013. Det er imidlertid store forskjeller mellom selskapene.
Samlet omsatte disse selskapene for 7,5 milliarder kroner i 2014, en økning på en halv milliard i forhold til året før.
Ocean Supreme vokser
Lakseeksportøren Ocean Supreme satte i fjor salgsrekord for tredje år på rad. Daglig leder Botholf Stolt-Nielsen og de andre eierne kan glede seg over bedring i lønnsomheten (se tabell).Tøffere konkurranse og stigende laksepriser gjorde at lønnsomheten for Ocean Supreme sank fra 2012 til 2013, men i 2014 ble lønnsomheten altså svært god.
Stolt-Nielsen er enda mer optimistisk i år.
- Det er et voksende marked. Utfordringen er om produksjonen kan holde følge med etterspørselen, uttalte han til nett.no i vår.
Økende etterspørsel i verden
En av grunnene til optimismen er veksten i middelklassen i Asia. Det betyr mange nye mulige laksespisere.- Etterhvert som det blir flere og flere i middelklassen, åpnes det nye restauranter og supermarkeder, og de skal ha produkter, sa Stolt-Nielsen.
Les også:
Les også:
Aalesundfisk vokser også
Aalesundfisk er en av de store aktørene innenfor salg av både hvitfisk og laks/ørret. Selskapet hadde i fjor en omsetning på nærmere 700 millioner kroner, noe som er en god vekst i forhold til de tre foregående årene. Driftsresultatet lå i underkant av 5 millioner kroner (se tabell).- Når det gjelder driftsmarginene, er vi generelt sett fornøyd med de. Men det er essensielt å være kostnadseffektive og forsøke å se framover, sier daglig leder i Aalesundfisk, Terje Kjølsøy.
Ifølge Kjølsøy, er forretningsområdene hvitfisk og laks ofte motsykliske.
- Derfor vurderer vi det som en fordel å være innenfor salg av både laks og kvitfisk, sier han.
- Vi skal ikke klage
Nå har markedet for laks ifølge Kjølsøy vært preget av en supersyklus siden 2009, og der det har vært økning i priser, men også kostnader, for produsentene.- I hovedsak har de likevel fått en god inntjening i denne perioden. Når det er en høyere etterspørselsvekst enn tilbudsvekst over tid, fører jo dette til høyere priser. Når næringa går bra, skal vi ikke klage over at vi sitter midt imellom, sier Kjølsøy.
Sitter mellom to superkrefter
Han påpeker imidlertid at markedet for laks er prisvolatilt, og at marginpress er en naturlig følge. Fiskeeksportørene sitter også mellom to superkrefter - nemlig kjedemakta på sluttbrukersida og oppdretterne/fiskerne på tilbudssida.- Da må vi som sitter imellom være kostnadsledende og merverdiskapende for at vi skal hevde oss, understreker Kjølsøy.
Konkurransen har også blitt stadig tøffere, noe Kjølsøy ser på som en naturlig utvikling. Samtidig er det en voksende etterspørsel etter fisk som følge av en stadig økende befolkning i verden.
Kvitfisken også syklisk
- Når det gjelder kvitfisken, og da tenker jeg først og fremst på torsk, har vi hatt økende kvoter og økende konsum. Vi ser at ubearbeidet fryst fisk har gått til Kina og etterhvert til Polen, mens fersk fisk har gått til Europa.Ifølge Kjølsøy var det en prisbunn på torsk i perioden 2013-2014, og der det var sluttbrukerne som fikk superprofitten i perioden 2012-14.Nå har prisene i snitt økt med minimum 10 kroner per kilo siden 2013.
- Nå ser vi at det svinger tilbake og der det nå er tilbudssida og ikke sluttbrukerne som som får mest økonomisk uttelling. Det er viktig for Aalesundfisk å forsøke å følge disse trendene og ligge i forkant, sier Kjølsøy.
Det er forøvrig Ivar E. Wartdal som er hovedaksjonær i Aalesundfisk.
Coast Seafood nærmer seg tre milliarder i omsetning
Et annet selskap som driver stort innenfor salg av særlig laks og ørret, men også noe kvitfisk og pelagisk, er Coast Seafood. De 30 ansatte hos Måløy-selskapet står for ca. seks prosent av den samlede norske lakseeksporten. Målet er en markedsandel på åtte prosent. Coast Seafood er blant de største uavhengige lakseeksportørene i Norge.Selskapet fikk et resultat i fjor (se tabell) på nærmere 50 millioner kroner. De siste årene har resultatet før skatt havnet i størrelsesorden 50-90 milllioner, toppåret var i 2010 med 89 millioner kroner.
Fornøyd, men må jobbe hardt
- Vi er godt fornøyd med resultatene, men jobber hele tiden med å utvikle markedet og for å finne nisjemarkeder for laksen, sier Coast Seafood-gründer Sverre Søraa.Han forklarer økt omsetning også med økte laksepriser de senere årene.
- Myndighetene begrenser jo vekstmulighetene, og derfor er det ikke en vekstrate i lakseproduksjonen, sier han.
Ifølge Søraa, merker de økt konkurranse og også press på marginene.
- Det er som med alt annet og som i andre industrier, nemlig at konkurransen øker. Slåsskampen om middagstallerkenen blir ikke mindre i framtida, sier Søraa.
Les også:
To storaksjonærer
Ett år etter at Sverre Søraa starta Coast Seafood i 1994 kom Martin Øvrebø inn i selskapet. Søraa og Øvrebø er dei to største eierene. Sammen med sine familier eier de hver 45,3 prosent av selskapet gjennom investeringselskapene Eili Invest og Maan Invest.Gjennom medeierskap i Sotra Fiskeindustri og Måløy Seafood er Coast Seafood også ei industribedrift. Sotra Fiskeindustri driv lakseslakteri, foredling og røyking, og har over 100 ansatte.
Publisert: 05.10.2015 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:47